ΓΔ: 1949.63 -1.05% Τζίρος: 19.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:03:46
Φωτο: Shutterstock

Στον χορό των παρατάσεων μπαίνει και το έργο Μπράλος – Άμφισσα

Μετάθεση της ολοκλήρωσης του έργου κατά ένα εξάμηνο έφεραν οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, με τον ανάδοχο να διατηρεί το δικαίωμα να λάβει πριμ.

Ντόμινο παρατάσεων έφεραν οι απαλλοτριώσεις σε ένα ακόμα σημαντικό οδικό έργο. Έχοντας λάβει ήδη «τριπλό» τράτο σε επιμέρους προθεσμίες για την κατασκευή του τμήματος Μπράλος – Άμφισσα του διαγώνιου άξονα «Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο», τις προηγούμενες ημέρες εγκρίθηκε μία ακόμα παράταση σχεδόν έξι μηνών. Μόνο που αυτή τη φορά, συμπαρασύρει το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, συνολικού κόστους 256,87 εκατ. ευρώ.

Αν και βάσει της υπογραφείσας από τον Φεβρουάριο του 2023 σύμβασης με την ανάδοχο ΑΒΑΞ, οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ως τις 31/8/2023 αυτές σέρνονταν ως τις 25/11/2024. Σημείωσαν δηλαδή μία καθυστέρηση δεκαπέντε μηνών, παρότι οι διαδικασίες κήρυξης είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2021, επιβεβαιώνοντας ότι ακόμα και υπό τον όρο «αναγκαστικές», οι απαλλοτριώσεις συνιστούν μία από τις μεγαλύτερες πληγές για τα δημόσια έργα.

Φτάσαμε έτσι στο σήμερα, όπου μετά από τρεις επιμέρους παρατάσεις για τις δύο πρώτες τμηματικές προθεσμίες της σύμβασης, αυτή η καθυστέρηση έχει αντίκτυπο στην περαίωση του έργου που μετατίθεται πια και με τη βούλα στις 9/2/2028, δηλαδή 5 μήνες και 25 ημέρες αργότερα. Συνοδεύεται, μάλιστα, με τη συμβατικά προβλεπόμενη αναθεώρηση, ενώ ο ανάδοχος δεν χάνει το δικαίωμα να λάβει πριμ για την έγκαιρη εκτέλεση του έργου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, εγκρίθηκε ισόχρονη μετάθεση του κρίσιμου χρόνου για την πρόσθετη καταβολή, «διότι ο ανάδοχος είναι πλήρως ανυπαίτιος για τις σημειωθείσες καθυστερήσεις».

Στο σχετικό αίτημά του, ο εργολάβος επικαλείται την αδυναμία να ξεκινήσει εγκαίρως τις εργασίες κατασκευής των στομίων των σηράγγων -μετά την έγκριση των μελετών, που επίσης ολοκληρώθηκαν με καθυστέρηση. Αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι η παρακατάθεση των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις συντελέστηκε στις 25.11.2024, δηλαδή 5 μήνες και 25 ημέρες από τα οριζόμενα στο εγκεκριμένο Πρόγραμμα Μελέτης και Κατασκευής του έργου.

Επισημαίνει, δε, ότι οι εργασίες εκσκαφής και προσωρινής αντιστήριξης των πρανών των στομίων της σήραγγας Σ2 βρίσκονται στην κρίσιμη διαδρομή του εγκεκριμένου προγράμματος, με αποτέλεσμα η καθυστέρηση να μην μπορεί τεχνικά να απορροφηθεί, προκειμένου να μην επηρεάσει τη συνολική προθεσμία.

Ως εκ τούτου, ο εργολάβος αιτήθηκε και την «αναγνώριση του δικαιώματος λήψης της πρόσθετης καταβολής (πριμ) – βάσει της περ. α’ της παρ.1 του Άρθρου 132 του ν. 4412/2016, για την παράδοση του έργου σε χρόνο μικρότερο κατά 10% της συνολικής προθεσμίας, διότι ο ανάδοχος είναι πλήρως ανυπαίτιος».

Μεγαλώνει το έργο

Το οδικό τμήμα που θα ενώσει τον Μπράλο με την Άμφισσα, μήκους 24 χιλιομέτρων, εντάσσεται στην αναβάθμιση του διαγώνιου άξονα «Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο» που θα συνδέσει τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους: τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας - Θεσσαλονίκης, τον Ε65, την Ιόνια Οδό και την Ολυμπία Οδό μέσω της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.

Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει δύο υπο-τμήματα. Το πρώτο αφορά το Μπράλος – αρχή παράκαμψης Γραβιάς, μήκους 7,3 χλμ. και το δεύτερο ξεκινά από τον ισόπεδο κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη και φτάνεις την Άµφισσα, μήκους 16,7 χλμ. Σημειώνεται ότι το ενδιάμεσο τμήμα της παράκαμψης Γραβιάς είναι ήδη κατασκευασμένο, ενώ τα 4,7 χλμ. που μεσολαβούν ως τον ισόπεδο κόμβο των Μεταλλείων έχουν δημοπρατηθεί ξεχωριστά.

Ο αρχικός σχεδιασμός ανατράπηκε προκειμένου να κατασκευαστούν δίδυμες σηράγγων, στη θέση των δύο κλασικών σηράγγων διπλής κυκλοφορίας, φουσκώνοντας τον προϋπολογισμό κατά  69,5 εκατ. ευρώ. Η αλλαγή έγινε με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας των μετακινήσεων και της ανθεκτικότητας, βάσει της μελέτης Τεκμηρίωσης της Κλιματικής Ανθεκτικότητας του έργου.

Η νέα τεχνική λύση παρουσιάζει 15 φορές υψηλότερη διαθεσιμότητα έναντι της «συμβατικής», καθώς επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών εντός της μίας σήραγγας με παράλληλη κυκλοφορία στην άλλη. Αφετέρου εξασφαλίζει την αδιάκοπη κυκλοφορία στις περισσότερες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων, ενώ αποτρέπει το ενδεχόμενο μετωπικών συγκρούσεων. Η συνολική δαπάνη για την 1η συμπληρωματική σύμβαση του έργου ανέρχεται σε 69,25 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί σε ποσοστό αύξησης 26,97% της αρχικής.

Σημειώνεται ότι εργασίες που αντιστοιχούν σε συμβατικό αντικείμενο ποσού 21,73 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) θα εκτελέσει ως υπεργολάβος η εταιρεία «ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ», μετά από σχετική σύμβαση που συνήψε με την ΑΒΑΞ και όπως εγκρίθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι κατασκευές γίνονται... ατμομηχανή: Άλμα παραγωγής 20% και προσδοκίες

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης καθοδηγούν την πορεία των κατασκευών, αφού ο χρόνος στενεύει. Θετικές κι εφέτος οι προσδοκίες. Επιτάχυνε με ρυθμό 19,5% ο δείκτης παραγωγής το 2024, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ.
Φράγμα, Λίμνη Πλαστήρα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κληρώνει για αντιπλημμυρικά και αρδευτικά έργα άνω των 122 εκατ. ευρώ

Προσφορές για δύο μεγάλης σημασίας έργα που θα καλύψουν συνολικά τις αρδευτικές ανάγκες 57.640 στρεμμάτων στην Πελοπόννησο. Προωθούνται 32 φράγματα ανά την επικράτεια προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κουρέτας: Να πάρουν έργα 100-150 εκατ. κατασκευαστικές της Θεσσαλίας

Εν μέσω της σκληρής αντιπαράθεσης μεγάλων και μικρών κατασκευαστικών για τα έργα στη Θεσσαλία, ο περιφερειάρχης ζητά να κατανεμηθούν έργα και σε τοπικές εταιρείες. Τα χρονοδιαγράμματα των έργων και η πρόοδος έως τώρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυκλοφοριακή ανάσα στην Αττική με τον τριπλό κόμβο του Σκαραμαγκά

Παίρνει ζωή το έργο που «στοίχειωσε» επί σειρά ετών με χρηματοδότηση 55 εκατ. από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Bypass στο κυκλοφοριακό έμφραγμα της Δ. Αττικής με σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων.