Νέα ώθηση στην πολυσυζητημένη κατασκευή της γέφυρας που θα συνδέσει τη Σικελία με την Καλαβρία φαίνεται να δίνει η ιταλική κυβέρνηση, καθώς το υπουργείο Υποδομών υπό την ηγεσία της Τζόρτζια Μελόνι ανακοίνωσε την έναρξη των εργασιών πριν από το τέλος του καλοκαιριού.
Το φιλόδοξο έργο, με συνολικό προϋπολογισμό στα 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ, έχει στόχο να ολοκληρωθεί το 2026 και αναμένεται να αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στη νότια Ιταλία.
Η γέφυρα προβλέπεται να ξεπερνά σε μήκος τα 3,6 χιλιόμετρα, προσφέροντας τη δυνατότητα σε οδηγούς να διασχίζουν τη διαδρομή σε μόλις ένα τέταρτο της ώρας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δύο θεόρατοι πύργοι στην είσοδο και την έξοδο της γέφυρας, με ύψος 399 μέτρων, ενώ έμφαση έχει δοθεί και στη σεισμική θωράκιση, υποστηρίζοντας αντοχή σε σεισμούς έως 7,7 βαθμών και ανέμους ταχύτητας μέχρι και 200 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Το σχέδιο αυτό αποτελεί προσωπικό «στοίχημα» για τον γραμματέα της Λέγκα και υπουργό Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος έχει αναδείξει ιδιαίτερα την ανάγκη δημιουργίας της υποδομής.
Εκτιμάται ότι η ολοκλήρωση της γέφυρας θα έχει πολλαπλά οφέλη – από την ενίσχυση της απασχόλησης με ως και 120.000 νέες θέσεις εργασίας, έως την ουσιαστική σύνδεση της Σικελίας με το υπόλοιπο ιταλικό δίκτυο.
Η ιταλική αντιπολίτευση παραμένει επικριτική, προβάλλοντας ανησυχίες για πιθανή παρέμβαση εργολαβικών εταιριών που συνδέονται με τη μαφία, αλλά και την αναγκαιότητα ενίσχυσης άλλων, ήδη υπαρχουσών, υποδομών, όπως οι σιδηροδρομικές γραμμές της νότιας Ιταλίας, που χαρακτηρίζονται ως «σημαντικότερης προτεραιότητας».
Παράλληλα, οικολογικές οργανώσεις εκφράζουν φόβους για το περιβαλλοντικό τίμημα, τονίζοντας τη βαρύνουσα επίπτωση στο τοπικό οικοσύστημα, ακόμη κι αν οι υπεύθυνοι του έργου διαβεβαιώνουν πως «η γέφυρα της Μεσσίνας» θα διατηρηθεί για τουλάχιστον δύο αιώνες.
Η νέα γέφυρα, η οποία συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες της κατηγορίας της παγκοσμίως, θα κατασκευαστεί με συνδυασμό εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Ένα τμήμα της χρηματοδότησης θα χαρακτηριστεί ως δαπάνη αμυντικού χαρακτήρα, καθώς το έργο ενισχύει τις στρατηγικές οδικές συνδέσεις της χώρας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή πολέμου.
Η κυβέρνηση Μελόνι με την επιλογή αυτή στοχεύει, επίσης, στην προσέγγιση του στόχου για διάθεση του 5% του ΑΕΠ στις αμυντικές δαπάνες, θέση που ενισχύεται μέσω τέτοιων στρατηγικών έργων.
Παρά το γεγονός ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί το ύψος των διοδίων για τους οδηγούς, το υπουργείο Μεταφορών έχει δεσμευτεί πως «οι τιμές θα είναι ανταγωνιστικές και εντελώς λογικές», επιχειρώντας να καθησυχάσει τις ανησυχίες των πολιτών σχετικά με το κόστος.