Λύσεις για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους συζήτησαν Πιερρακάκης και οι εκπρόσωποι των servicers σε συνάντηση στο υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όπου οι servicers ανέπτυξαν σειρά προτάσεων τις οποίες είχε αποκαλύψει το BD.
Οι δικαστικές και γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, η αδράνεια συμβολαιογράφων και τα εμπόδια στα υποθηκοφυλακεία δημιουργούν πολύπλοκα εμπόδια που εμποδίζουν τους πλειστηριασμούς και την αξιοποίηση των ακινήτων των servicers και των τραπεζών.
Παράλληλα, ενώ το νομοθετικό πλαίσιο προσφέρει προστασία σε όσους έχουν πραγματικά οικονομικά προβλήματα, πολλοί οφειλέτες με σημαντικά περιουσιακά στοιχεία εκμεταλλεύονται τα κενά και τις καθυστερήσεις, υπονομεύοντας τις προσπάθειες ανάκαμψης.
Όπως έχουν επισημάνει οι servicers, η δυσκολία αξιοποίησης και νομιμοποίησης των ακινήτων αυξάνει το στεγαστικό πρόβλημα και το κοινωνικό κόστος, ενώ η αργή διαχείριση εμποδίζει την αγορά και την αποτελεσματική αναπλήρωση εσόδων, με πιθανές επιπτώσεις για το δημόσιο χρέος. Αν υπήρχε μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν χιλιάδες ακίνητα, περιορίζοντας την ακρίβεια και το κοινωνικό βάρος.
Τι έχουν προτείνει οι servicers για ακίνητα- πλειστηριασμούς
Οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων έχουν καταθέσει στην κυβέρνηση προτάσεις για την βελτίωση των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης αλλά και την αποτελεσματική αξιοποίηση των ακινήτων που διαχειρίζονται.
- Έκδοση Διαταγών Πληρωμής: Οι καθυστερήσεις στην έκδοση Διαταγών Πληρωμής, ιδίως στα μεγάλα Πρωτοδικεία, προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην είσπραξη απαιτήσεων και στην ενεργοποίηση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Η κατάργηση ποσοτικών περιορισμών, η διεύρυνση της ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων και η καθιέρωση προθεσμιών για την εκδίκαση ανακοπών αποτελούν κρίσιμα μέτρα για την αποσυμφόρηση των Δικαστηρίων και την επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης.
- Ανακοπές Εκτέλεσης: Η αβεβαιότητα που προκαλείται από τις μακροχρόνιες καθυστερήσεις στην εκδίκαση ανακοπών κατά της εκτέλεσης αποθαρρύνει τους υπερθεματιστές και πλήττει τα έσοδα που προκύπτουν από τους πλειστηριασμούς. Οι servicers προτείνουν τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την καταγραφή, τον προγραμματισμό και την εκδίκαση όλων των σχετικών ανακοπών μέσα σε ένα έτος από τη διεξαγωγή του πλειστηριασμού.
- Καθυστερήσεις Συμβολαιογράφων και Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων: Η καθυστερημένη σύνταξη πινάκων κατάστασης και η χρονοβόρα κατάθεση κατασχετηριογράφων στο ΤΠΔΔ επιβραδύνουν τις πληρωμές προς τους δανειστές και επηρεάζουν τις χρηματοροές των τιτλοποιήσεων. Προτείνεται η θέσπιση ρητών προθεσμιών, τη δυνατότητα αντικατάστασης αδρανών συμβολαιογράφων και την κατάργηση της κατάθεσης στο ΤΠΔΔ, καθώς πλέον υπάρχουν επαγγελματικοί λογαριασμοί στους συμβολαιογράφους.
- Υποθηκοφυλακεία / Κτηματολόγια: Σημαντικές καθυστερήσεις στην καταχώριση και έκδοση πράξεων μεταγραφής παρεμποδίζουν τη μεταβίβαση και αξιοποίηση ακινήτων. Η ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας και η θέσπιση ρητών προθεσμιών για την έκδοση πιστοποιητικών αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτάχυνση των πράξεων που σχετίζονται με τους πλειστηριασμούς.
- Πλατφόρμα SOLON: Η τρέχουσα χρήση του SOLON περιορίζεται μόνο στην παρακολούθηση πινάκων. Η πρόταση περιλαμβάνει τη διασύνδεσή του με το e-κατάθεση δικογράφων και τη λειτουργία του ως ψηφιακού αρχείου για όλες τις διαδικασίες κάθε υπόθεσης. Η πρόσβαση θα είναι δυνατή με χρήση ΑΦΜ ή μέσω taxisnet, ενισχύοντας τη διαφάνεια και μειώνοντας τον διοικητικό φόρτο των γραμματειών.
- Διευκρινίσεις στον ΚΠολΔ: Η ασάφεια γύρω από τον αυτοματοποιημένο προγραμματισμό πλειστηριασμών και την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας οδηγεί σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις των διαδικασιών. Η πρόταση περιλαμβάνει την έκδοση νομοθετικής ρύθμισης και ερμηνευτικής εγκυκλίου για την ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου.
- Πρόσβαση υπερθεματιστών σε μισθώτρια: Η δυσλειτουργία των ΔΟΥ και η περιοριστική διατύπωση του άρθρου 997 ΚΠολΔ δημιουργούν πρακτικά εμπόδια στον έλεγχο των μισθωτικών σχέσεων. Η πρόταση περιλαμβάνει τροποποιήσεις που θα επιτρέπουν στον υπερθεματιστή την πρόσβαση στα σχετικά μισθώτρια έγγραφα εντός συγκεκριμένων προθεσμιών.
- Προβλήματα από εικονικές ή μεταγενέστερες μισθώσεις: Η απώλεια της προθεσμίας καταγγελίας εξαιτίας της καθυστερημένης μεταγραφής και η δημιουργία εικονικών μισθώσεων μετά την κατακύρωση καθιστούν αναγκαία τη νομοθετική παρέμβαση. Η πρόταση προβλέπει την υποχρεωτική χορήγηση των αποσφραγμένων εγγράφων ταυτόχρονα με την αίτηση μεταγραφής.
- Τεχνική Διαχείριση και Νομιμοποίηση Ακινήτων: Προβλήματα πολεοδομικής φύσης ή ελλείψεις τεχνικών εγγράφων εμποδίζουν την αξιοποίηση των ακινήτων. Η πρόταση περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την ταχύτερη πρόσβαση στα οικοδομικά στοιχεία και διευκολύνσεις στις τακτοποιήσεις, ακόμη και με μονομερείς ενέργειες του ιδιοκτήτη.
- Λοιπές προτάσεις για την αξιοποίηση ακινήτων: Προτείνεται η δυνατότητα ένταξης εταιρειών REOCO σε επιδοτούμενα προγράμματα ανακαίνισης και μίσθωσης για ακίνητα μικρής αξίας, ενισχύοντας έτσι τη ρευστοποίηση και την κοινωνική αξιοποίηση του αποθέματος που προκύπτει από πλειστηριασμούς.
- Ρευστοποιήσεις - Ν. 3869/2010: Η διαδικασία ρευστοποίησης μέσω εκκαθάρισης παραμένει αναποτελεσματική εξαιτίας τεχνικών και διοικητικών εμποδίων. Η πρόταση περιλαμβάνει τη χρήση της πλατφόρμας e-auction και τις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα, καθώς και τον διορισμό Διαχειριστών Αφερεγγυότητας αντί εκκαθαριστών, προκειμένου να διασφαλιστούν η αποτελεσματικότητα και η ασφάλεια της διαδικασίας.
- Φορέας Επαναμίσθωσης: Η μη σύσταση του Φορέα, τέσσερα έτη μετά την ψήφιση του νόμου, δημιουργεί κενό για τις περιπτώσεις των ευάλωτων οφειλετών και επηρεάζει την εύρυθμη λειτουργία του πλαισίου ρευστοποίησης. Η άμεση λειτουργία του είναι προϋπόθεση για την αξιοπιστία και την κοινωνική ισορροπία του συστήματος.