ΓΔ: 2034.65 1.43% Τζίρος: 266.30 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
καλλυντικά
Φώτο: Pixabay

Ανοδική πορεία για την ελληνική αγορά καλλυντικών παρά τις ανατιμήσεις

Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τις αυξημένες τιμές, η ελληνική αγορά καλλυντικών διατηρεί ισχυρή ανάπτυξη, με ώθηση από εξαγωγές και φυσικά προϊόντα.

Η ελληνική αγορά καλλυντικών καταγράφει διαρκείς θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, μια τάση που ενισχύεται τόσο από τη γενικότερη δυναμική του κλάδου όσο και από τις ανατιμήσεις στα προϊόντα, όπως προκύπτει από πρόσφατη κλαδική μελέτη της ICAP CRIF.

Αν και οι πληθωριστικές πιέσεις που σημειώθηκαν τα προηγούμενα έτη περιόρισαν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και αύξησαν το κόστος των πρώτων υλών και, κατά συνέπεια, των τελικών προϊόντων, η εγχώρια βιομηχανία καλλυντικών κατόρθωσε να συνεχίσει την αναπτυξιακή της πορεία. 

Η αύξηση των τιμών, βέβαια, αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα στην ενίσχυση των πωλήσεων, προκαλώντας ταυτόχρονα και μετατοπίσεις στις επιλογές των καταναλωτών.

Όπως αναφέρει η Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, «οι ανατιμήσεις των προϊόντων έφτασαν στο αποκορύφωμά τους το 2022-2023»

Ωστόσο, στη διάρκεια του 2024 οι πληθωριστικές πιέσεις υποχώρησαν, οδηγώντας μέρος των καταναλωτών σε οικονομικότερες εναλλακτικές λύσεις.

Η ζήτηση για προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς εξακολουθεί να επηρεάζεται κυρίως από τον συνδυασμό τιμής πώλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά και από δημογραφικούς παράγοντες – όπως το φύλο, η ηλικία και η εποχικότητα –, καθώς και από την ένταση της διαφημιστικής προβολής. 

Βάσει των στοιχείων της μελέτης, η εγχώρια παραγωγή καλλυντικών σε τιμές χονδρικής εμφανίζει διαχρονική άνοδο, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 11% την περίοδο 2021-2024, ενισχυμένη και από τις εξαγωγικές επιδόσεις των ελληνικών επιχειρήσεων.

Η παραγωγή επικεντρώνεται κυρίως σε προϊόντα περιποίησης δέρματος – πρόσωπο και σώμα –, που αποτελούν και τη μεγαλύτερη κατηγορία βάσει αξίας, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα για τα μαλλιά.

Οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών στην Ελλάδα αυξήθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Το 2023, η αγορά ενισχύθηκε κατά περίπου 12%, με τις εκτιμήσεις για το 2024 να προβλέπουν πιο ήπιο ρυθμό αύξησης – κοντά στο 6%. Το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης καλύπτεται από εισαγόμενα προϊόντα, των οποίων οι πωλήσεις ακολουθούν επίσης ανοδική πορεία.

Ξεχωριστή δυναμική εμφανίζουν και οι ελληνικές εξαγωγές καλλυντικών, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 14% την τελευταία τετραετία, αν και μέρος αυτών αφορά επανεξαγωγές εισαγόμενων προϊόντων. Στο μέλλον (2025-2026), αναμένεται περαιτέρω άνοδος στην αξία της εγχώριας αγοράς, αλλά με πιο συγκρατημένους ρυθμούς της τάξεως του 4%-5%.

Ανάλυση της κατανομής στον τζίρο δείχνει ότι τα προϊόντα περιποίησης δέρματος διατηρούν το κορυφαίο μερίδιο, φθάνοντας περίπου το 52% της συνολικής αξίας πωλήσεων την τελευταία χρονιά, ενώ τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών ακολουθούν με μερίδιο 26%.

Οι καταναλωτικές τάσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς τα φυσικά καλλυντικά και τα προϊόντα με βάση το ελαιόλαδο, ενώ αξιοσημείωτη άνοδο καταγράφουν και οι πωλήσεις προϊόντων ανδρικής περιποίησης (προσώπου, γενειάδας κ.ά.), καθώς αυξάνεται τόσο η ποικιλία όσο και η συχνότητα αγορών από άνδρες καταναλωτές.

Κρίσιμη διαφοροποίηση για τις εταιρείες του κλάδου αποτελούν τα κανάλια διανομής. Σύμφωνα με την ICAP CRIF, το κανάλι της ευρείας διανομής κατέλαβε το 32% της συνολικής αξίας πωλήσεων, με τα φαρμακεία και τα καταστήματα επιλεκτικής διανομής να ακολουθούν. 

Αν και το «φυσικό» κατάστημα διατηρεί ισχυρή παρουσία, η στροφή των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι σαφής: το μερίδιο e-commerce φθάνει στο 15% της αγοράς, προσφέροντας μεγαλύτερη ποικιλία, ευκολία και ταχύτητα στις αγορές.

Μέσα στο πλαίσιο της μελέτης, πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση 32 αντιπροσωπευτικών επιχειρήσεων του χώρου για την πενταετία 2019-2023. Οι συνολικές πωλήσεις του δείγματος σημείωσαν συνεχή άνοδο τα έτη 2021-2023.

 Ενδεικτικά, το 2023 σημειώθηκε αύξηση 7,6% στις πωλήσεις σε σχέση με το 2022, ενώ τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν ακόμη περισσότερο, κατά 13,6%. Τα κέρδη EBITDA κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο 16,9% το 2023, ανατρέποντας την πτώση που είχε διαφανεί το προηγούμενο έτος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ