Ο CEO της Mercedes-Benz, Όλα Καλένιους, τάσσεται ανοιχτά ενάντια στο σχεδιαζόμενο μέτρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO₂ από το 2035, ακολουθώντας το παράδειγμα κι άλλων ηγετικών στελεχών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το θέμα αυτό παραμένει ιδιαίτερα επίκαιρο, καθώς η ΕΕ πρόκειται να επανεξετάσει τον συγκεκριμένο στόχο μέσα στο 2025, ένα θέμα που έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων στον κλάδο, όπως αναφέρει και το Reuters.
Ο Όλα Καλένιους, ο οποίος έχει διατελέσει πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και CEO του Ομίλου Mercedes-Benz και αποτέλεσε τον πρώτο μη Γερμανό σε αυτές τις θέσεις πριν αποκτήσει και τη γερμανική υπηκοότητα, είναι γνωστός ως ένθερμος θιασώτης της ηλεκτροκίνησης.
Υπό την καθοδήγησή του, η Daimler επένδυσε σημαντικά στην ανάπτυξη plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, με εμβληματική την μάρκα EQ, ενώ προχώρησε σε επένδυση 12 δισ. δολαρίων για την κατασκευή οχημάτων με μπαταρία, πρωτοβουλία που έφερε στην αγορά δέκα ηλεκτρικά μοντέλα Mercedes-Benz έως το 2022, ξεκινώντας από το EQC SUV.
Παρά τη σαφή επένδυσή του στην ηλεκτροκίνηση, ο Καλένιους ανέδειξε σε συνέντευξη Τύπου την ανάγκη για αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής σχετικά με το 2035, λόγω των δυσκολιών που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην ΕΕ αλλά και της ολοένα αυξανόμενης πίεσης από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο πλαίσιο, από το 2035 θα απαγορευθεί η πώληση όλων των καινούργιων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες, ανεξαρτήτως καυσίμου, τα οποία εκπέμπουν ακόμη και ελάχιστα γραμμάρια CO₂.
Η αμφιλεγόμενη αυτή απαγόρευση θεωρείται κρίσιμη για την υλοποίηση των κλιματικών στόχων της Ευρώπης, ωστόσο οι επικριτές υποστηρίζουν πως θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης, του κινεζικού ανταγωνισμού και των χαμηλότερων από τα αναμενόμενα πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο Όλα Καλένιους προειδοποίησε χαρακτηριστικά μέσω της οικονομικής εφημερίδας Handelsblatt: «Χρειαζόμαστε μια αναθεώρηση της πραγματικότητας. Διαφορετικά, οδεύουμε με μεγάλη ταχύτητα εναντίον ενός τοίχου», προσθέτοντας μάλιστα ότι σε αυτό το πλαίσιο η αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης θα μπορούσε να “καταρρεύσει” εάν υλοποιηθεί η απαγόρευση όπως προβλέπεται.
Εκτός από τον CEO της Mercedes-Benz, αντίθετοι με την απαγόρευση έχουν εκφράσει και άλλοι ηγέτες του ευρωπαϊκού κλάδου, όπως ο επικεφαλής της ACEA, ο οποίος έχει ζητήσει φορολογικά κίνητρα και φθηνότερη ενέργεια στους σταθμούς φόρτισης με σκοπό την πραγματική ενθάρρυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ο Καλένιους σημείωσε πως οι καταναλωτές, σε ένα τέτοιο σενάριο, θα σπεύσουν να αγοράσουν αυτοκίνητα βενζίνης ή diesel προτού τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση, επισημαίνοντας παράλληλα ότι «πρέπει να πετύχουμε απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές με τεχνολογικά ουδέτερο τρόπο, χωρίς να αγνοούμε την οικονομία μας».
Το Automotive News Europe σε πρόσφατη ανάρτησή του, εστιάζει στις αυξανόμενες πιέσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ σχετικά με την πλήρη απαγόρευση αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από το 2035, αναδεικνύοντας ότι κορυφαία στελέχη τόσο της Mercedes-Benz όσο και της Toyota ζητούν επανεξέταση της νομοθεσίας και έγκαιρη προσαρμογή στα νέα δεδομένα της αγοράς.