Η καθημερινότητα και η βιασύνη φαίνεται πως οδηγούν πολλούς Θεσσαλονικείς, αλλά και επισκέπτες της πόλης, να ξεχνούν προσωπικά τους αντικείμενα στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Τα περιστατικά αφορούν τόσο μικροαντικείμενα όσο και αντικείμενα σημαντικής αξίας, όπως κινητά τηλέφωνα, τσάντες, πορτοφόλια, αλλά και χρηματικά ποσά, βαλίτσες ή ακόμη και μουσικά όργανα.
Η συνειδητοποίηση της απώλειας γίνεται συνήθως αμέσως μετά την αποβίβαση, με αποτέλεσμα να ξεκινά ένα «κυνήγι» για την ανεύρεση των χαμένων αντικειμένων. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΘ, οι εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς επιδεικνύουν συχνά παραδειγματική εντιμότητα, επιστρέφοντας μεγάλα χρηματικά ποσά που βρίσκονται στα οχήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί οδηγός που εντόπισε σακούλα με 9.000 ευρώ, ενώ έχουν καταγραφεί και άλλες περιπτώσεις με επιστροφή σημαντικών ποσών σε πορτοφόλια.
Ανάμεσα στα πιο ασυνήθιστα αντικείμενα που ξεχνιούνται είναι και μουσικά όργανα, όπως βιολί, με τον ιδιοκτήτη να ευχαριστεί τους υπαλλήλους του ΟΑΣΘ με μια ξεχωριστή μουσική παράσταση. Στη μνήμη των παλαιότερων εργαζομένων έχει μείνει και το περιστατικό όπου μητέρα ξέχασε το πεντάχρονο παιδί της σε λεωφορείο, με το θέμα να λήγει ευτυχώς με αίσιο τέλος.
Διαχείριση απολεσθέντων και φιλανθρωπικές δράσεις
Συχνά εντοπίζονται πορτοφόλια χωρίς στοιχεία ταυτότητας, τα οποία περιέχουν μικρά χρηματικά ποσά. Αυτά φυλάσσονται από τον ΟΑΣΘ και, στο τέλος κάθε έτους, το συγκεντρωθέν ποσό διατίθεται σε φιλανθρωπικά ιδρύματα που υποστηρίζουν παιδιά. Για παράδειγμα, στο τέλος του 2024, το ποσό που συγκεντρώθηκε από τέτοιες περιπτώσεις ανήλθε στα 600 ευρώ.
Οι επιβάτες που χάνουν προσωπικά αντικείμενα μπορούν να επικοινωνούν με το Γραφείο Απολεσθέντων του ΟΑΣΘ, καλώντας το 11085, καθημερινά από τις 7:00 έως τις 22:00, ακόμη και σε αργίες και Κυριακές. Η παραλαβή των αντικειμένων γίνεται μετά από σχετική ταυτοποίηση.
Νέες τεχνολογίες και κοινωνικά δίκτυα στη διαχείριση χαμένων αντικειμένων
Στα ΚΤΕΛ Σερρών, που εξυπηρετούν και δρομολόγια στην ανατολική Θεσσαλονίκη, οι οδηγοί αξιοποιούν ομαδικές συνομιλίες στο Viber για τον εντοπισμό και την επιστροφή χαμένων αντικειμένων, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις γίνεται και αναζήτηση μέσω Facebook. Συχνά, ανάλογα με τον προορισμό των επιβατών, ξεχνιούνται αντικείμενα όπως πετσέτες θαλάσσης, σχολικές τσάντες και βιβλία.
Όπως επισημαίνει ο υπεύθυνος Γραφείου Κίνησης των ΚΤΕΛ Σερρών, Φώτης Αναστασιάδης, ο εντοπισμός χαμένων αντικειμένων από τους οδηγούς είναι δυσχερής κατά τη διάρκεια των δρομολογίων και γίνεται κυρίως στο τέρμα ή στα διαλείμματα. Τις περισσότερες φορές, τα αντικείμενα επιστρέφονται στους ιδιοκτήτες, αν και υπάρχουν περιπτώσεις όπου βρίσκονται μόνο τα πορτοφόλια χωρίς τα χρήματα.
Υπηρεσία Απολεσθέντων και στο μετρό Θεσσαλονίκης
Με την προσθήκη του μετρό Θεσσαλονίκης στα μέσα μεταφοράς της πόλης, τα περιστατικά απώλειας αντικειμένων συνεχίζουν να καταγράφονται. Συχνότερα ξεχνιούνται κινητά, ακουστικά, μπρελόκ και ψώνια. Το μετρό διαθέτει Υπηρεσία Απολεσθέντων, όπου οι επιβάτες μπορούν να αναζητήσουν τα αντικείμενά τους είτε τηλεφωνικά στο 231 2312222, είτε ηλεκτρονικά μέσω του www.thessmetro.gr, είτε με γραπτή δήλωση στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών. Η παραλαβή πραγματοποιείται κατόπιν ραντεβού στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας.