ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Πρατηριούχοι: Οι αυξήσεις στα καύσιμα αντικατοπτρίζουν καθυστέρηση τιμών διυλιστηρίων
Shutterstock

Γιατί δεν είδαμε στην αντλία τη μεγάλη βουτιά του αργού

Το πετρέλαιο έγινε 25% φθηνότερο μέσα σε μια εβδομάδα, αλλά η τιμή της βενζινης στην Ελλάδα μειώθηκε μόλις 1,6%. Η εξήγηση του... μυστηρίου βρίσκεται στην υψηλή φορολογία.

Μπορεί η εβδομάδα να ξεκίνησε με βουτιά 30% της τιμής του αργού, ωστόσο οι οδηγοί είδαν να περνάει στην αντλία ένα απειροελάχιστο ποσοστό αυτής της μείωσης. Το υπόλοιπο το «κατάπιαν» οι φόροι και η γνωστή πρακτική της αγοράς καυσίμων να περνά τις αυξήσεις γρήγορα και τις μειώσεις με καθυστέρηση.

Αν και την περασμένη Δευτέρα το αργό κατρακύλησε από τα 45 στα 32 δολάρια το βαρέλι, για να κλείσει χθες στα 34 δολάρια, δηλαδή είχαμε μια εβδομαδιαία μείωση της τάξης του 25%, εντούτοις στην αντλία έφτασε μόλις το… 1,6%.

Στο ίδιο αυτό διάστημα, τα διυλιστήρια μείωσαν τις τιμές τους κατά 10 λεπτά /λίτρο  -από τα 40 λεπτά στα 30 λεπτά το λίτρο χθες- ωστόσο η υποχώρηση των τιμών στα πρατήρια ήταν μεσοσταθμικά μόλις 2,6 λεπτά. Και αυτό καθώς από τα 1,56 ευρώ το λίτρο που πωλούνταν πανελλαδικά η αμόλυβδη βενζίνη την περασμένη Παρασκευή, προτού δηλαδή ξεσπάσει ο πετρελαϊκός πόλεμος τιμών, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, αυτά της Πέμπτης, είχε πέσει στα 1,536 ευρώ/ λίτρο. Μειώθηκε δηλαδή στη διάρκεια της εβδομάδας κάτι λιγότερο από 3 λεπτά.

Κάποιοι θα σπεύσουν να κατηγορήσουν για αυτό τους πρατηριούχους. Πράγματι, τα πρατήρια είθισται να μην περνούν άμεσα στην κατανάλωση τις μειώσεις, κάτι που όμως δεν ισχύει στις αυξήσεις. Σύμφωνα με την πρακτική αυτή, οι πρατηριούχοι χρειάζονται 3-4 ημέρες μέχρι να πουλήσουν τα αποθέματα που είχαν αγοράσει σε υψηλότερες από τις τρέχουσες τιμές. Όταν αυτό συμβεί και ξαναγοράσουν με τις νέες χαμηλότερες τιμές, τότε περνούν στην κατανάλωση και τις μειώσεις. Λογικά επομένως η αγορά θα δει μειώσεις στα καύσιμα από την επόμενη εβδομάδα.

Η χρονοκαθυστέρηση είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη είναι οι φόροι. Τόσο η άνοδος του αργού, όσο και η μείωση, επηρεάζουν μόνο το 30% της τελικής τιμής στη βενζίνη. Το υπόλοιπο 70% παραμένει ανεπηρέαστο, αφού αφορά σταθερούς φόρους, δηλαδή τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (710 ευρώ/ 1000 λίτρα), που στα χρόνια των μνημονίων αυξήθηκε πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, με συνέπεια η Ελλάδα να κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση της ευρωπαικής κατάταξης, πίσω μόνο από την Ολλανδία και την Ιταλία. Τα μνημόνια έφυγαν, ο ΕΦΚ όμως παρέμεινε στο ύψος του.

Το ίδιο ισχύει και με τον ΦΠΑ που έχει συντελεστή 24% και είναι επίσης ο τρίτος υψηλότερος στην ευρωπαϊκή κατάταξη. Χαρακτηριστικό είναι ότι από τα 1,536 ευρώ της τρέχουσας πανελλαδικής τιμής, τα 0,296 ευρώ αφορούν την τιμή διυλιστηρίου, τα 0,165 ευρώ το μεικτό εμπορικό περιθώριο εταιρειών και πρατηριούχων και τα 1,075 ευρώ αντιστοιχούν στον ΕΦΚ μαζί με τον ΦΠΑ 24% και διάφορα τέλη.

Πρωταθλητισμός στους φόρους

Ο κανόνας επομένως που ισχύει στην ελληνική αγορά είναι ότι κάθε μείωση των διεθνών τιμών κατά 30%, μεταφράζεται σε μείωση μόνο στο 30% της λιανικής τιμής, γεγονός που σημαίνει ότι ο καταναλωτής βλέπει στην αντλία πτώση μόνο 10%. Και αυτό όχι την ίδια εβδομάδα, παρά συνήθως την επόμενη, με τους πρατηριούχους να επικαλούνται ότι έχουν αποθέματα αγορασμένα σε υψηλότερες τιμές, άρα αφού τα πουλήσουν και αγοράσουν με χαμηλότερες, τότε θα φανούν και οι μειώσεις.

Αλλά ακόμη και άμεσα να μετακύλιαν στην αντλία τις μειώσεις οι πρατηριούχοι και πάλι ο καταναλωτής δεν θα έβλεπε την βουτιά του 30% στο αργό. Το πολύ να αγόραζε την βενζίνη, φθηνότερη κατά 10%. Και η κατάσταση αυτή θα διαιωνίζεται, όσο η Ελλάδα θα συνεχίζει να αποτελεί τον πανευρωπαϊκό πρωταθλητή στα πετρελαιοειδή.

Ειδικά στον φόρο προστιθέμενης αξίας, πλειάδα ευρωπαϊκών χωρών με πολλαπλάσια αγοραστική δύναμη της ελληνικής, έχουν χαμηλότερους συντελεστές στην βενζίνη. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι Κύπρος, Ρουμανία και Γερμανία έχουν ΦΠΑ 19%, σε Γαλλία, Αυστρία, Βουλγαρία, Εσθονία και Σλοβακία ο ΦΠΑ είναι 20% και σε Βέλγιο Ολλανδία, Ισπανία, Τσεχία, Λιθουανία, Λετονία φτάνει το 21%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διυλιστήριο πετρελαίου
ΔΙΕΘΝΗ

Η Σόφια ψηφίζει νόμο για έλεγχο του διυλιστηρίου Lukoil στο Μπουργκάς

Η βουλγαρική Βουλή ενέκρινε νόμο για την κρατική παρέμβαση στο διυλιστήριο της Lukoil στο Μπουργκάς, λόγω φόβων ότι οι αμερικανικές κυρώσεις στη Ρωσία θα αναστατώσουν τη λειτουργία του μεγαλύτερου βαλκανικού διυλιστηρίου.
Γιάνης Βαρουφάκης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΜέΡΑ25: «Καταστροφικές» οι κυβερνητικές επιλογές για εξορύξεις και LNG

Το ΜέΡΑ25 εκφράζει έντονη ανησυχία για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων και τη μεταφορά αμερικανικού LNG, θεωρώντας πως οι πολιτικές αυτές ωφελούν ξένα συμφέροντα και επιβαρύνουν τη χώρα.
Καλοριφέρ και υπολογιστής
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από τις 10 Νοεμβρίου οι αιτήσεις για το επίδομα θέρμανσης - Τα κριτήρια

Εφόσον η αίτηση υποβληθεί από τους δυνητικούς δικαιούχους έως την 5η Δεκεμβρίου 2025, τότε θα λάβουν ως προκαταβολή το 60% του ποσού του επιδόματος που τους είχε καταβληθεί κατά την περυσινή χειμερινή περίοδο 2024-2025.
Βαρέλια πετρελαίου και γράφημα
ΔΙΕΘΝΗ

ΟΠΕΚ+: Μικρή αύξηση παραγωγής πετρελαίου τον Δεκέμβριο απόφαση

Οκτώ χώρες του ΟΠΕΚ+ θα αυξήσουν την παραγωγή πετρελαίου τον Δεκέμβριο κατά 137.000 βαρέλια ημερησίως, ενώ για το πρώτο τρίμηνο του 2026 παγώνουν τις νέες αυξήσεις, σύμφωνα με ανακοίνωση του Οργανισμού.
Ουκρανικό drone Geran-2
ΔΙΕΘΝΗ

Ουκρανικά drones έπληξαν πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Rosneft στο Τουάπσε

Ουκρανικές δυνάμεις φέρεται να έπληξαν με drones τερματικό σταθμό πετρελαίου της Rosneft στο Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα, προκαλώντας ζημιές σε δεξαμενόπλοιο, εγκαταστάσεις φορτώσης και γειτονικά κτίρια, σύμφωνα με το SBU.