ΓΔ: 1967.02 0.57% Τζίρος: 274.26 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Κατάστρωμα πλοίου Αιγαίου
Φωτοτραφία Shutterstock

ΕΣΑμεΑ: Εκτός κανόνων προσβασιμότητας τα ελληνικά πλοία και λιμάνια

Η ΕΣΑμεΑ καταγγέλλει σοβαρές ελλείψεις στην εξυπηρέτηση ΑμεΑ στα ελληνικά πλοία και ζητά άμεση εφαρμογή των νέων κανόνων προσβασιμότητας σε όλο τον στόλο.

Για μία ακόμα φορά, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) φέρνει στην επιφάνεια τα συνεχή σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και οι εμποδιζόμενοι επιβάτες στα ελληνικά πλοία και λιμάνια

Παρά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης για το αναθεωρημένο Προεδρικό Διάταγμα που προβλέπει βελτιώσεις στην προσβασιμότητα από τον Ιούλιο του 2024, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει υλοποίηση σε κανονιστικό επίπεδο.

Η νέα επιστολή της ΕΣΑμεΑ προς το Υπουργείο Ναυτιλίας προκλήθηκε από πρόσφατο περιστατικό, στο οποίο επιβάτης με αναπηρία αντιμετώπισε «άρνηση εξυπηρέτησης» σε δρομολόγιο ferry boat στη γραμμή Κεραμωτή-Λιμένας Θάσου στις 22/7/2025. 

Σύμφωνα με καταγγελία, το άτομο με αναπηρία αναγκάστηκε εν μέσω καύσωνα να παραμείνει στο γκαράζ, καταδεικνύοντας το πολυεπίπεδο ζήτημα της ελλιπούς προσβασιμότητας και της ανεπαρκούς διασφάλισης της ασφάλειας για επιβάτες με ειδικές ανάγκες, αλλά και το κενό στην επιμόρφωση πληρωμάτων ως προς την «εξυπηρέτηση επιβατών με μειωμένη κινητικότητα».

Το περιστατικό αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένο φαινόμενο, αλλά τμήμα της καθημερινής εμπειρίας χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών με αναπηρία στα ελληνικά νησιά. Ένα σημαντικό ποσοστό του στόλου, τόσο σε τοπικές όσο και σε δημοφιλείς θαλάσσιες διαδρομές, παραμένει μη προσβάσιμο.

Η ΕΣΑμεΑ επισημαίνει με έμφαση ότι το αναθεωρημένο ΠΔ για την προσβασιμότητα στα επιβατηγά πλοία πρέπει να εφαρμοστεί και να επεκταθεί ώστε να καλύπτει όλα τα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, ανεξάρτητα από χρόνο ή στάδιο κατασκευής, μήκος ή αριθμό επιβατών και όχι μόνο τα ferry boats ανοικτού τύπου ή πλοία για πλόες μικρότερους των 30 ναυτικών μιλίων.

Η καθυστέρηση στην εφαρμογή των νέων διατάξεων διατηρεί ένα «παραθυράκι» που επιτρέπει σε πλοία μικρών αποστάσεων — όπως στις γραμμές Πέραμα-Παλούκια, Κεραμωτή-Θάσος, Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα, Ρίο-Αντίρριο — να λειτουργούν χωρίς να εξασφαλίζουν πλήρη προσβασιμότητα ή κατάλληλο υποβοηθητικό εξοπλισμό για επιβάτες με αναπηρία.

Παρά τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας για την «Εκπαίδευση προσωπικού επιβατηγών πλοίων και ναυτιλιακών εταιριών για τη σωστή εξυπηρέτηση των ΑμεΑ», ελάχιστα λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ανταποκριθεί. Το ζήτημα της ουσιαστικής επιμόρφωσης των πληρωμάτων παραμένει άλυτο στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας.

Η ΕΣΑμεΑ τονίζει την ανάγκη η Ελλάδα να καθιερωθεί ως ποιοτικός και προσβάσιμος τουριστικός προορισμός, εξασφαλίζοντας υπηρεσίες ισότιμες για όλους τους πολίτες. Δεν μπορεί να γίνεται ανεκτό να πλέουν πλοία που δεν τηρούν τα προβλεπόμενα πρότυπα προσβασιμότητας.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με τον Πρόεδρο της Ε.Σ.Α.μεΑ., κ. Ι. Βαρδακαστάνη στο 6937157193.

Ενημερωθείτε άμεσα για όλες τις εξελίξεις στον χώρο της αναπηρίας στην ιστοσελίδα της Ε.Σ.Α.μεΑ.: www.esaea.gr ή www.esamea.gr.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ