Το 2024 καταγράφηκε σημαντική άνοδος στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα, με 8.707 ταξινομήσεις, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση 36,5% σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ.
Πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων ηλεκτρικών που έχει σημειωθεί ποτέ στην ελληνική αγορά και για την ένατη συνεχόμενη χρονιά αύξησης στις ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV).
Η αύξηση αυτή αποδίδεται σε μια σειρά παραγόντων, όπως η ανάκαμψη της οικονομίας, τα προγράμματα επιδοτήσεων για αντικατάσταση παλαιών οχημάτων, την επιδότηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και η στροφή των καταναλωτών προς πιο σύγχρονα και φιλικά στο περιβάλλον μοντέλα.
Αυτά τα στατιστικά δείχνουν ένα ώριμο και διευρυνόμενο καταναλωτικό κοινό, που αναζητά και επενδύει σε νέα τεχνολογία και ασφάλεια.
Οι αυξανόμενες πωλήσεις ενισχύονται και από τη διεύρυνση του ανταγωνισμού με την είσοδο νέων brands, τα οποία προέρχονται κυρίως από την Κίνα, καθώς το 2024 αποτέλεσε σημείο καμπής για την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα.
Από τις 55 συνολικά μάρκες που δραστηριοποιήθηκαν, οι 11 προήλθαν από την Κίνα, δηλαδή το 1/5 των εταιρειών, διαθέτοντας τουλάχιστον ένα μοντέλο στην ελληνική αγορά.
Μεταξύ των πιο επιτυχημένων εμπορικά, ξεχωρίζει η MG με 239 ταξινομήσεις και η BYD με 1.553 ταξινομήσεις. Με αυτά τα δεδομένα τα κινεζικά αυτοκίνητα κατέλαβαν το 2,77% της ελληνικής αγοράς νέων επιβατικών το 2024.
Ισχυρή ήταν και η παρουσία της Volvo, η οποία ανήκει στον όμιλο Geely, με 1.856 ταξινομήσεις και μερίδιο αγοράς 1,4%. Ακολουθούν η Leapmotor, η Seres, η DFSK, η Zhidou, η Yudo, η Maxus, η Voyah, η Jiayuan, η Juneyao, η OMODA, η JAECOO, η Lynk & Co, η NIO, η Firefly, η XPeng, η Chery, η Changan, και πολλές ακόμη, οι οποίες κάνουν αίσθηση κυρίως στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και των SUV.
Η δυναμική τους ενισχύεται από τις χαμηλότερες τιμές, την τεχνολογική πληρότητα και την εκτεταμένη εγγύηση που συνοδεύει πολλά από τα μοντέλα τους.
Οι συνεργασίες με Έλληνες αντιπροσώπους
Πίσω από την ισχυρή παρουσία των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην ελληνική αγορά βρίσκεται ένα εκτεταμένο δίκτυο στρατηγικών συνεργασιών με καθιερωμένους ελληνικούς ομίλους και διεθνείς διανομείς.
Η BYD διανέμεται στην Ελλάδα από τον Όμιλο Σφακιανάκη, ενώ η MG (SAIC Motor) έχει ανατεθεί στον Όμιλο Συγγελίδη, ο οποίος ανέλαβε την αναβίωση της μάρκας στη χώρα. Η Volvo και η Lynk & Co, που ανήκουν στον Zhejiang Geely Holding Group, εκπροσωπούνται από τη Volvo Hellas, με τη Lynk & Co να έχει επίσης είσοδο μέσω της SEEAG.
Η Leapmotor έχει αντιπροσωπεία στην Ελλάδα από την Italian Motion, θυγατρική των Autohellas και Samelet, ενώ οι μάρκες DFSK και Seres, του Seres Group, διανέμονται από τον Όμιλο Σπανός Α.Ε.. Η Zhidou διατίθεται από την εταιρεία Ν. Ζυμπάς Α.Ε., ενώ οι μάρκες Maxus και MG του SAIC Group εκπροσωπούνται επίσης από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.
Τα μοντέλα Voyah και LEVC εισάγονται επίσης από τον Όμιλο Σπανός, ο οποίος έχει αναλάβει και το νέο MHero 1 της Dongfeng Motors. Η Yudo, που ανήκει στον όμιλο Juneyao, εκπροσωπείται μέσω της ελληνικής εταιρείας Ecocar με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Η Changan, μια από τις πιο πρόσφατες αφίξεις, θα διανεμηθεί από τον Όμιλο Βασιλάκη, όπως και η XPeng Motors, η οποία ήδη έχει κάνει τα πρώτα της βήματα στην αγορά. Παράλληλα, οι μάρκες OMODA και JAECOO έχουν περάσει στη διανομή της O&J Automotive, θυγατρικής του Emil Frey Group. Η Firefly, νέα θυγατρική της NIO, καθώς και η ίδια η NIO, έχουν αντιπρόσωπο την Μοτοδυναμική Α.Ε.Ε..
Η Xiaomi, με το πολυσυζητημένο SU7, αναμένεται να εκπροσωπηθεί από τον Όμιλο Quest, ενώ η Geely, μητρική της Volvo, έχει ως αντιπρόσωπο την Geo Mobility Hellas. Τέλος, η BAIC, ένας από τους μεγαλύτερους κινεζικούς ομίλους, έχει παρουσία στην Ελλάδα μέσω της εταιρείας FMS.