ΓΔ: 2113.82 0.06% Τζίρος: 14.82 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:09:37
Φωτο: Shutterstock

Παραμένουν οι κίνδυνοι για την εφοδιαστική αλυσίδα παρά την ηρεμία

Όπως σημειώνουν κορυφαία στελέχη μεταφορικών εταιρειών, ο επερχόμενος χειμώνας δεν θα είναι εύκολος για εταιρείες και καταναλωτές, παρά τη βελτίωση των συνθηκών στον κλάδο.

Οι κινεζικές στρατιωτικές ασκήσεις στα Στενά της Ταϊβάν αποτέλεσαν ένα ακόμη καμπανάκι κινδύνου για τη διεθνή αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς κλιμάκωση της ένταξης μεταξύ των δύο χωρών μπορεί να προκαλέσει ακόμη περισσότερα προβλήματα. 

Μετά από ένα πολύ δύσκολο διάστημα 18 μηνών, με αιτίες για τη συμφόρηση να θεωρούνται τόσο τα χρόνια υποεπενδύσεων όσο και η πανδημία του κορονοϊού, τα πρόσφατα στοιχεία έχουν δείξει ότι η εφοδιαστική αλυσίδα αρχίζει να «βρίσκει την ηρεμία της».

Το μέσο κόστος μεταφοράς του τυποποιημένου μεταλλικού κουτιού 40 ποδιών στους ωκεανούς του κόσμου έχει μειωθεί κατά περίπου 45% από το μέγιστο επίπεδό του το φθινόπωρο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της διεθνούς εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών Freightos

Ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν έξω από το λιμάνι του Λος Άντζελες έχει μειωθεί κατά 75% από την αρχή του έτους, παρά το γεγονός ότι το λιμάνι κατέγραψε τον Ιούνιο την μεγαλύτερη κίνηση του τελευταίου αιώνα. Οι χρόνοι παράδοσης για το αεροπορικό φορτίο, που παρακολουθείται από την πύλη της εφοδιαστικής αλυσίδας Flexport, βελτιώνονται επίσης. Ο παγκόσμιος δείκτης πίεσης της αλυσίδας εφοδιασμού, που έχει καταρτιστεί από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Νέας Υόρκης, έχει μειωθεί κατά 57% τον Ιούλιο από το ανώτατο επίπεδό του. Οι επιχειρήσεις στις περισσότερες μεγάλες οικονομίες ανέφεραν χαλάρωση στους χρόνους παράδοσης εμπορευμάτων και πρώτων υλών τον Ιούλιο, σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έρευνα της S&P Global. Η έλλειψη υλικών και εξοπλισμού δεν αποτελεί πλέον παράγοντα που περιορίζει την παραγωγή για τους κατασκευαστές με έδρα την Ευρώπη, σύμφωνα με έρευνες υπό την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

«Οι πιέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού ήταν τόσο σοβαρές που οι επιχειρήσεις σταματούσαν την παραγωγή και οι ελλείψεις σήμαιναν ότι οι τιμές εκτοξεύονταν», δήλωσε η Joanna Konings, οικονομολόγος της ING Bank και προσθέτει «τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε και πάλι ότι τα αγαθά μπορούν να φτάσουν εκεί που πρέπει να πάνε. Και ότι το σύστημα του διεθνούς εμπορίου είναι δυναμικό και μπορεί να ανακάμψει». 

Πολλοί αναμένουν ότι οι πιέσεις θα μειωθούν περαιτέρω τους επόμενους μήνες. Περισσότερο από το 40% των κατασκευαστών στις ΗΠΑ που συμμετείχαν σε έρευνα της Philadelphia Fed αναμένουν βελτιώσεις στους χρόνους παράδοσης τους επόμενους έξι μήνες. 

Ωστόσο, η τάση αυτή μπορεί να αντανακλά την εξασθένηση της ζήτησης για αγαθά, καθώς ο υψηλός πληθωρισμός - ο οποίος οφείλεται εν μέρει στην εκτίναξη του κόστους μεταφοράς και των υλικών το 2021 - μειώνει την αγοραστική δύναμη. 

Πάντως ο δρόμος προς τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου η παράδοση just-in-time είχε γίνει κανόνας, είναι στρωμένος με κινδύνους. «Αυτό που με ανησυχεί είναι ότι μπαίνουμε στην περίοδο αιχμής και εάν οι μεταφορείς δεν μπορέσουν να τη διαχειριστούν ορθά τότε θα υπάρξει εκ νέου συμφόρηση», εκτιμά ο  ο Josh Brazil, κορυφαίο στέλεχος εταιρείας logistics. 
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κινητοποίηση αγροτών αυτοκινητόδρομος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εντείνουν τις διαμαρτυρίες οι αγρότες σε Εξοχή, Προμαχώνα, Ευζώνους

Οι αγρότες συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους, αποκλείοντας και σήμερα τελωνεία στις πύλες εισόδου της χώρας. Στην Εξοχή και τον Προμαχώνα, απαγορεύουν τη διέλευση φορτηγών ως το βράδυ, ενώ αποφάσεις λαμβάνονται σε συνελεύσεις.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τα πλοία Cherry Express μεταφέρουν κεράσια στην Κίνα για την Πρωτοχρονιά

Η Σανγκάη αναμένεται να εισάγει πάνω από 250.000 τόνους κερασιών από Χιλή πριν την Κινεζική Πρωτοχρονιά του 2026, με τα πρώτα «Cherry Express» πλοία να φέρνουν ήδη 216,9 τόνους, σύμφωνα με ανακοίνωση των τελωνείων.
Κουτί «Made in China»
ΔΙΕΘΝΗ

Σταθερή ανάπτυξη στις ταχυμεταφορές της Κίνας τον Νοέμβριο 2025

Σταθερή ανάπτυξη σημείωσε ο τομέας ταχυμεταφορών στην Κίνα τον Νοέμβριο, με τον δείκτη ανάπτυξης να φτάνει τις 478,1 μονάδες και ετήσια αύξηση 3%, ενώ ξεχωρίζει αύξηση 6% στην ανάπτυξη και 1,9% στην ποιότητα των υπηρεσιών.
Αγροτική διαμαρτυρία οχημάτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πολύωροι αποκλεισμοί σε Ευζώνους, Νίκη, Προμαχώνα και Εξοχή από αγρότες

Πολύωροι αποκλεισμοί σε Ευζώνους, Νίκη, Προμαχώνα και Εξοχή επηρεάζουν μεταφορές και ταξίδια, καθώς αγρότες και κτηνοτρόφοι κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις με νέα μπλόκα και συνελεύσεις.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Έκρηξη 56,9% στο εμπόριο Σανγκάης-Τσανκάι με Περού το 2025

Η ναυτιλιακή γραμμή Τσανκάι-Σανγκάη διακίνησε 154.000 τόνους εμπορευμάτων αξίας 3,97 δισ. γιουάν Ιανουάριο-Σεπτέμβριο 2025, σημειώνοντας αύξηση 56,9% στο εμπόριο Κίνας-Περού. Έφτασε και το πρώτο φορτίο για την έκθεση CIIE.
naytilia, ploio, conteiner
ΔΙΕΘΝΗ

Μάστιγα για τη ναυτιλία η πειρατεία παρά τη μικρή μείωση της το 2024

Ο αριθμός των περιστατικών πειρατείας σε εμπορικά πλοία παραμένει υψηλός, αν και οι επιθέσεις παρουσίασαν μια μικρή μείωση το 2024. Παράλληλα, η ζήτηση για ένοπλους φρουρούς παραμένει υψηλή, καθώς η ασφάλεια του πληρώματος, του πλοίου και του φορτίου εξακολουθεί να είναι προτεραιότητα.