Δύο πλοία που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο με προορισμό ινδικά διυλιστήρια αναγκάστηκαν να αλλάξουν πορεία, μετά την επιβολή νέων κυρώσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σύμφωνα με εμπορικές πηγές και τα στοιχεία εμπορικών ροών της LSEG – ενός κορυφαίου παρόχου χρηματοοικονομικών δεδομένων σε διεθνές επίπεδο – τα δεξαμενόπλοια αυτά δεν προσέγγισαν τελικά τα αρχικά τους σημεία προορισμού στην Ινδία.
Το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέκτεινε πρόσφατα τις κυρώσεις του, στοχεύοντας πάνω από 115 πρόσωπα, εταιρείες και πλοία με σύνδεση με το Ιράν και, έμμεσα, τη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου. Πολλά από αυτά τα πλοία εμπλέκονται στη μεταφορά αργού προς ασιατικές αγορές, όπως η Ινδία.
Την ίδια στιγμή, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ κάλεσε εκ νέου τις χώρες να σταματήσουν να προμηθεύονται πετρέλαιο από τη Μόσχα, προειδοποιώντας με επιβολή δασμών ύψους 100% σε περίπτωση που η Ρωσία δεν προσέλθει σε συμφωνία για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, «οι κυρώσεις θα σκληρύνουν εάν το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να κυκλοφορεί στη διεθνή αγορά».
Τρία πλοία, το Aframax Tagor, το Guanyin και το Suezmax Tassos είχαν προγραμματιστεί να μεταφέρουν ρωσικό αργό σε ινδικά λιμάνια μέσα στον μήνα, σύμφωνα με πληροφορίες του κλάδου και δεδομένα λιμένων από τη Ρωσία. Τα συγκεκριμένα πλοία τελούν πλέον υπό το καθεστώς των αμερικανικών κυρώσεων.
Όπως προκύπτει, το Tagor είχε προορισμό το Τσενάι, στην ανατολική Ινδία, ενώ τα Guanyin και Tassos κατευθύνονταν σε λιμάνια της δυτικής Ινδίας. Ωστόσο, σύμφωνα με τα νεότερα δεδομένα, το Tagor άλλαξε ρότα προς το λιμάνι Νταλιάν στην Κίνα και το Tassos κατευθύνεται προς το Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο.
Το Guanyin, από την άλλη, συνεχίζει την πορεία του προς τη Σίκκα, εμπορικό κόμβο που χρησιμοποιείται από τις Reliance Industries και Bharat Petroleum Corp Ltd.
Οι αυστηρότερες κυρώσεις της Δύσης στοχεύουν στον περιορισμό των εσόδων της Ρωσίας από πωλήσεις πετρελαίου, ενισχύοντας την οικονομική πίεση στη χρηματοδότηση του πολέμου που διεξάγει κατά της Ουκρανίας.
Η Ινδία, η οποία καλύπτει πάνω από το ένα τρίτο των αναγκών της σε πετρέλαιο από ρωσικές εισαγωγές, αρχίζει να βλέπει τις επιπτώσεις των κυρώσεων στις προμήθειές της.
Η Indian Oil Corp (IOC), που είχε προγραμματίσει να παραλάβει το φορτίο του Tagor, και η BPCL δεν απάντησαν στα αιτήματα του Reuters για σχολιασμό, ενώ η Zulu Shipping (που συνδέεται με τα Tagor και Tassos με σημαία Παναμά) και η Silver Tetra Marine (ιδιοκτήτρια του Guanyin) δεν ήταν διαθέσιμες για δηλώσεις, παρά το γεγονός ότι και οι δύο εταιρείες περιλαμβάνονται στις αμερικανικές κυρώσεις.
Εκπρόσωπος της Reliance διευκρίνισε: «κανένα από αυτά τα δύο πλοία, το Guanyin και το Tassos, δεν έρχεται σε εμάς». Εντούτοις, η ίδια εταιρεία έχει αγοράσει αργό από το Guanyin στο παρελθόν.
Παράλληλα, δύο ακόμη δεξαμενόπλοια, το Achilles και το Elyte, προσεγγίζουν το λιμάνι της εταιρείας Reliance με ρωσικό αργό τύπου Urals, σύμφωνα με πληροφορίες της LSEG.
Αυτά τα πλοία έχουν δεχθεί κυρώσεις τόσο από το Ηνωμένο Βασίλειο όσο και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με την Ινδία να καταδικάζει επισήμως τις κυρώσεις της ΕΕ.