ΓΔ: 2031.32 0.48% Τζίρος: 137.98 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:27:10
Mercedes
Φωτογραφία Shutterstock

Οι κολοσσοί της βιομηχανίας αυτοκινήτων πωλούν στρατηγικά μερίδια

Από τη Mercedes που αποχώρησε από τη Nissan έως τις κινήσεις της Renault, οι πωλήσεις μεριδίων δείχνουν τη μάχη του κλάδου να προσαρμοστεί στα νέα επίπεδα ανταγωνισμού.

Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια εποχή αναδιάρθρωσης. Οι μεγάλες εταιρείες, πιεζόμενες από την ενεργειακή μετάβαση, τον σκληρό διεθνή ανταγωνισμό και τις μεταβολές στις αγορές, συχνά αναγκάζονται να επανεξετάσουν τα χαρτοφυλάκιά τους. 

Ένας τρόπος είναι η πώληση μεριδίων σε συνεργάτες ή θυγατρικές που δεν θεωρούνται πλέον στρατηγικής σημασίας. Το πρόσφατο παράδειγμα της Mercedes-Benz, που εκποίησε το μερίδιό της στη Nissan, είναι χαρακτηριστικό, ενώ ακολουθούν και άλλες περιπτώσεις από τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στα τέλη Αυγούστου του 2025, η Mercedes-Benz πούλησε ολόκληρη τη συμμετοχή της στη Nissan, ποσοστό περίπου 3,8%, έναντι 47,83 δισ. γιεν (324,65 εκατ. δολάρια). 

Η συναλλαγή έγινε σε τιμή 341,3 γιεν ανά μετοχή, δηλαδή με έκπτωση σχεδόν 6% από την προηγούμενη χρηματιστηριακή τιμή. Σύμφωνα με το Reuters, το αποτέλεσμα ήταν οι μετοχές της Nissan να σημειώσουν πτώση πάνω από 6% σε μία ημέρα, τη μεγαλύτερη από τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς.

Η Mercedes εξήγησε ότι η συμμετοχή αυτή «δεν είχε στρατηγική σημασία» και ότι η πώληση ήταν μια διαδικασία «καθαρισμού χαρτοφυλακίου», δίνοντας το στίγμα ότι η εταιρεία επικεντρώνεται σε άλλες προτεραιότητες. 

Η είδηση προκάλεσε νευρικότητα στους επενδυτές της Nissan, η οποία ήδη αντιμετωπίζει προβλήματα κερδοφορίας. Για το τρίμηνο που έληξε τον Ιούνιο, η ιαπωνική φίρμα ανακοίνωσε ζημίες 535 εκατ. δολαρίων, ενώ οι αναλυτές θεωρούν ότι η ανάκαμψή της θα είναι δύσκολη.

Η πώληση της Mercedes έρχεται σε μια περίοδο που η Nissan και η Renault αναθεωρούν τη μακρόχρονη συνεργασία τους. Η Renault παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan με περίπου 35,7%, όμως έχει ήδη προχωρήσει σε μερικές εκποιήσεις μετοχών, αποκομίζοντας κεφάλαια δισεκατομμυρίων.

Ο νέος CEO της Nissan, Ίβαν Εσπινόσα, δήλωσε τον Ιούνιο στο Nikkei ότι η εταιρεία σχεδιάζει να μειώσει τη δική της συμμετοχή στη Renault από 15% σε 10%, ώστε να εξασφαλίσει περισσότερους πόρους για ανάπτυξη. 

Όπως είπε: «Βρισκόμαστε ακόμη στα πρώτα στάδια της ανάκαμψης, αλλά σημειώνουμε πρόοδο στις περικοπές κόστους. Η μείωση της συμμετοχής μας θα μας επιτρέψει να επενδύσουμε σε νέα μοντέλα».

Η εικόνα θυμίζει την εποχή μετά την πτώση του Κάρλος Γκοσν, αρχιτέκτονα της συμμαχίας Renault-Nissan, όταν το μέλλον της συνεργασίας φαινόταν αβέβαιο. Σήμερα, οι κινήσεις πώλησης μετοχών δείχνουν ότι οι δύο πλευρές αναζητούν μεγαλύτερη ευελιξία.

Το 2024, η Stellantis αποφάσισε να πουλήσει την πλειοψηφία (50,1%) της θυγατρικής της Comau, η οποία ειδικεύεται σε ρομποτικές λύσεις και αυτοματισμούς. 

Αγοραστής ήταν η επενδυτική εταιρεία One Equity Partners. Η συμφωνία αυτή ερμηνεύτηκε ως στρατηγική κίνηση ώστε η Stellantis να επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά οχήματα και στις μεγάλες αγορές της, ενώ η Comau αποκτά ανεξαρτησία για να αναπτυχθεί σε νέους κλάδους.

Ο CEO της Comau, Πιέτρο Γκόρλιερ, υπογράμμισε: «Στην πορεία των 50 χρόνων μας, η Comau έχει αποδείξει ξανά και ξανά ότι μπορεί να μεταμορφώσει το επιχειρηματικό της μοντέλο. Η συμφωνία αυτή είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με το στρατηγικό μας σχέδιο για παγκόσμια επέκταση».

Η Volvo Cars, που ανήκει στον όμιλο Geely, πούλησε το 30% της συμμετοχής της στην Lynk & Co. στη Zeekr, επίσης θυγατρική της Geely, έναντι 5,4 δισ. γιουάν (747 εκατ. δολάρια). 

Η απόφαση αυτή αντικατοπτρίζει την αναδιάρθρωση του ομίλου και την προσπάθεια να τοποθετηθούν οι μάρκες σε πιο ευέλικτη δομή, ικανή να ανταγωνιστεί την Tesla και τις κινεζικές startup ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Volvo ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι η συναλλαγή αυτή «ενισχύει τη θέση της Lynk & Co. στην αγορά, ενώ μας επιτρέπει να εστιάσουμε στα δικά μας ηλεκτρικά μοντέλα και την τεχνολογική μας εξέλιξη».

Η Aston Martin Lagonda πούλησε περίπου το 4,6% της ομάδας της στη Formula 1 (Aston Martin Aramco F1 Team), εξασφαλίζοντας έσοδα 74 εκατ. λιρών. Η πώληση συνέπεσε με νέες επενδύσεις από τον μεγαλομέτοχο Λόρενς Στρολ.

Ο Στρολ ανέφερε ότι: «Είμαι στην ευχάριστη θέση να δείξω ξεκάθαρα την αταλάντευτη υποστήριξή μου. Η επένδυση αυτή ενισχύει τη δέσμευσή μου για την ανάπτυξη και την επιτυχία της Aston Martin, τόσο στην αγορά όσο και στην πίστα».

Η Renault πούλησε το 2023 σημαντικό πακέτο μετοχών της Nissan αξίας περίπου 494 εκατ. ευρώ, μειώνοντας τη συμμετοχή της κατά 5%. 

Η κίνηση αυτή, σύμφωνα με το Παρίσι, στόχευε στη μείωση του χρηματοοικονομικού βάρους και στη συγκέντρωση πόρων για νέα επενδυτικά προγράμματα στην ηλεκτροκίνηση.

Στελέχη της Renault τόνισαν τότε ότι η συναλλαγή «δεν αποτελεί απομάκρυνση από τη Nissan, αλλά μια κίνηση ισορροπίας για να έχουμε περισσότερη ευελιξία στις στρατηγικές μας επιλογές».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ