Το ευρωπαϊκό μπάσκετ βρίσκεται σε μία από τις πιο κρίσιμες καμπές της ιστορίας του. Πιο επίσημα από ποτέ, το NBA κάνει το μπάσιμο και θέλει να δημιουργήσει ένα πολύ δυνατό πρωτάθλημα στην γηραιά ήπειρο, καθώς παρατηρεί ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες εκμετάλλευσης.
Η κορυφαία λίγκα βρίσκεται σε συμπόρευση με την παγκόσμια ομοσπονδία και στοχεύει να βρεθεί στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, ανάμεσα στις οποίες και η Αθήνα, με την EuroLeague να προειδοποιεί, γιατί φοβάται την είσοδο του NBA στην Ευρώπη και τις επιπτώσεις που θα έχει στο ευρωπαϊκό μπάσκετ.
Αυτήν την στιγμή μπασκετικά κυριαρχεί η Euroleague, αλλά δεν γλιτώνουμε την δημιουργία δύο μεγάλων ευρωπαϊκών διοργανώσεων από την σεζόν 2027-2028, θυμίζοντας εποχές...Σουπρολίγκας.
Η νέα λίγκα που αλλάζει τον χάρτη του ευρωπαϊκού μπάσκετ
Αναλυτικότερα, ο διευθύνων σύμβουλος του NBA Europe, Γιώργος Αϊβάζογλου, επιβεβαίωσε ότι το φιλόδοξο εγχείρημα θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2027, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο για το ευρωπαϊκό μπάσκετ.
Σε συνέντευξή του στη La Gazzetta dello Sport και σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ, αποκάλυψε τις δώδεκα πόλεις που θα φιλοξενήσουν τις μόνιμες ομάδες της λίγκας, τις Ρώμη, Μιλάνο, Λονδίνο, Μάντσεστερ, Παρίσι, Λιόν, Μαδρίτη, Βαρκελώνη, Βερολίνο, Μόναχο, Αθήνα και Κωνσταντινούπολη.
«Θα ξεκινήσουμε τον Οκτώβριο του 2027», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Αϊβάζογλου, προσθέτοντας ότι «το Μιλάνο φιλοξενεί μερικές από τις πιο διάσημες μάρκες στον κόσμο. Υπάρχουν δύο σπουδαίες ποδοσφαιρικές ομάδες, υπάρχει μια σπουδαία ομάδα μπάσκετ, η Αρμάνι, οπότε δεν υπάρχει περίπτωση να ξεχάσουμε το Μιλάνο όταν σκεφτόμαστε τις πόλεις που θέλουμε στο πρωτάθλημά μας».
Ο ίδιος επιβεβαίωσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με το «οικοσύστημα» της πόλης για τη δομή του συλλόγου και την επιλογή της έδρας, ενώ, όπως αποκάλυψε, το NBA Europe, μιλά τόσο με υπάρχουσες ομάδες μπάσκετ, όσο και με ποδοσφαιρικούς συλλόγους που διαθέτουν ισχυρό εμπορικό σήμα, αλλά όχι μπασκετικό τμήμα.
Η Αθήνα στο επίκεντρο: Παναθηναϊκός, Ολυμπιακός και η μάχη του brand
Η νέα λίγκα θα έχει ένα «ημι-ανοιχτό φορμάτ» με δεκαέξι ομάδες συνολικά, δώδεκα μόνιμες και τέσσερις που θα συμμετέχουν με βάση τις αγωνιστικές τους επιδόσεις. Μία θέση θα προέρχεται από το Basketball Champions League της FIBA, που θα συνεργάζεται στενά με το NBA στο πρότζεκτ, ενώ οι υπόλοιπες τρεις θα απονέμονται μέσω των εθνικών πρωταθλημάτων. «Αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι, επειδή επιτρέπει σε όλους να έχουν φιλοδοξίες», τόνισε ο κ. Αϊβάζογλου.
Επίσης, ο κ. Αϊβάζογλου δήλωσε ότι το NBA εξετάζει ήδη την προοπτική μιας μελλοντικής διασύνδεσης με την αμερικανική λίγκα, μέσω μιας διοργάνωσης που θα φέρει αντιμέτωπες ομάδες του NBA και του NBA Europe, σε ένα φορμάτ παρόμοιο με το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων της FIFA ή ένα διασυνοριακό Κύπελλο Αμερικής - Ευρώπης.
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, η Αθήνα συμπεριλαμβάνεται στις πόλεις που αναμένεται να έχουν μόνιμη παρουσία. Σύμφωνα με πληροφορίες του Eurohoops, ο Παναθηναϊκός ήταν μεταξύ των συλλόγων που προσκλήθηκαν στα φιλικά παιχνίδια του NBA στο Άμπου Ντάμπι, στα οποία παραβρέθηκε ο πρόεδρος του, κ. Βασίλης Παρθενόπουλος, ενώ το ίδιο συνέβη και με την Αρμάνι Μιλάνο και την Μπάγερν Μονάχου. Αντίθετα, ο Ολυμπιακός δεν έχει δεχθεί ακόμη κάποια επίσημη πρόταση ή πρόσκληση.
Το NBA δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ομάδες με ισχυρό εμπορικό αποτύπωμα, μεγάλη αγορά και σύγχρονες εγκαταστάσεις, κριτήρια που πληρούν τόσο ο Παναθηναϊκός όσο και ο Ολυμπιακός. Παράλληλα, η ΑΕΚ, που ήδη συμμετέχει στο «οικοσύστημα» του NBA μέσω του Basketball Champions League, θεωρείται πιθανή διεκδικήτρια μιας από τις τέσσερις ανοιχτές θέσεις που θα προκύψουν κάθε σεζόν.
Γαλατάσαραϊ και Κωνσταντινούπολη ως στρατηγική πύλη της Μέσης Ανατολής
Στην Κωνσταντινούπολη, η Γαλατάσαραϊ φαίνεται πως θα είναι η ομάδα που θα εκπροσωπήσει την Τουρκία. Ο πρόεδρος του συλλόγου, Ντουρσούν Οζμπέκ, επιβεβαίωσε στο Anadolu Agency ότι η ομάδα του έχει λάβει πρόσκληση συμμετοχής από το NBA Europe.
Όπως εξήγησε, η FIBA εντυπωσιάστηκε τόσο από το σχέδιο για το νέο γήπεδο της ομάδας όσο και από τη μαζική υποστήριξη των φιλάθλων της, που κορυφώθηκε με τον εορτασμό του τελευταίου πρωταθλήματος στο Γενίκαπι, παρουσία ενός εκατομμυρίου ανθρώπων. «Ήταν πολύ σημαντικό για το NBA Europe να έχει έναν σύλλογο με τόσο μεγάλη βάση οπαδών», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το καλοκαίρι του 2025 οι ιθύνοντες του NBA έκαναν σημαντικές συναντήσεις σε όλη την Ευρώπη. Σχετικά με το οικονομικό σκέλος του σχεδίου, σύμφωνα με το The Athletic και τον δημοσιογράφο, Τζόε Βάρντον, ο κομισάριος του NBA, Άνταμ Σίλβερ, βρέθηκε στην Ευρώπη, όπου παρουσίασε το όραμα και το επιχειρηματικό πλάνο του NBA Europe σε κορυφαίους επενδυτές και συλλόγους.
Όπως αποκάλυψε το Sports Business Journal, το κόστος συμμετοχής στη διοργάνωση υπολογίζεται μεταξύ 500 εκατομμυρίων και 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων ανά ομάδα, ποσό που θα λειτουργήσει ως δικαίωμα ένταξης (franchise fee).
Σύμφωνα με το NBC Sports, το NBA σκοπεύει να αντλήσει συνολικά 5 δισεκατομμύρια δολάρια από αυτά τα τέλη, χωρίς να χρειαστεί να παραχωρήσει μερίδιο από τα νέα τηλεοπτικά δικαιώματα ή τα εμπορικά του έσοδα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πηγές του ίδιου κειμένου, αναφέρουν ότι ο Σίλβερ και οι συνεργάτες του είχαν πρόσφατα επαφές στο Λονδίνο με μεγάλους επενδυτικούς κολοσσούς όπως οι CVC, RedBird, Bridgepoint και KKR, καθώς και με αξιωματούχους της Γαλατάσαραϊ, τόσο από το ποδοσφαιρικό όσο και από το μπασκετικό τμήμα.
Ενώ υπογραμμίζει ακόμη ότι το NBA στοχεύει στην προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων και κρατικών ταμείων (sovereign wealth funds) από τη Μέση Ανατολή, τα οποία λόγω νομικών περιορισμών δεν μπορούν να επενδύσουν απευθείας σε αμερικανικές ομάδες. Η Ευρώπη, επομένως, λειτουργεί ως εναλλακτική πύλη εισόδου σε ένα διεθνές οικοσύστημα με τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης.
Παράλληλα, η EuroLeague παρακολουθεί τις εξελίξεις με σκεπτικισμό. Ο διευθύνων σύμβουλος της, Παούλιους Μοτεγιούνας, μιλώντας στην El País, προειδοποίησε ότι η είσοδος του NBA στην ευρωπαϊκή αγορά θα μπορούσε να είναι «καταστροφική για το ευρωπαϊκό μπάσκετ», επισημαίνοντας ότι η EuroLeague βρίσκεται αυτή την περίοδο στην καλύτερη φάση της ιστορίας της, με αύξηση εσόδων κατά 45% και ρεκόρ τηλεθέασης και προσέλευσης κοινού.