Η βιομηχανία παγωτού στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνέχισε την ανοδική της πορεία το 2024, με συνολική παραγωγή 3,3 δισεκατομμυρίων λίτρων, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με το 2023 (3,2 δισ. λίτρα). Παρά τις διαφοροποιήσεις ανά χώρα, η συνολική τάση παρέμεινε θετική, με περισσότερα κράτη-μέλη να αυξάνουν παρά να μειώνουν την παραγωγή τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Γερμανία διατήρησε την πρώτη θέση μεταξύ των παραγωγών με 607 εκατομμύρια λίτρα, ακολουθούμενη από τη Γαλλία (501 εκατ. λίτρα) και την Ιταλία (492 εκατ. λίτρα). Η πρώτη πεντάδα συμπληρώθηκε από την Ισπανία (378 εκατ. λίτρα) και την Πολωνία (298 εκατ. λίτρα).
Μόνο η Πολωνία σημείωσε θεαματική αύξηση (+29%), ενώ Γαλλία (-12%), Ιταλία (-7%), Ισπανία (-6%) και Γερμανία (-1%) είδαν μείωση. Ωστόσο, ισχυρές αναπτυξιακές επιδόσεις σε Βέλγιο (+35%), Βουλγαρία (+19%) και Τσεχία (+15%) συνέβαλαν στη συνολική άνοδο.
Στο μέτωπο του εμπορίου, το 2024, οι χώρες της ΕΕ εξήγαγαν 265,3 εκατομμύρια κιλά παγωτού σε χώρες εκτός ΕΕ και εισήγαγαν 69,3 εκατομμύρια κιλά. Η ποσότητα των εξαγωγών αυξήθηκε μόνο κατά 1% σε σύγκριση με το 2023 (+2,8 εκατομμύρια κιλά), ενώ οι εισαγωγές από χώρες εκτός ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά κατά 24% (+13,6 εκατομμύρια κιλά).
Όπως και τα προηγούμενα έτη, η Γαλλία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας παγωτού στην ΕΕ, εξάγοντας 55,9 εκατομμύρια κιλά παγωτού το 2024 σε χώρες εκτός ΕΕ. Αυτό αντιπροσώπευε το ένα πέμπτο των συνολικών εξαγωγών παγωτού εκτός ΕΕ (21 %). Τη Γαλλία ακολούθησαν η Ιταλία (42,6 εκατομμύρια κιλά παγωτού, 16% των εξαγωγών παγωτού της ΕΕ), οι Κάτω Χώρες (31,9 εκατομμύρια κιλά, 12%), η Γερμανία (28,2 εκατομμύρια κιλά, 11%) και το Βέλγιο (27 εκατομμύρια κιλά, 10%).
Η ελληνική αγορά: Ανάπτυξη με φόντο τον τουρισμό
Η ελληνική αγορά τυποποιημένου παγωτού το 2024 ανήλθε περίπου σε 250 εκατ. ευρώ, με εκτιμήσεις να φτάνει σχεδόν τα 300 εκατ. ευρώ το 2025, εφόσον επιβεβαιωθεί η αύξηση της οικιακής κατανάλωσης και η ανοδική πορεία του τουρισμού.
Η αγορά χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό διεθνών και εγχώριων brands, ενώ τα παγωτά ιδιωτικής ετικέτας (κυρίως οικογενειακού μεγέθους) κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε σημείο να είναι ο τρίτος σε μέγεθος παίχτης της αγοράς.
Οι μεγάλοι παίχτες στην Ελλάδα
- Κρι Κρι: Στηρίζεται στο επιτυχημένο frozen yogurt, το οποίο εξάγει και στις ΗΠΑ. Στο α’ τρίμηνο του 2025, οι πωλήσεις της στην Ελλάδα αυξήθηκαν 6,9% (3,92 εκατ. ευρώ). Έχει εντάξει επένδυση 52,2 εκατ. ευρώ στις Στρατηγικές Επενδύσεις για την ενίσχυση της παραγωγής.
- Η Algida Ice Cream Company Μονοπρόσωπη Α.Ε., η οποία αποτελεί από τον περασμένο Μάρτιο την ελληνική θυγατρική του ομίλου Unilever για τον κλάδο παγωτού, εντασσόμενη στη νέα παγκόσμια εταιρική δομή που αναπτύσσει ο όμιλος στο πλαίσιο του στρατηγικού μετασχηματισμού που ανακοίνωσε πέρυσι. Το χαρτοφυλάκιο παγωτού της εταιρείας στην Ελλάδα περιλαμβάνει τα δημοφιλή σήματα Algida, Ben and Jerry’s και ΕΒΓΑ.
- Froneri Hellas: Σε ανοδική τροχιά κινήθηκε και το 2024 η Froneri Ελλάς με τον κύκλο εργασιών της να ξεπερνά τα 49 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 7,07% σε σχέση με το 2023. Διεθνώς πρόκειται για την κοινοπραξία των Nestlé και R&R, η οποία έχει στο χαρτοφυλάκιό της γνωστές μάρκες όπως Nuii, Nirvana και Movepick. Η Froneri Hellas (Froneri Ελλάς Παγωτό Ανώνυμη Εταιρεία) συστάθηκε τον Αύγουστο του 2016 και απορρόφησε τον κλάδου παγωτού της Nestle Ελλάς.
- Παγωτά Δωδώνη: Μετά την εξυγίανση και την ένταξη στον όμιλο Φούρνοι Βενέτη, στοχεύει σε μερίδιο αγοράς μέσω «σπιτικού παγωτού». Παρά την αύξηση πωλήσεων το 2023 (+18,3%), οι ζημιές παραμένουν σημαντικές.