ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Μασκ
Φωτο: Shutterstock

Πώς ο Έλον Μασκ κινδυνεύει να μετατρέψει την Tesla σε νέα Boeing

Η Tesla ποντάρει το μέλλον της στα ρομποταξί, που απαιτούν προσήλωση στον τομέα της ασφάλειας. Όμως, ο Μασκ επαναλαμβάνει λάθη που προκάλεσαν στο παρελθόν τεράστια προβλήματα στην Boeing.

Παρά τις φήμες που υπήρχαν για την απομάκρυνσή του, το διοικητικό συμβούλιο της Tesla έστειλε σαφές μήνυμα πως πιστεύει ακόμα στον Έλον Μασκ, επικεφαλής της εταιρείας και μέλος της κυβέρνησης Τραμπ.

Σύμφωνα με το Bloomberg, αυτή είναι μια κίνηση υψηλού ρίσκου, καθώς μεταξύ των βασικών αρμοδιοτήτων ενός διευθύνοντα συμβούλου είναι η αξιολόγηση των κινδύνων, και αυτή τη στιγμή η εταιρεία που έμαθε στον κόσμο να κινείται ηλεκτρικά βρίσκεται υπό πίεση.

Αυτή τη στιγμή η Tesla αντιμετωπίζει μια σειρά από κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των μειωμένων πωλήσεων, της ενασχόλησης του Μασκ με το DOGE και, κυρίως, του σχεδίου του να ποντάρει το μέλλον της εταιρείας σε ρομποταξί. Το χειρότερο σενάριο για έναν στόλο αυτοκινούμενων ταξί είναι ένα ζήτημα ασφαλείας που θα εντοπιστεί αφού τα οχήματα θα βρίσκονται στο δρόμο.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος φαίνεται να προέρχεται από τον ίδιο τον Μασκ, καθώς το αυταρχικό στιλ διοίκησης που εφαρμόζει δεν φαίνεται να ταιριάζει με μια εταιρεία που πρωτίστως επιδιώκει να ενισχύσει την ασφάλεια.

Σε όλους τους κλάδους, οι εταιρείες που θέλουν να χαρακτηρίζονται ασφαλείς έχουν κοινά χαρακτηριστικά. Ενθαρρύνουν την ανοιχτή διαφωνία, ελαχιστοποιούν την ιεραρχία και καθιστούν την ευημερία των εργαζομένων και των πελατών τους ως βασική προτεραιότητα.

Εξασφαλίζουν ότι όλοι όσοι εργάζονται νιώθουν ασφάλεια, αισθάνονται ελεύθεροι να εκφράζουν ιδέες, να κάνουν ερωτήσεις, να παραδέχονται λάθη και ακόμη και να διαφωνούν με τους ανωτέρους τους, όλα αυτά χωρίς φόβο. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση για τις εταιρείες που θέλουν να διασφαλίσουν τη σωματική ασφάλεια, επειδή δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να επισημαίνουν τους κινδύνους που διαφεύγουν από τα αφεντικά τους. 

Οι εταιρείες που παρεκκλίνουν από αυτή την προσέγγιση - όπως έκανε η Boeing τα τελευταία χρόνια - τιμωρούνται τόσο από τα ατυχήματα όσο και από την αγορά.

Ο κολοσσός των μετάλλων Alcoa άλλαξε την εταιρική της κουλτούρα όσον αφορά την ασφάλεια και μεταμορφώθηκε. Μια επιχείρηση εξόρυξης που είχε κατά μέσο όρο 44 θανάτους ετησίως, μέσα σε έξι χρόνια έχει μειώσει τον αριθμό σε 12. Η κουλτούρα άλλαξε και από το περιβάλλον «εκφοβισμού και φόβου», η εταιρεία έχει πλέον ως βασικές αξίες την φροντίδα και τον σεβασμό.

Η νέα διοίκηση με ένα υπόμνημα ζήτησε από το προσωπικό να θέτουν οποιεσδήποτε ανησυχίες για την ασφάλεια στους προϊσταμένους τους και, αν δεν εισακούγονταν, να επικοινωνούν απευθείας με τον διευθύνοντα σύμβουλο. 

Μοιράστηκε ακόμη και τον αριθμό τηλεφώνου του σπιτιού του. Το αποτέλεσμα: το ποσοστό των εργάσιμων ημερών που χάθηκαν λόγω τραυματισμών μειώθηκε κατά περισσότερο από 80%, ακόμη και όταν η τιμή της μετοχής της εταιρείας αυξήθηκε από 7 δολάρια ανά μετοχή τον Απρίλιο του 1987, όταν ο Ο'Νιλ ξεκίνησε ως διευθύνων σύμβουλος, σε 67 δολάρια στα τέλη του 1999, όταν αποχώρησε.

Αντιθέτως η Boeing κινήθηκε προς διαφορετική κατεύθυνση. Κάποτε, ήταν τόσο διάσημη για την ασφάλεια που οι πιλότοι έλεγαν «αν δεν είναι Boeing, δεν πάω». Η εμμονή με την ασφάλεια ξεθώριασε μετά την εξαγορά της McDonnell Douglas και αντικαταστάθηκε από μια ολοκληρωτική προσπάθεια μεγιστοποίησης των αποδόσεων των μετόχων. 

Η κουλτούρα της θυσιάστηκε για τη μείωση του κόστους, όσοι ενημέρωναν για πιθανούς κινδύνους τιμωρήθηκαν, καταστρέφοντας την ψυχολογική ασφάλεια και τη φήμη που χρειάστηκαν γενιές για να χτιστεί. Χρειάστηκαν δύο συντριβές 737 Max και 346 θάνατοι για να αρχίσει η εταιρεία να αποκαθιστά τη ζημία.

Λέει σωστά πράγματα, αλλά....

Όταν πρόκειται για την ασφάλεια, ο Μασκ λέει συχνά τα σωστά πράγματα. Το 2013, έστειλε στην εταιρεία email όπου τόνιζε ότι «ο καθένας στην Tesla μπορεί και πρέπει να στείλει email/μιλήσει σε οποιονδήποτε άλλον σύμφωνα με το τι πιστεύει ότι είναι ο ταχύτερος τρόπος για να λυθεί ένα πρόβλημα προς όφελος ολόκληρης της εταιρείας ... μπορείτε να μιλήσετε σε μένα ... θα πρέπει να θεωρείτε τον εαυτό σας υποχρεωμένο να το κάνει μέχρι να συμβεί το σωστό». 

Τον Οκτώβριο του 2021, έστειλε ένα υπόμνημα σε όλους τους διευθυντές της Tesla, δίνοντας σε όσους λαμβάνουν «σαφείς οδηγίες» από εκείνον τρεις επιλογές. Η πρώτη ήταν: «Στείλτε μου μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να μου εξηγήσετε γιατί αυτά που είπα ήταν λανθασμένα. Μερικές φορές κάνω απλά λάθος!». 

Δυστυχώς, όπως τα περισσότερα με τον Μασκ, οι πράξεις του δεν φαίνεται να ευθυγραμμίζονται πάντα με τα λόγια του. Το 2014, η μηχανικός της Tesla, Κριστίνα Μπάλαν, λέει ότι απευθύνθηκε σε αυτόν με ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των πατωμάτων του Model S και την ποιότητα των προμηθευτών του. 

Σύμφωνα με την Balan, της είπαν ότι αν δεν παραιτηθεί, τα μέλη της ομάδας της που περίμεναν την πράσινη κάρτα τους θα απελαθούν. (Η Tesla δήλωσε ότι η Μπάλαν χρησιμοποιούσε πόρους της εταιρείας σε ένα «μυστικό έργο» και  η ίδια έχει απαντήσει με μήνυση για δυσφήμιση). Με την πάροδο των ετών, πολλοί εργαζόμενοι κατηγόρησαν την εταιρεία ότι τους απέλυσε επειδή επισήμαναν ανησυχίες για την ασφάλεια ή επειδή άσκησαν κριτική στον Μασκ.

Έτσι, η κουλτούρα ασφάλειας της Tesla έχει αρχίσει και ξεθωριάζει, ενώ αν προκύψει κάποιο πρόβλημα, ο ίδιος ο Μασκ έχει εξασφαλίσει ότι η εταιρεία δεν θα μπορεί να βασιστεί στις ρυθμιστικές αρχές ως στήριγμα. 

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι περικοπές θέσεων εργασίας που έχει επιβάλλει το DOGE στην Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας έχουν επικεντρωθεί στο «προσωπικό που αξιολογεί τους κινδύνους αυτοοδήγησης», όπως αναφέρει το Ars Technica. Αυτό θυμίζει αυτό που συνέβη με την Boeing, η οποία φέρεται να χρησιμοποίησε την επιρροή της στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση για να αποδυναμώσει την εποπτεία της FAA επί της εταιρείας.

Λίγοι διευθύνοντες σύμβουλοι στην ιστορία έχουν δείξει αντοχή απέναντι στους κινδύνους της εταιρείας όσο ο Μασκ, ο οποίος, σύμφωνα με τη δική του εκτίμηση, έχει οδηγήσει την Tesla μέσα από «πολλές κρίσεις».  Ωστόσο τώρα το πρόβλημα προέρχεται από τον ίδιο. 

Είναι η υπερφίαλη προσέγγιση ηγεσίας του Μασκ που σπέρνει τους σπόρους για την επόμενη κρίση της Tesla, μια κρίση που θα μπορούσε να επηρεάσει ολόκληρο τον κλάδο. Αν δεν θέλει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Boeing, να γίνει ο επόμενος ισχυρός αμερικανικός κατασκευαστής που θα καταστραφεί από τα δικά του λάθη, πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι το να είσαι τολμηρός δεν χρειάζεται να σημαίνει ότι παίζεις γρήγορα και χαλαρά με την ασφάλεια, τονίζει το Bloomberg.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ