Πτώση σημείωσαν για πρώτη φορά την τελευταία τριετία οι πωλήσεις καλλυντικών και προϊόντων περιποίησης μέσα από τα ηλεκτρονικά φαρμακεία στην χώρα μας την χρονιά που πέρασε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, οι πωλήσεις των online φαρμακείων μειώθηκαν σε ποσοστό 1% το 2024 συγκριτικά με το 2023, αγγίζοντας σε αξία τα 278 εκατ ευρώ. Ο σχετικός δείκτης παρέμενε σε ανοδική τροχιά από το 2022, οπότε ο τζίρος είχε αγγίξει τα 269 εκατ ευρώ, αυξημένος κατά 12% συγκριτικά με το 2021, εξέλιξη που αποδίδεται και στους περιορισμούς της πανδημίας, ενώ το το 2023 είχε ενισχυθεί περαιτέρω, κατά 5%, με την αξία των πωλήσεων να ανέρχεται σε 282 εκατ ευρώ.
Η κάμψη που παρατηρείται το 2024 σχετίζεται αφενός με τον περιορισμό των εντυπωσιακών προσφορών σε πολλά είδη που διατίθενται από τα online φαρμακεία, απόρροια της εναρμόνισης της αγοράς με τις οδηγίες του Υπουργείου Ανάπτυξης για τον τρόπο αναγραφής και επικοινωνίας των εκπτώσεων σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, εξέλιξη που επηρέασε την αντίληψη που είχε το ευρύ κοινό για τον εκπτωτικό προσανατολισμό.
Αφετέρου, η σημαντική μείωση των γεννήσεων την τελευταία διετία φαίνεται ότι επηρεάζει τον κύκλο εργασιών και των ηλεκτρονικών φαρμακείων, καθώς βαίνουν μειούμενες οι αγορές βρεφικών ειδών, με το 2024 να καταγράφεται κάμψη 15% στην συγκεκριμένη κατηγορία προΪόντων μέσω των online φαρμακείων, σε σχέση με το 2023.
Μείωση πωλήσεων σε ποσοστό 13% παρατηρήθηκε και στην κατηγορία των προϊόντων περιποίησης σώματος την χρονιά που πέρασε, ενώ πτωτικά σε ποσοστό 4% έκλεισε το έτος και για την κατηγορία ειδών αντηλιακής προστασίας.
Στον αντίποδα, τα ηλεκτρονικά φαρμακεία είδαν αύξηση σε ποσοστό 6% στις πωλήσεις ειδών μακιγιάζ το 2024 συγκριτικά με το 2023, ενώ 5% ενισχύθηκαν και οι πωλήσεις των προϊόντων καθαρισμού σώματος σε ετήσια βάση. Αύξηση κατα 2% καταγράφηκε επίσης στα σκευάσματα βιταμινών και τα συμπληρώματα διατροφής, σκιαγραφώντας ενδεχομένως μία αναδυόμενη τάση στην αγορά που αφορά στην ευεξία.
Σύμφωνα με την Convert, η αξία αγορών του μέσου καλαθιού το 2024 διαμορφώθηκε σε 45,2 ευρώ, οριακά αυξημένη κατά 0,6 ευρώ σε σχέση με το 2023, με τον αριθμό των προϊόντων όμως να αγγίζει τα 4,1 κατά μέσο όρο ανά παραγγελία, αριθμός μειωμένος κατά 2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Το δε ποσοστό μέσης έκπτωσης διαμορφώθηκε σε 38%, υποχωρώντας κατά μία μονάδα βάσης σε ετήσια βάση. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία της Convert αντλούνται από δείγμα 95 online φαρμακείων, με την συμμετοχή 13 από τους 14 μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, αλλά και των στοιχείων του skroutz, με συνολική αντιπροσώπευση αγοράς που αγγίζει το 90%.