Οι Έλληνες καταναλωτές αναγνωρίζουν τα οφέλη της Τεχνητής Νοημοσύνης και των έξυπνων συσκευών, ωστόσο η έλλειψη εμπιστοσύνης στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων παραμένει τροχοπέδη στην υιοθέτησή τους.
Σύμφωνα με νέα πανευρωπαϊκή έρευνα που παρουσίασε η Samsung Electronics, 9 στους 10 Έλληνες (89%) εκφράζουν έντονη ανησυχία για την ιδιωτικότητά τους όταν πρόκειται να χρησιμοποιήσουν τεχνολογίες AI.
Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από τη FleishmanHillard TRUE Global Intelligence σε συνεργασία με την Focaldata, περιλάμβανε 8.284 συμμετέχοντες ηλικίας 18-43 ετών από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
Το βασικό συμπέρασμα είναι σαφές: η έλλειψη διαφάνειας και ενημέρωσης αποτελεί κρίσιμο εμπόδιο για την εμπιστοσύνη και ευρύτερη αποδοχή των έξυπνων τεχνολογιών.
Στην Ελλάδα, το 62% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι θα υιοθετούσε πιο εύκολα τις τεχνολογίες AI και smart home αν ένιωθε σίγουρο για την ασφάλεια των δεδομένων του.
Παρότι οι περισσότεροι αναγνωρίζουν ότι χάνουν ευκαιρίες όπως εξατομικευμένες υπηρεσίες και προσφορές, η ανησυχία για κακή χρήση των πληροφοριών τους υπερισχύει.
Η ιδιωτικότητα δεν επηρεάζει μόνο τη στάση απέναντι στην τεχνολογία, αλλά και την καταναλωτική συμπεριφορά: το 85% των Ελλήνων δηλώνει ότι λαμβάνει υπόψη ζητήματα ασφάλειας όταν επιλέγει προϊόντα.
Παράλληλα, το 87% βρίσκει αγχωτική και πολύπλοκη τη διαχείριση της ιδιωτικότητας, ενώ μόλις το 10% αισθάνεται επαρκώς ενημερωμένο.
Παρά την αυξανόμενη χρήση των έξυπνων συσκευών, πολλοί χρήστες παραμένουν ευάλωτοι. Δύο στους πέντε (39%) Έλληνες δεν σκέφτονται ποτέ την ασφάλεια των έξυπνων οικιακών συσκευών, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στα smartphones τους.
Αυτή η ελλιπής ευαισθητοποίηση δημιουργεί ψηφιακά «τυφλά σημεία», που ενισχύουν την ανασφάλεια και εμποδίζουν την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του έξυπνου σπιτιού, ενός τομέα που αναμένεται να ξεπεράσει τα 100 εκατ. χρήστες στην Ευρώπη έως το 2028.
Οι φόβοι των Ελλήνων περιλαμβάνουν από οικονομική απάτη (68%) έως χρήση μεταδεδομένων για ταυτοποίηση (61%), ενώ το 68% ζητά περισσότερη ενημέρωση, και το 29% θεωρεί ότι η διαφάνεια γύρω από τη χρήση των προσωπικών δεδομένων θα ενίσχυε την εμπιστοσύνη σε εταιρείες τεχνολογίας.
Τα ευρήματα στην Ελλάδα ευθυγραμμίζονται με την ευρωπαϊκή εικόνα. Το 88% των Ευρωπαίων δηλώνει ανήσυχο για την ιδιωτικότητα, με το 75% να τη θεωρεί αγχωτική και το 20% «πολύ περίπλοκη».
Παράλληλα, μόλις το 36% εξετάζει την ασφάλεια των smart home συσκευών, ενώ το 49% ασχολείται καθημερινά με την ιδιωτικότητα του κινητού του τηλεφώνου.
Το 67% των Ευρωπαίων ζητά καλύτερη εκπαίδευση και ενημέρωση γύρω από τα προσωπικά δεδομένα, ενώ το 62% δηλώνει ότι θα υιοθετούσε ευκολότερα την AI εάν κατανοούσε καλύτερα τα οφέλη και ένιωθε ασφαλές.
Ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες προκλήσεις, η Samsung επεκτείνει την πλατφόρμα ασφαλείας Samsung Knox σε περισσότερες συσκευές – από smartphones μέχρι οικιακές συσκευές. Η ασφάλεια δεν αποτελεί πρόσθετο στοιχείο, αλλά ενσωματώνεται στον σχεδιασμό των προϊόντων, από το hardware μέχρι το λογισμικό, διασφαλίζοντας πολυεπίπεδη προστασία και παρακολούθηση ψηφιακών απειλών.
Στόχος της είναι να προσφέρει ένα ασφαλές και διαφανές ψηφιακό περιβάλλον, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην τεχνολογία.