ΓΔ: 2083.49 -0.14% Τζίρος: 261.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Φώτο: Shutterstock

Οδηγός για καλύτερη χρήση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Ποια είναι η οδηγία για καλύτερη απόδοση της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Να λαμβάνουν σοβαρά το τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας οι οδηγοί αν φορτίζουν το όχημα σπίτι τους.

Με την ηλεκτροκίνηση να κάνει άλματα προς τα εμπρός, η μπαταρία αποτελεί ένα από τα βασικότερα στοιχεία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η συντήρηση και ο έλεγχος των συσσωρευτών δεν αποτελεί απλή υπόθεση, όπως συμβαίνει στα συμβατικά οχήματα και σε καμιά περίπτωση ο έλεγχος της κατάστασης των συσσωρευτών δεν γίνεται από τον κάτοχό του.

Οι ηλεκτρικές μπαταρίες αυτοκινήτων είναι πολύ ανθεκτικές και σπάνια καταστρέφονται. Τις περισσότερες φορές, τα προβλήματα που προκύπτουν προέρχονται από τα λεγόμενα κατασκευαστικά λάθη. Σε αυτήν την περίπτωση, η ζημία καλύπτεται από την εγγύηση.

Η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Σημαντικός παράγοντας για να διατηρήσει την μακροζωία της είναι αν χρησιμοποιείται καθημερινά, ενώ παράλληλα σημαντικό ρόλο παίζουν οι κλιματικές συνθήκες και η τοποθεσία. Σύμφωνα με τις συστάσεις των κατασκευαστών, η μπαταρία πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 5 χρόνια. Στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει, αφού σήμερα οι περισσότερες αντιπροσωπείες δίνουν 8ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι από τις κατασκευάστριες εταιρείες η μπαταρία μπορεί να είναι λειτουργεί κανονικά ακόμη και για 15-20 χρόνια.

Μια μπαταρία EV φορτίζεται με ειδικό φορτιστή. Τα περισσότερα αυτοκίνητα προσφέρουν μονάδες τροφοδοσίας που μπορούν να συνδεθούν σε μια κανονική πρίζα στο σπίτι. Υπάρχουν όμως και ταχυφορτιστές. Εάν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί στο δρόμο, είναι απαραίτητο να βρεθεί σταθμός φόρτισης. Για καλύτερη απόδοση δεν θα πρέπει να φορτίζεται στο 100% της χωρητικότητάς της. Μια καλύτερη επιλογή για μεγάλη διάρκεια ζωής είναι η φόρτιση της μπαταρίας να κυμαίνεται μεταξύ 20% και 70-80%. Τόσο η πλήρης εκφόρτιση όσο και η πλήρης φόρτιση στο 100% μπορούν να προκαλέσουν ταχύτερη απώλεια των ιδιοτήτων της μπαταρίας.

Όταν οι μπαταρίες φορτίζονται στο σπίτι πάντα θα πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά το τιμολόγιο του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. Αν υπάρχει η δυνατότητα νυκτερινού ρεύματος είναι καλό να επιλέγεται για δύο λόγους. Πρώτον γιατί η χρέωση είναι μικρότερη και δεύτερο γιατί με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση στο δίκτυο.

Τα περισσότερα οχήματα που διατίθενται σήμερα στην αγορά χρησιμοποιούν μπαταρίες βάρους 250-350 κιλών. Όσο μεγαλύτερη χωρητικότητα έχει μια μπαταρία, τόσο πιο βαριά είναι που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσει ακόμη και τον μισό τόνο.

Η μέγιστη φόρτιση της μπαταρίας εκφράζεται σε κιλοβατώρες (kWh). Πρόκειται για μια μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται συχνά στο πλαίσιο της κατανάλωσης ισχύος, όπου 1 kWh είναι η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία μιας συσκευής που απαιτεί 1.000 watt για μία ώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενεργειακή κατανάλωση των αυτοκινήτων είναι κοντά στις 20 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.

Η αυτονομία είναι αυτή που καθορίζει τον αριθμό χιλιομέτρων που μπορεί να καλύψει ένα όχημα με μία μόνο φόρτιση. Στα τελευταίου τύπου οχήματα η αυτονομία κυμαίνεται από τα 200 έως και 600 χιλιόμετρα σύμφωνα με τα όρια WLTP που ως ένα μεγάλο ποσοστό δείχνουν το πραγματικό εύρος υπό κανονική χρήση οχήματος. Ωστόσο, η κατανάλωση μπορεί να μειωθεί ακόμη περισσότερο ανάλογα με τις περιστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της θερμοκρασίας και των οδικών συνθηκών, με αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία.

Τέλος, αν για κάποιο λόγο ένα αυτοκίνητο μείνει από μπαταρία και ο επόμενος σταθμός φόρτισης είναι μακριά, τότε ο οδηγός θα πρέπει απαραίτητα να πάει στο σημείο φόρτισης μόνο με την χρήση οδικής βοήθειας και σε καμία περίπτωση με άλλον τρόπο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κτίριο Ευρωπαϊκής Επιτροπής
ΔΙΕΘΝΗ

Αβεβαιότητα στην ΕΕ: Πιέσεις αυτοκινητοβιομηχανίας για ευελιξία στους κινητήρες

Η ΕΕ επανεξετάζει την απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, ενώ οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν για ευελιξία amid κινεζικό ανταγωνισμό και υψηλό κόστος μετάβασης· κρίσιμες αποφάσεις αναμένονται τον Δεκέμβριο.
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο φόρτιση
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τα συστήματα 800V αλλάζουν τη φόρτιση με ταχύτερους χρόνους και υψηλή απόδοση

Τα συστήματα 800V επιτρέπουν φόρτιση άνω των 250 kW, μειώνουν το βάρος των καλωδίων και αυξάνουν την απόδοση των ηλεκτρικών ΙΧ, με την αγορά να εκτιμά ότι θα αποτελέσουν σύντομα τον νέο κανόνα στην ηλεκτροκίνηση.
Σταθμός φόρτισης ΔΕΗ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εγκρίθηκαν επιδοτήσεις 748 δικαιούχων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ»

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά σε νέα πληρωμή στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» με 1,26 εκατ. ευρώ σε 748 δικαιούχους για 760 ηλεκτρικά οχήματα. Από τον Ιούνιο 2024 έχουν καταβληθεί άνω των 45,7 εκατ. ευρώ στο πρόγραμμα.
κίνηση αυτοκινήτων δρόμος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eurostat: Μόλις 1,73% τα ηλεκτρικά ΙΧ στην ΕΕ το 2023, χαμηλά στην Ελλάδα

Το 2023, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ ήταν το 1,73% των οχημάτων, φτάνοντας τα 4,4 εκατ. Τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν σε 11 ελληνικές περιφέρειες, ενώ τα υψηλότερα σε Δανία, Σουηδία, Ολλανδία, Βέλγιο, Φινλανδία και Λουξεμβούργο.
ηλεκτρικό αυτοκίνητο φόρτιση
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Οι μπαταρίες ηλεκτρικών κρατούν υψηλή αυτονομία ακόμη και μετά από χρόνια

Νέα στοιχεία δείχνουν ότι οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων χάνουν ελάχιστη αυτονομία, με πολλές μάρκες να ξεπερνούν το 96%, ενώ σύγχρονα λογισμικά και τεχνολογίες προστατεύουν τη μακροχρόνια απόδοσή τους.
Σειρά αυτοκινήτων ΚΤΕΟ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

TUV: Ένα στα πέντε αυτοκίνητα με σοβαρά ελαττώματα στους τεχνικούς ελέγχους

Η TUV καταγράφει ότι 21,5% των οχημάτων αποτυγχάνει στον τεχνικό έλεγχο, με τα ελαττώματα να αυξάνονται όσο μεγαλώνει η ηλικία τους. Ξεχωρίζουν Mini Cooper SE, Audi Q4 e-tron και Mazda 2, ενώ το Tesla Model Y κατατάσσεται τελευταίο.