ΓΔ: 1965.3 -0.26% Τζίρος: 7.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:41:33
Φωτο: Shutterstock

Φθηνότερο καλάθι σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε όλη την Ε.Ε.

Παρά τον υψηλότερο ΦΠΑ στα τρόφιμα, η Ελλάδα παραμένει η πιο φθηνή χώρα σε βασικά είδη σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τον Απρίλιο 2025.

Η Ελλάδα παραμένει η πιο οικονομική επιλογή για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων μεταξύ 8 ευρωπαϊκών χωρών, ακόμη και όταν εξαιρεθεί ο ΦΠΑ, σύμφωνα με τα ευρήματα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Μια σημαντική υπενθύμιση της ανταγωνιστικότητας του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα δίνουν τα αποτελέσματα της επαναλαμβανόμενης συγκριτικής έρευνας τιμών του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), για τον Απρίλιο 2025. 

Η ανάλυση βασίστηκε σε δείγμα άνω των 6.000 τιμών προϊόντων από 44 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Γερμανία και τη Ρουμανία, καλύπτοντας 40 βασικές κατηγορίες τροφίμων και προϊόντων νοικοκυριού.

Φθηνότερη η Ελλάδα — με και χωρίς ΦΠΑ

Αρχικά, ακόμη και με τη συμπερίληψη του ΦΠΑ, η Ελλάδα διαθέτει σημαντικά φθηνότερο «καλάθι» από όλες τις υπόλοιπες χώρες:

  • 46% ακριβότερο το καλάθι στη Γερμανία
  • 26% στη Γαλλία, 24% στο Ηνωμένο Βασίλειο
  • 15% στην Ιταλία, 9% σε Ισπανία και Ρουμανία, και 7% στην Πορτογαλία

Ωστόσο, τα ευρήματα αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα όταν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ από τις τιμές, αποκαλύπτοντας τις καθαρές εμπορικές τιμές των προϊόντων. Σε αυτή την περίπτωση:

  • 54% υψηλότερο το καλάθι στη Γερμανία
  • 33% σε Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο, 23% στην Ιταλία
  • 18% στην Ισπανία, 14% στη Ρουμανία, 10% στην Πορτογαλία

Ο ρόλος του ΦΠΑ στα τρόφιμα

Η διαφοροποίηση των τελικών τιμών εξηγείται εν μέρει από το γεγονός ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να διατηρεί σχετικά υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής. 

Στη χώρα μας ισχύει 13% ΦΠΑ για τρόφιμα, ενώ σε άλλες χώρες ο συντελεστής είναι κατά πολύ χαμηλότερος ή και μηδενικός (όπως 5% στην Ιταλία, 4% στην Ισπανία, 0% στο Ηνωμένο Βασίλειο).

Παρόλα αυτά, ακόμη και χωρίς τον ΦΠΑ, οι τελικές τιμές στην Ελλάδα παραμένουν οι χαμηλότερες, αναδεικνύοντας τον καθοριστικό ρόλο που παίζει το εγχώριο οργανωμένο λιανεμπόριο και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην τιμολογιακή πολιτική.

Δεκαετής τάση σταθερότητας και φθηνότερων τιμών

Το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι η τάση αυτή παρατηρείται σταθερά τα τελευταία 12 χρόνια, από τότε που ξεκίνησε η περιοδική σύγκριση τιμών. 

Παρά τις μεταβολές και τις κρίσεις της δεκαετίας, η Ελλάδα διατηρεί σταθερά χαμηλότερες τιμές στο «τυπικό καλάθι» των καταναλωτών σε σχέση με τις μεγαλύτερες αγορές της Δυτικής Ευρώπης.

Το γενικό συμπέρασμα, σύμφωνα με την ανάλυση, είναι ότι το ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο έχει πετύχει, με τη συνεργασία λιανεμπόρων και προμηθευτών, να συγκρατήσει τις τιμές σε βασικά αγαθά, προσφέροντας στους καταναλωτές προσιτά προϊόντα σε περιβάλλον πληθωριστικών πιέσεων και διεθνών ανατιμήσεων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ