ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:15:03
Φώτο: Αεροδρόμιο. Credits: Growthfund

Πώς προχωρά η αξιοποίηση των 22 + 1 περιφερειακών αεροδρομίων

Ώρα αποφάσεων για το μοντέλο αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδρομίων που παραμένουν στα χέρια της ΥΠΑ. Κριτήριο και η ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών τους.

Εξελίξεις εντός φθινοπώρου αναμένονται για τα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας. Το Υπερταμείο που έχει υπό τη διαχείρισή του τους 22 συν 1 περιφερειακούς αερολιμένες κινείται σε δύο μέτωπα, με πρώτο ορόσημο την υπογραφή της 40ετούς παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Παράλληλα, το επόμενο διάστημα, θα «κλειδώσει» οριστικά το μοντέλο αξιοποίησης για τους υπόλοιπους 22 αερολιμένες, με την πρόθεση που μέχρι στιγμής έχει εκφράσει το Υπερταμείο να είναι η παραχώρηση σε ένα ενιαίο cluster. Αυτό που θα κρίνει την τελική απόφαση, είναι οι συστάσεις του χρηματοοικονομικού συμβούλου, αφού η ιδιαιτερότητα αυτής της αξιοποίησης είναι πως δεν έχουν όλα τα αεροδρόμια το ίδιο εμπορικό ενδιαφέρον. 

Άρα, βασικό κριτήριο θα είναι η ελκυστικότητα του μοντέλου που θα επιλεγεί, σε συνδυασμό με πιθανή συμβολή του δημοσίου ή κίνητρα για τους επενδυτές. Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται, προκειμένου να ληφθεί και το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι η παραχώρηση, ένα μοντέλο σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα ή και η ανάθεση, και όλα τα παραπάνω σε μία ή περισσότερες ομάδες. 

Στόχος του Υπερταμείου είναι ο διαγωνισμός να βγει στον αέρα εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026, προκειμένου τα πράγματα να προχωρήσουν ως το τέλος του 2027. Την ίδια στιγμή, η επιβατική κίνηση στους 22 περιφερειακούς αερολιμένες, που παραμείνουν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, βρίσκεται σε απογείωση. Ενδεικτικά, για το 2024, κινήθηκε κατά 11% ψηλότερα από τα επίπεδα των αεροδρομίων της χώρας που ήταν στο +9,3%, καταγράφοντας 2,3 εκατ. επιβάτες.

Κρίσιμο παράγοντα για τις επικείμενες αποφάσεις αποτελούν τα έργα αναβάθμισης των υποδομών των αερολιμένων που θα απαιτηθούν. Και αυτή δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, προκειμένου να διαμορφωθεί μια win-win συνθήκη για επενδυτές και δημόσιο.

Στην τελική ευθεία για την Καλαμάτα

Η προετοιμασία για τα 22 μικρά αεροδρόμια της χώρας, στα οποία περιλαμβάνονται βέβαια και δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, όπως η Πάρος και η Νάξος, πήρε τη σκυτάλη από τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο Καλαμάτας. Καθώς κρίθηκε ότι το «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» λόγω της τουριστικής άνθισης που γνωρίζει η ευρύτερη περιοχή, με πυρήνα το Costa Navarino, είχε ιδιαίτερα θετικές προοπτικές μόνο του, ο σχετικός διαγωνισμός βγήκε στον αέρα το 2022. 

Τελικά, τον περασμένο Δεκέμβριο, η κοινοπραξία της Fraport AG με την Delta Airport Investments, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, και την ΠΗΛΕΑΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την 40ετή παραχώρηση. Η υποβληθείσα οικονομική προσφορά ανέρχεται συνολικά σε 45,2 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο της προσφοράς της, η κοινοπραξία δεσμεύεται και για επενδύσεις ύψους 28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της σύμβασης. 

Οι απαραίτητες υπογραφές αναμένεται να πέσουν μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, προκειμένου να δρομολογηθεί το κλείσιμο των τελευταίων εκκρεμοτήτων για να ξεκινήσει η περίοδος παραχώρησης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ