Το 2024 ήταν ακόμα μια χρονιά όπου η Boeing επλήγη από μια σειρά προβλημάτων που τραυμάτισαν περαιτέρω το ήδη ταλαιπωρημένο προφίλ της, με την εταιρεία να προσπαθεί να ανακάμψει μετά από μια σειρά αποτυχιών. Προβλήματα που εκτός από το προφίλ της, έχουν πλήξει και την αξία της μετοχής της, έχοντας κατρακυλήσει μέσα στη χρονιά.
Από την αρχή του έτους, η μετοχή της Boeing, αντιμετώπισε μια απεργία των εργαζομένων της, συμφώνησε σε ένα σημαντικό πρόστιμο για παραπλάνηση της κυβέρνησης σχετικά με την ασφάλεια του αεροπλάνου 737 Max και είδε τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της να παραιτείται τον Μάρτιο. Έχει χάσει περίπου το ένα τρίτο της αξίας της, αντανακλώντας τις ανησυχίες των επενδυτών σχετικά με την ικανότητα της εταιρείας να ξεπεράσει τις τρέχουσες κρίσεις και να ανακτήσει τη θέση της στην ανταγωνιστική αγορά αεροδιαστημικής.
Το «κερασάκι στην τούρτα» σε μια περίοδο σοβαρών ατυχιών για την εταιρεία αποτέλεσε η αποτυχία του Starliner που δεν κατάφερε ποτέ να επιστρέψει στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για να επιστρέψει τους αστροναύτες αστροναύτες της NASA Sunita «Suni» Williams και Barry «Butch» Wilmore. Το επαναχρησιμοποιούμενο διαστημόπλοιο το οποίο καθυστέρησε πάρα πολύ για να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση, κατάφερε να αποτύχει στην πρώτη του αποστολή που θα διαρκούσε 8 ημέρες.
Η αποστολή του Ιουνίου επρόκειτο για ένα γρήγορο οκταήμερο ταξίδι μετ' επιστροφής για να δοκιμαστεί το Starliner προτού ξεκινήσει μεγαλύτερες αποστολές. Όμως, ταλαιπωρούμενο από διαρροές ηλίου και προβλήματα με τους προωθητήρες, αναγκάστηκε να επιστρέψει άδειο.
Οι αστροναύτες δεν θα επιστρέψουν στη Γη πριν από το 2025, όταν ένα σκάφος του ανταγωνιστή της Boeing, της SpaceX, θα τους φέρει πίσω. Μετά το φιάσκο του Starliner, η Boeing απέλυσε τον επικεφαλής της μονάδας διαστήματος και άμυνας. «Σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, προτεραιότητά μας είναι να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας και να ανταποκριθούμε στα υψηλά πρότυπα που περιμένουν από εμάς για να καταστήσουμε δυνατή την εκτέλεση των κρίσιμων αποστολών τους σε όλο τον κόσμο», ανέφερε σε σημείωμά της η νέα διευθύνουσα σύμβουλος της Boeing, Κέλι Όρτμπεργκ.
Αυτή η εντυπωσιακή αποτυχία αμαυρώνει περαιτέρω την ήδη πληγωμένη εικόνα της Boeing, καθώς ο γίγαντας της αεροδιαστημικής παλεύει με συνεχή προβλήματα σε όλο το χαρτοφυλάκιό του, από δυσλειτουργίες αεροσκαφών μέχρι διαστημικές αποτυχίες. Το φιάσκο του Starliner εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της εταιρείας να ανταγωνιστεί στον διαστημικό αγώνα την SpaceX.
Το διάστημα πάντως δείχνει να μην…πάει και πολύ την Boeing καθώς και το Space Launch System, το πρόγραμμα που στοχεύει να φέρει τους αστροναύτες στο «βαθύ διάστημα» δεν εξελίσσεται καθόλου καλά για την εταιρεία. Τον Αύγουστο η Boeing δέχθηκε ισχυρό ράπισμα από την NASA για τα κατασκευαστικά λάθη ενώ ήδη έχει αντιμετωπίσει σημαντικές καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους.
Για τη Boeing ο δρόμος μπροστά είναι γεμάτος προκλήσεις. Η εταιρεία πρέπει να αλλάξει τις τύχες της μέσα σε ένα σκηνικό έντονου ελέγχου και ανταγωνιστικής πίεσης. Η αντιμετώπιση των τεχνικών και επιχειρησιακών προβλημάτων του Starliner, με ταυτόχρονη διαχείριση των συνεχιζόμενων ζητημάτων με άλλα προγράμματα αεροσκαφών, θα είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις δυνατότητες της Boeing.
Ταυτόχρονα, πρέπει να εργαστεί για την ανοικοδόμηση της φήμης της και να καθησυχάσει τόσο τους πελάτες όσο και τους επενδυτές ότι μπορεί να παρέχει ασφαλείς, αξιόπιστες και καινοτόμες αεροδιαστημικές λύσεις.
Η σημερινή θέση της Boeing αναδεικνύει τις δυσκολίες του κλάδου όπου η ασφάλεια, η αξιοπιστία και οι επιδόσεις είναι υψίστης σημασίας. Η απόφαση της NASA να προτιμήσει τη SpaceX έναντι της Boeing για τις αποστολές επιστροφής αστροναυτών είναι μια έντονη υπενθύμιση του υψηλού διακυβεύματος που ενέχει η εξερεύνηση του διαστήματος και του έντονου ελέγχου που συνοδεύει τις αποτυχίες.
Οι ανοιχτές πληγές της Boeing
Τα προβλήματα της Boeing έχουν ξεκινήσει με την κρίση του 737 Max, που καθηλώθηκε παγκοσμίως μετά από δύο θανατηφόρα δυστυχήματα, ενώ έχει μακροχρόνιες επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων εκτεταμένων νομικών μαχών, οικονομικών κυρώσεων και ενός σημαντικού πλήγματος στη φήμη της εταιρείας.
Η χρονιά ξεκίνησε καταστροφικά για τα Boeing 737 MAX, καθώς τον Ιανουάριο ανατινάχτηκε μια πόρτα κατά την διάρκεια πτήσης της Alaska Airlines. Ένα πώμα πόρτας, ουσιαστικά ένα κάλυμμα για μια έξοδο κινδύνου που δεν χρησιμοποιείται σε ορισμένες διαμορφώσεις αεροσκαφών, αποκολλήθηκε κατά τη διάρκεια της πτήσης από ένα Boeing 737 MAX 9, δημιουργώντας μια μεγάλη τρύπα στην άτρακτο. Το περιστατικό αυτό οδήγησε στην άμεση καθήλωση παρόμοιων μοντέλων αεροσκαφών από την FAA για επιθεωρήσεις, όπου και εντοπίστηκαν παρόμοιες περιπτώσεις μη σωστής συναρμολόγησης.
Το πρόγραμμα 777X, το οποίο περιλαμβάνει το μοντέλο 777-9, έχει ταλαιπωρηθεί από πολλές καθυστερήσεις. Αρχικά αναμενόταν να τεθεί σε υπηρεσία το 2020, τώρα στοχεύει στο 2025, αναδεικνύοντας σημαντικές προκλήσεις στις διαδικασίες σχεδιασμού, κατασκευής και πιστοποίησης. Μέχρι τον Μάιο του 2024, το 777 είχε εμπλακεί σε αρκετά αεροπορικά ατυχήματα και περιστατικά, με την Boeing να επιβεβαιώνει την προσωρινή διακοπή των πτητικών δοκιμών όλου του στόλου των 777-9.
Οι καθυστερήσεις που έχει αντιμετωπίσει το πρόγραμμα 777X έχει επιδεινώσει τη θέση της εταιρείας, καθώς έχουν επηρεάσει όχι μόνο την ικανότητά της Boeing να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της αγοράς, αλλά συμβάλλουν επίσης στην ευρύτερη αντίληψη για τις δυσκολίες της εταιρείας όσον αφορά τον ποιοτικό έλεγχο και τη διαχείριση του έργου.

Σημαντικά προβλήματα παρουσίασε και το Boeing 787 Dreamliner, καθώς τη φετινή χρονιά εντοπίστηκαν προβλήματα με την άτρακτο, συμπεριλαμβανομένων των ακατάλληλων σφιγκτήρων, που οδήγησαν σε διακοπή των παραδόσεων. Καταγράφηκαν επίσης σημαντικά προβλήματα παραγωγής στη Νότια Καρολίνα, με πολυάριθμες ατέλειες στους ελέγχους διασφάλισης ποιότητας, ενώ στην αρχή της υπηρεσίας του, υπήρξαν περιστατικά πυρκαγιών στις μπαταρίες που οδήγησαν σε προσγειώσεις.
Προγράμματα όπως το KC-46A Pegasus, σχεδιασμένο για εναέριο ανεφοδιασμό, έχουν σημειώσει σημαντικές υπερβάσεις κόστους, με απώλειες δισεκατομμυρίων για την εταιρεία λόγω των συμβάσεων σταθερής τιμής. Επίσης το εκπαιδευτικό αεροσκάφος T-7A Red Hawk, έχει αντιμετωπίσει σημαντικές καθυστερήσεις, ενώ η κρίσιμη αναθεώρηση του σχεδιασμού του T-7 αναβλήθηκε κατά σχεδόν δύο χρόνια λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης και σχεδιασμού, ενώ και το V-22 Osprey έχει καταγράψει συνεχιζόμενα ζητήματα ασφάλειας και σχεδιασμού.