ΓΔ: 2104.21 -0.08% Τζίρος: 165.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Συνέντευξη για εργασία
Φωτο: Shutterstock

Εκπαίδευση στην ενημέρωση: Μαθαίνοντας να διαβάζουμε με κριτική σκέψη

Το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες» φέρνει τη δημοσιογραφία στο σχολείο, βοηθώντας τους μαθητές να ξεχωρίζουν την αλήθεια από την παραπληροφόρηση.

Σε μια εποχή όπου η ενημέρωση συχνά περιορίζεται σε τίτλους και σύντομα βίντεο, οι νέοι καλούνται να διαμορφώσουν άποψη μέσα από αλγορίθμους και γρήγορη κατανάλωση περιεχομένου. Η κριτική ανάγνωση των ειδήσεων δεν αποτελεί πλέον πολυτέλεια, αλλά απαραίτητη δεξιότητα για τη σύγχρονη ζωή.

Η συνεχής ροή πληροφοριών και η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η επικοινωνία δημιουργούν μια γενιά που συχνά αποφεύγει την ουσιαστική ενημέρωση. Ωστόσο, η δημοκρατία απαιτεί πολίτες που κατανοούν, διακρίνουν και γνωρίζουν σε βάθος.

Στο πλαίσιο αυτό, το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες», που υλοποιείται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (Peace Journalism Lab) του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, επιχειρεί να φέρει την ενημέρωση ξανά στο επίκεντρο της σχολικής ζωής.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα διακρίνεται για τον καινοτόμο χαρακτήρα του, καθώς συνδέει εκπαιδευτικούς και δημοσιογράφους με κοινό στόχο τη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων πολιτών. Ενσωματώνει τον ειδησεογραφικό γραμματισμό στην πολιτειακή αγωγή και τη συμμετοχή στα κοινά, προσφέροντας στα σχολεία ένα σύγχρονο παιδαγωγικό εργαλείο που υπερβαίνει τα παραδοσιακά μαθήματα.

Με τη συμμετοχή των μαθητών στο πρόγραμμα, ενισχύονται δεξιότητες όπως η αναγνώριση προκαταλήψεων, η σύγκριση πηγών και η κατανόηση των προθέσεων πίσω από τις ειδήσεις. Η χρήση των ψηφιακών μέσων γίνεται με υπευθυνότητα και δημιουργικότητα, μετατρέποντας την πληροφορία σε γνώση και τη γνώση σε πράξη.

Σε ένα περιβάλλον όπου η παραπληροφόρηση και οι ψευδείς ειδήσεις επηρεάζουν τον δημόσιο διάλογο, η ικανότητα κριτικής αξιολόγησης της ενημέρωσης αποτελεί θεμέλιο για την ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης.

Η πρωτοβουλία του Εργαστηρίου Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ απαντά στο ερώτημα της επανασύνδεσης των μέσων ενημέρωσης με τους νέους. Μέσα από το πρόγραμμα, η δημοσιογραφία παύει να είναι «εξωτερική» προς το σχολείο και γίνεται συμμέτοχος στη διαμόρφωση των μελλοντικών πολιτών και αναγνωστών.

Εκπαιδευτικοί, δημοσιογράφοι και μαθητές συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, όπου ο ψηφιακός γραμματισμός συνδυάζεται με τον δημοκρατικό στοχασμό. Η εκπαίδευση μετατρέπεται σε χώρο ενεργής πολιτειότητας, δίνοντας στους νέους τα απαραίτητα εργαλεία για να προβληματιστούν και να συμμετέχουν ουσιαστικά στην κοινωνία.

Το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η ενημέρωση, όχι ως απλή πληροφορία, αλλά ως βαθιά κατανόηση του κόσμου.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πανόραμα της Βιέννης
ΔΙΕΘΝΗ

Αυστρία: Απαγόρευση ισλαμικής μαντίλας σε μαθήτριες κάτω των 14

Η αυστριακή Βουλή ενέκρινε την απαγόρευση της ισλαμικής μαντίλας για κορίτσια κάτω των 14, με στόχο την προστασία τους, ωστόσο επικριτές την χαρακτηρίζουν διακριτική και αντισυνταγματική. Οι Πράσινοι καταψήφισαν το μέτρο.
Άδειες σχολικές τάξεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κλειστά σχολεία σε Αττική, Μαγνησία και 20 δήμους λόγω έντονης κακοκαιρίας

Με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και των τοπικών αρχών, σχολεία σε Αττική, Μαγνησία και 20 δήμους παραμένουν κλειστά λόγω της ισχυρής κακοκαιρίας· η κατάσταση θα επανεκτιμηθεί τις επόμενες ημέρες.
Άδεια σχολική τάξη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σπάτα: Κλειστά τα σχολεία εξαιτίας προβλήματος ηλεκτροδότησης

Κλειστά παραμένουν σήμερα τα σχολεία στα Σπάτα λόγω σοβαρών διακοπών ρεύματος που προκάλεσε η κακοκαιρία. Τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ εργάζονται για την αποκατάσταση, με νεότερη ενημέρωση να αναμένεται.
Σημαία ΠΑΣΟΚ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Κυβερνητική αποτυχία καθώς παραμένουν κενά στα σχολεία

Συνεχίζονται τα κενά στα σχολεία, ακόμη και μετά την τρίτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών, σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση του Τομέα Παιδείας και του Στέφανου Παραστατίδη από το ΠΑΣΟΚ–Κίνημα Αλλαγής.
Λογότυπο UNICEF γραφείο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

UNICEF: Προτεραιότητα η προώθηση των δικαιωμάτων του παιδιού στα σχολεία

Ο δρ Γασάν Χαλίλ της UNICEF τόνισε από το ΔΙΠΑΕ τη σημασία εκπαίδευσης και σεβασμού στα δικαιώματα του παιδιού, παρουσιάζοντας το νέο Κέντρο για τα Δικαιώματα του Παιδιού στη Θεσσαλονίκη.