Αυξημένες είναι οι προσδοκίες για τον τουρισμό παγκοσμίως τη φετινή χρονιά, έπειτα από την επαναφορά που ολοκληρώθηκε το 2024, με τις προκλήσεις όπως οι συνεχείς γεωπολιτικές εντάσεις, οικονομική αβεβαιότητα και τα ασταθή καιρικά φαινόμενα να διαμορφώνουν τις τάσεις.
Τάσεις όπως η επιμήκυνση της διάρκειας των ταξιδιών, ή τα ταξίδια σε offseason περιόδους κερδίζουν έδαφος, χάρη στην αυξανόμενη επιθυμία να συνεχίσουμε να εξερευνούμε παρά τις προκλήσεις όπως το αυξανόμενο κόστος και τα νέα συστήματα εισόδου.
Το ζήτημα του υπερτουρισμού ήρθε για να μείνει, διαφοροποιώντας τις επιθυμίες των ταξιδιωτών, που αναζητούν αναδυόμενους προορισμούς που προσφέρουν ελκυστικές προτάσεις και εμπειρίες μακριά από τα πλήθη και το κόστος των παραδοσιακών hotspots.
Η τεχνολογία, οι μεταφορές και τα καταλύματα θα βρίσκονται επίσης στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος το 2025 με τι αεροπορικές εταιρείες και τους ξενοδόχους να συνεχίζουν να καινοτομούν, ενώ και η Τεχνητή Νοημοσύνη κάνει αισθητή την παρουσία της, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού και της κράτησης ταξιδιών.
Σύμφωνα με την έκθεση 2025 Travel Outlook της Skift Research, οι ταξιδιωτικές εταιρείες αναμένουν να αυξηθεί κατά 24% ο αριθμός των ταξιδιών που προγραμματίζονται για το επόμενο έτος σε σύγκριση με το 2024.
Τα μακρινά ταξίδια αναψυχής ξεχωρίζουν ως ο πιο δημοφιλής τύπος ταξιδιού μπροστά από τις αποδράσεις του Σαββατοκύριακου και τα ταξίδια με το αυτοκίνητο, με την έκθεση της Skift να χαρακτηρίζει το 2025 «το έτος των μακρινών αποδράσεων». Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην Κίνα, την Ινδία και τη Γερμανία.
Στις ΗΠΑ, το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αναμένουν να κάνουν μεγάλες διεθνείς ή διασχίζουσες την ήπειρο διακοπές φέτος, αν και λίγο περισσότεροι αναμένουν να κάνουν μικρότερα ταξίδια.
Ταυτόχρονα, οι οργανωμένες διακοπές και τα all-inclusive θέρετρα γνωρίζουν μια αναζωπύρωση, ιδίως μεταξύ των νεότερων ταξιδιωτών της γενιάς Z, οι οποίοι εκτιμούν την οικονομική προσιτότητα και την ευκολία. Η έκθεση της Expedia για τις τάσεις του 2025 σημείωσε αύξηση 60% σε ετήσια βάση στις αναζητήσεις στο Hotels.com που χρησιμοποιούν το φίλτρο «all-inclusive», με το 42% των ταξιδιωτών της Gen Z να προτιμούν τέτοιες επιλογές.
Οι τάσεις που θα διαμορφώσουν τον τουρισμό το 2025
1. Επιμήκυνση των διακοπών και offseason ταξίδια
Με τα πρόσφατα καλοκαίρια να πλήττονται από καύσωνες και πυρκαγιές, καθώς και από διαμαρτυρίες σε τουριστικά hotspots όπως η Μαγιόρκα και το Άμστερνταμ, οι ταξιδιώτες προτιμούν όλο και περισσότερο το «season-stretching», γνωστό και ως ταξίδι εκτός αιχμής, και η διάρκεια των ταξιδιών γίνεται πλέον μεγαλύτερη.
Η British Airways Holidays ανέφερε ότι μεταξύ 2023 και 2024, οι αναζητήσεις για ταξίδια τον Μάιο και τον Ιούνιο αυξήθηκαν δύο φορές περισσότερο σε σύγκριση με τις αναζητήσεις για ταξίδια τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ το 45% δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να ταξιδέψει σε offseason περίοδο το 2025.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων, η οποία έχει αναφέρει αύξηση των offseasonταξιδιών από το 2022, σημείωσε ότι το 73% των Ευρωπαίων σχεδιάζει να ταξιδέψει μεταξύ Οκτωβρίου 2024 και Μαρτίου 2025, καταγράφοντας άνοδο 6% έναντι της περσινής χρονιάς.
Ο περιορισμός του κόστους είναι ένας από τους βασικούς λόγους, με το 23% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών να δηλώνουν ότι η αύξηση του κόστους ήταν η μεγαλύτερη ανησυχία τους το 2023-24, ενώ σύμφωνα με στοιχεία της Which όσοι έκλεισαν καλοκαιρινά πακέτα διακοπών το 2023 πλήρωσαν κατά μέσο όρο 19% περισσότερο από ό,τι το 2022, και οι τιμές εξακολουθούν να αυξάνονται.
Σύμφωνα με την έκθεση Luxury Travel Report της Zicasso η μέση διάρκεια ταξιδιού πλέον για τους ταξιδιώτες πολυτελείας φτάνει τις δύο εβδομάδες, καθώς οι περισσότεροι ταξιδιώτες προτιμούν ένα εξατομικευμένο ταξίδι με έναν προορισμό, όπου μπορούν να εξερευνήσουν βαθύτερα έναν πολιτισμό, αντί για ταξίδια πολλών χωρών.
Επίσης ακόμα ένας τρόπος για την αύξηση της διάρκειας των ταξιδιών που παραητηρείται είναι ο στρατηγικός προγραμματισμός των διακοπών σε συνδυασμό με γιορτές και αργίες, «μεγιστοποιώντας» έτσι τα ρεπό τους.
Μια τάση που βρίσκεται σε άνθηση σε χώρες όπου οι εργαζόμενοι δεν έχουν πολλές ημέρες πληρωμένων διακοπών, όπως στις ΗΠΑ για παράδειγμα που είναι μόλις 11.
2. Εναλλακτικοί προορισμοί και ηρεμία
Μετά από σημαντικά προβλήματα υπερτουρισμού το 2024, οι προορισμοί εκτός πεπατημένης βρίσκονται σε άνοδο. με τα socialmedia να γεμίζουν hashtag με εναλλακτικούς προορισμούς που είναι λιγότερο επισκέψιμοι.
Όπως σημειώνει η Byway στις ταξιδιωτικές τάσεις του 2025, οι «αντιγραφές προορισμών» (σ.σ. τοποθεσίες διακοπών που μοιάζουν με δημοφιλή hotspots) αποτελούν μια ισχυρή τάση.
Σύμφωνα με την IntrepidTravel, η Αλβανία υπήρξε για τους ταξιδιώτες από Ελλάδα από τους κορυφαίους προορισμούς αναφέροντας αύξηση 84% των κρατήσεων, ενώ διπλασιάστηκαν και οι κρατήσεις για τη Γουατεμάλα.
Το Ουζμπεκιστάν κερδίζει έδαφος ως προορισμός, ενώ Ζανζιβάρη και Μαδασκάρη προσφέρουν νέες ευκαιρίες στους ταξιδιωτές που εξερευνούν λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς.
Οι 20 πιο δημοφιλείς προορισμοί για το 2025 σύμφωνα με την Airbnb περιλαμβάνουν το Milton Keynes και το East Sussex, σε έναν κατάλογο που περιλαμβάνει επίσης Ρώμη, Τόκιο και Μιλάνο, δείχνοντας ότι το ζήτημα του υπερτουρισμού θα παραμείνει στην επικαιρότητα και τη φετινή χρονιά.
Επίσης η ηρεμία θα βρεθεί στο επίκεντρο των επισκεπτών, με πολλούς να σχεδιάζουν τις διακοπές τους με στόχο την ηρεμία, καθώς η ηχορύπανση αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη αιτία κακής υγείας στη Δυτική Ευρώπη, σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Προτάσεις για διακοπές κατά μήκος των νορβηγικών ακτών, αλλά και δωμάτια χωρίς τεχνολογία που προσφέρονται από την Unplugged, όπως και μια σειρά από μικρά καταφύγια στη Φινλανδία επιτρέπουν στον ταξιδιώτη να ξανασυνδεθεί με τη φύση.
3. Ο τουρισμός συναντά την Τεχνητή Νοημοσύνη
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) φέρνει επανάσταση στον προγραμματισμό ταξιδιών, επιτρέποντας εξατομικευμένα ταξίδια, με την έκθεση του Euronews να σημειώνει πώς υπάρχουν νέες λύσεις που απλοποιούν τις κρατήσεις, προσαρμόζουν τις συστάσεις και βελτιώνουν την πρόσβαση στις πληροφορίες, βελτιώνοντας τελικά την ταξιδιωτική εμπειρία.
Επιπλέον, εκτός από την εξατομίκευση, η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να προωθήσει τη βιωσιμότητα, βοηθώντας τις εταιρείες να διαχειριστούν τους πόρους, μειώνοντας τελικά τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.
Η τεχνολογία θα αρχίζει να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στον προγραμματισμό ταξιδιών. Σύμφωνα με την Amadeus, σχεδόν το 50% των πελατών της σχεδιάζουν να δώσουν προτεραιότητα στη Gen AI μέχρι το 2025. Η έρευνα σημείωσε επίσης, ωστόσο, ότι πολλές ταξιδιωτικές εταιρείες δεν είναι ακόμη αρκετά σίγουρες για το πώς να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία.
Άλλες εταιρείες, όπως η Trip Advisor, χρησιμοποιούν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσουν στη δημιουργία δρομολογίων για ταξίδια, ενώ ένας αυξανόμενος αριθμός αεροδρομίων εγκαταλείπει τις χάρτινες ετικέτες και χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την αποτελεσματικότερη ταξινόμηση των αποσκευών. Στα ξενοδοχεία Hyatt, ένα κρεβάτι με τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να παρακολουθεί τον καρδιακό ρυθμό, την κίνηση και την αρτηριακή πίεση για να προσφέρει μεγαλύτερη άνεση και καλύτερο ύπνο.
4. Νυχτερινός τουρισμός
Με την θερμοκρασία να ανεβαίνει συνεχώς, ο νυχτερινός τουρισμός ανεβαίνει σαν τάση με ταξιδιωτικές εμπειρίες, που περιλαμβάνουν από μουσεία που ανοίγουν αργά μέχρι παραλίες με βιοφωτισμό και βόρειο σέλας. Η βραβευμένη βρετανική ταξιδιωτική εταιρεία Trailfinders συμβουλεύει τη φινλανδική Λαπωνία και τα νησιά Lofoten της Νορβηγίας, καθώς και το Σβάλμπαρντ και την Ισλανδία ως προνομιακούς προορισμούς. Από την πλευρά της, η Wayfairer Travel αναφέρει ότι είχε 25% αύξηση στα αιτήματα για εμπειρίες όπως νυχτερινές καταδύσεις στον Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο και στην Ερυθρά Θάλασσα της Αιγύπτου, νυχτερινά σαφάρι άγριας ζωής στη Ζάμπια και την Κένυα και κυνήγι του Βόρειου Φωτός στη Νορβηγία και την Ισλανδία.
Σύμφωνα με καλοκαιρινή έρευνα της Booking.com για το καλοκαίρι του 2024, οι μισοί ταξιδιώτες δήλωναν ότι σχεδιάζουν να αυξήσουν τις νυχτερινές ασχολίες για να αποφύγουν τις υψηλές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια της ημέρες, ενώ αυξημένο ενδιαφέρον καταγράφουν οι ταξιδιωτικοί πράκτορες ξενοδοχεία για νυχτερινές προσφορές.
5. Πρωτότυπες δραστηριότητες και τα νέα ενδιαφέροντα
Ταξίδια που εμπνέονται από τη λογοτεχνία ή τον κινηματογράφο βρίσκονται επίσης υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών, ενώ οι εκθέσεις βιβλίου μπορούν να αποδειχθούν «κρυμμένος άσσος» για κάποιες περιοχές. Η Explore Worldwide με τη λέσχη βιβλίου Four Corners Book Club, συνδέει τους αναγνώστες με προορισμούς που βασίζονται σε βιβλία που τους αφορούν.
Επίσης, ιστορικά ξενοδοχεία με λογοτεχνικούς δεσμούς εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο τη συγγραφική κληρονομιά τους, όπως το Hotel Chelsea της Νέας Υόρκης, ενώ το Maison Proust στο Παρίσι, αντλεί έμπνευση από τον συγγραφέα που φέρει το όνομά του.
Η Accor προβλέπει επίσης ότι οι αθλητικές εξορμήσεις θα είναι μία από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές τάσεις το 2025. Σύμφωνα με την έκθεση της, το 18% των Βρετανών σχεδιάζει να ταξιδέψει για να συμμετάσχει σε αθλήματα, γεγονός που συμπίπτει με την αύξηση κατά 50% των αναζητήσεων για «διακοπές προπόνησης» κατά το περασμένο έτος.
Ο οινοτουρισμός παραμένει πάντα «αντίδοτο» στον υπερτουρισμό, με τους οινόφιλους ταξιδιώτες να αναζητούν λιγότερο πολυσύχναστες αμπελουργικές περιοχές όπως το Καχέτι στη Γεωργία που συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον για το αρχαίο κρασί Qvevri, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον συγκεντρώνει και η κινεζική αμπελουργία, αλλά και περιοχές των Βαλκανίων.
Η μουσική πρόκειται να παίξει επίσης τον ρόλο της, καθώς μεγάλα ονόματα σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν μεγάλες περιοδείες ακολουθώντας το παράδειγμα της Τέιλορ Σουιφτ που έδωσε ώθηση στα ταξίδια και τον τουρισμό σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια της περιοδείας της Eras, η οποία ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2024.
Πατώντας στη συνταγή της νοσταλγίας, Oasis, Eminem θα πραγματοποιήσουν συναυλίες, ενώ ρετρό pop ups, όπως το Polly Pocket Airbnb το 2024, αυξάνονται σε αριθμό καθώς όλο και περισσότεροι millenials αναζητούν την επιστροφή στα χρόνια της αθωότητάς τους.