Το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει η κυβέρνηση τηρήθηκε και ο νέος επενδυτικός φορέας του Υπερταμείου συστάθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2025 με «προίκα» 303,5 εκατ. ευρώ. Με επικεφαλής τον Στέλιο Φράγκο, το νεοσύστατο ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο θα έχει ως αποστολή της επενδύσεις σε υποδομές για την πράσινη μετάβαση, στην ψηφιοποίηση και στα δίκτυα.
Πέρα όμως από τις επενδυτικές δραστηριότητες, βασική αποστολή του Υπερταμείου παραμένει ο μετασχηματισμός των κρατικών θυγατρικών. Στόχος και του νέου διευθύνοντος συμβούλου του Υπερταμείου κ. Γιάννη Παπαχρήστου είναι το Growthfund να λειτουργήσει ως επιταχυντής της μετεξέλιξης των θυγατρικών του ώστε να παράγουν πλούτο και να προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες προς τους Έλληνες πολίτες.
Σημειώνεται πως η Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων (PPF) που έχει απορροφηθεί από το Υπερταμείο συνεχίζει την ωρίμανση και δημοπράτηση κρίσιμων έργων στρατηγικής σημασίας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 8 δισ. ευρώ που χρηματοδοτούνται κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αυτή την περίοδο το Υπερταμείο «τρέχει» σημαντικά projects όπως η ανάπλαση της ΔΕΘ, τους διαγωνισμούς για την παραχώρηση της Ακτής Βουλιαγμένης και του πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη αλλά ετοιμάζει και master plan για την αξιοποίηση των επτά λιμανιών που βρίσκονται στην κατοχή του.
Τα 9 πιο σημαντικά πρότζεκτ
ΔΕΘ: Αρχές του 2026 θα ξεκινήσει η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία για την ανάπλαση της ΔΕΘ. Σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται το χρηματοδοτικό μοντέλο για να γίνει ένα βιώσιμο έργο για την πόλη παράλληλα με την παράδοση 100 στρεμμάτων Μητροπολιτικού Πάρκου. Το έργο θα είναι πιο «μαζεμένο» σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό και θα είναι business related.
ΕΤΑΔ: Βρίσκεται σε εξέλιξη η αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας. Η ονομαστική αξία ανέρχεται σε 11,7 δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της αποτίμησης το ποσό θα είναι αρκετά μεγαλύτερο. Συνεχίζεται η χαρτογράφηση 36.000 ακινήτων.
22 Περιφερειακά Αεροδρόμια: Προς το παρόν αξιολογείται το χρηματοδοτικό μοντέλο και πώς αυτό μπορεί να αποφέρει κέρδη. Ο διαγωνισμός θα αφορά και τα 22 αεροδρόμια και όχι επιμέρους ομάδες, καθώς αρκετά από αυτά δεν έχουν το οικονομικό αποτύπωμα για να προσελκύσουν επενδυτές. Πρόκειται για τα αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Λήμνου, Αστυπάλαιας, Ιωαννίνων, Χίου, Κοζάνης, Καστοριάς, Καρπάθου, Κυθήρων, Μήλου, Σκύρου, Νέας Αγχιάλου, Πάρου, Σύρου, Αράξου, Νάξου, Καλύμνου, Ικαρίας, Καστελόριζου, Κάσου, Λέρου και Σητείας.
Ελληνικές Αλυκές: Ο διαγωνισμός ιδιωτικοποίησης αναμένεται το 2025 με έτος ολοκλήρωσης το 2026. Το Υπερταμείο κατέχει το 80% των μετοχών, αποτελώντας στρατηγικό επενδυτή σε μια εταιρεία η οποία είναι θυγατρική του από το 2018. Το υπόλοιπο 20% των μετοχών παραμένει σε δήμους. Υπό τη διεύθυνση του Υπερταμείου η εταιρεία έχει «γυρίσει» σε κέρδη. Η «Ελληνικές Αλυκές Α.Ε», αποτελούν την κύρια πηγή προμήθειας αλατιού της χώρας με 7 αλυκές στην επικράτεια.
Ακτή Βουλιαγμένης: Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ με εκδήλωση ενδιαφέροντος από 7 επενδυτικά σχήματα για την εκμίσθωση της Ακτής Βουλαγμένης.
Τα επτά επενδυτικά σχήματα είναι η AIR CANTEEN A.E. που συνδέεται με τον επιχειρηματία Βλάσση Γεωργάτο του ομίλου Γρηγόρης, η ATHENS BEACH CLUB ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ, η κοινή εταιρεία των ομίλων Κωνσταντακόπουλου, Προκοπίου, Κόκκαλη που έχει αναλάβει την αξιοποίηση και διαχείριση της Ακτής Β’ Βούλας από το δήμο Βάρης- Βούλας- Βουλιαγμένης, η MONTEKAVO REAL ESTATE Α.Ε. που συνδέεται με τον όμιλο Ρέστη, η THE MARGI A.E. που συνδέεται με το γνωστό 5άστερο ξενοδοχείο της Βουλιαγμένης, η ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ EVERGOOD Α.Ε. Συμμετοχών και Επενδύσεων (του Ομίλου CVC) – ΓΕΥΣΗΝΟΥΣ Α.Ε.Β.Ε. (συμφερόντων του επιχειρηματία Μανώλη Βαβουράκη), η ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ «REDS Α. Ε.» (Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – «ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕΒΕ» (Όμιλος Μελισσανίδη) με διακριτικό τίτλο «Διαγωνιζόμενη Κοινοπραξία Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Ακτής Βουλιαγμένης» και η ΦΑΪΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε., συμφερόντων των Σάμι και Λούσι Φάις.
Το γεγονός της μεγάλης ανταπόκρισης από την αγορά αποτυπώνει και το συνεχιζόμενο ενδιαφέρον για την Αθηναϊκή Ριβιέρα με αυξανόμενους μάλιστα ρυθμούς, λόγω της θετικής πορείας του τουρισμού. Η «Ακτή Βουλιαγμένης», όπως αναφέρεται και στο σχετικό ενημερωτικό του διαγωνισμού, είναι η δημοφιλέστερη οργανωμένη και προσβάσιμη παραλία της Αθηναϊκής Ριβιέρας, σε απόσταση 25 χλμ. από το κέντρο της πόλης. Το 2024 υποδέχτηκε 420.000 επισκέπτες, ενώ η ημερήσια δυνατότητα φιλοξενίας ανήλθε σε 8.000 άτομα.
Πρώην στρατόπεδο Γκόνου: O διαγωνισμός για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου από τη θυγατρική του Υπερταμείου, ΓΑΙΑΟΣΕ ξεκίνησε με πολλά προβλήματα -η εκδήλωση ενδιαφέροντος έγινε τον Σεπτέμβριο του 2024- αλλά σταδιακά η διαδικασία ξεκόλλησε.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αφορά στη δημιουργία υποδομών Logistic Centers στο πρώην στρατόπεδο στη δυτική Θεσσαλονίκη με τη μέθοδο της παραχώρησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ο διαγωνισμός διενεργείται από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του Υπερταμείου, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.Στόχος είναι οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές να υποβληθούν μέχρι τον Νοέμβριο και έως τις αρχές του επομένου έτους να έχει ανακηρυχθεί ο προτιμητέος επενδυτής. Η δεύτερη φάση του διαγωνισμού αποτελείται από τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Ο διαγωνισμός έχει εξελιχθεί σε μια υπόθεση για δύο: Τον ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη και την Coldair του Καλλίνικου Καλλίνικου σε συνεργασία με την Αktor Group. Θυμίζει λίγο την κόντρα για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Βόλου όπου ΟΛΘ και Goldair διεκδίκησαν το λιμάνι με νικητή τον ΟΛΘ αλλά με απόφαση της κυβέρνησης η ιδιωτικοποίηση «πάγωσε» και το λιμάνι θα αναπτυχθεί από το Υπερταμείο. Αν προχωρήσει η αξιοποίηση στο ακίνητο των 672 στρεμμάτων θα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο στην Ελλάδα μετά από αυτό του Θριάσιου.
Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Τον Οκτώβριο αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση κατακύρωσης στην προτιμητέα κοινοπραξία του διαγωνισμού για την παραχώρηση για 40 έτη του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Αυτό σημαίνει ότι μετά τον Οκτώβριο αναλαμβάνει η κοινοπραξία και θα εκκινήσουν οι απαραίτητες επενδύσεις για την αναβάθμιση του αερολιμένα. Το Υπερταμείο έβγαλε σε διεθνή διαγωνισμό το αεροδρόμιο Καλαμάτας και επέλεξε ως προτιμητέο επενδυτή την κοινοπραξία που αποτελείται από τις εταιρείες “Fraport”, “Delta Airport Investments” του Ομίλου Κοπελούζου και “Πηλέας”, εταιρεία του Ομίλου Κωνσταντακόπουλου, που έχει το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino.
Το αεροδρόμιο της Μεσσηνίας παραχωρήθηκε έναντι τιμήματος 45,2 εκατ. ευρώ, ενώ η ανάδοχος Κοινοπραξία δεσμεύθηκε να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της σύμβασης παραχώρησης, για έργα ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, επέκταση και εκσυγχρονισμό του αεροσταθμού και κατασκευή νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, υποδομές τεχνολογίας πληροφοριών, καταστήματα λιανικής (Duty Free) και εστίασης
Λιμάνια: Το Υπερταμείο διατηρεί συμμετοχή σε όλα τα μεγάλα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια της χώρας όπως στον ΟΛΠ, στον ΟΛΘ. στην Ηγουμενίτσα, στο Ηράκλειο και στο Λαύριο (διαγωνισμός σε εξέλιξη). Έχει όμως και συμμετοχή 100% σε άλλα επτά λιμάνια (Πάτρα, Βόλος, Ελευσίνα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ραφήνα, Κέρκυρα) για τα οποία υπάρχει ειλημμένη απόφαση να τα αναπτύξει το ίδιο. Αυτή την περίοδο καταρτίζεται το σχετικό master plan. Επίσης, θα επιχειρηθεί και μια χωροθέτηση για τη δημιουργία νέων μαρινών.
Διώρυγα Κορίνθου: Εκτός από την επιχειρησιακή δραστηριότητα (έλευση πλοίων) και κάποιες χρήσεις που φέρνουν συμπληρωματικά έσοδα, όπως καφέ και εστιατόρια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου, η εταιρεία έχει και εκτάσεις, τις οποίες το Υπερταμείο σκέπτεται να εκμεταλλευτεί όχι μόνο του αλλά σε συνεργασία με ιδιώτες. Ειδικότερα, γίνεται μελέτη για τη δημιουργία μαρίνας αλλά και για ένα retail concept, όπως για παράδειγμα η δημιουργία εμπορικού κέντρου.