Στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης τοποθετεί τις μεταρρυθμίσεις ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, με αφορμή τη δημοσιοποίηση αναλυτικής μελέτης του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ) για την πρόοδο υλοποίησης της λεγόμενης "Έκθεσης Πισσαρίδη". Η έκθεση αυτή αποτελεί το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας έως το 2030 και παραδόθηκε στην κυβέρνηση το 2020.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η μελέτη του ΚΕΦΙΜ, που βασίζεται σε σαφή και μετρήσιμη μεθοδολογία με τη συμβολή ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα αν η "Έκθεση Πισσαρίδη" αποτέλεσε απλώς ένα ακόμη θεωρητικό σχέδιο ή αν αξιοποιήθηκε στην πράξη. Όπως σημειώνει, το 48% των 525 συστάσεων της έκθεσης σε 23 πεδία δημόσιας πολιτικής έχει ήδη εφαρμοστεί πλήρως ή μερικώς, ενώ ένα επιπλέον 35% βρίσκεται σε φάση υλοποίησης. Συνολικά, το 83% των συστάσεων είτε έχει εφαρμοστεί είτε είναι σε εξέλιξη, ποσοστό που χαρακτηρίζεται υψηλό λαμβάνοντας υπόψη το ιστορικό αδυναμιών υλοποίησης μεταρρυθμίσεων στη χώρα.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στο γεγονός ότι η αποτίμηση προέρχεται από έναν φορέα της κοινωνίας των πολιτών και όχι από κυβερνητική πηγή, γεγονός που ενισχύει την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη στη δημόσια σφαίρα. Παράλληλα, η μελέτη λειτουργεί ως αντίβαρο τόσο στην άποψη ότι "τίποτα δεν αλλάζει" όσο και στη θριαμβολογία, μετατοπίζοντας τη συζήτηση στο πώς εφαρμόστηκαν οι μεταρρυθμίσεις και με ποια ποιότητα.
Η πρόοδος στην υλοποίηση της Έκθεσης Πισσαρίδη συνδέεται, σύμφωνα με τον υπουργό, με τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο από το 2021 και μετά. Η ύπαρξη ενός συνεκτικού σχεδίου με εγχώρια "ιδιοκτησία" και σαφείς προτεραιότητες δημιουργεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις για πιο σταθερή και προβλέψιμη οικονομική πορεία.
Μεταρρυθμίσεις με κοινωνικό αποτύπωμα
Ο Άκης Σκέρτσος επισημαίνει ότι η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων δεν ταυτίζεται πάντα με άμεσα αισθητά κοινωνικά αποτελέσματα. Πολλοί πολίτες δεν έχουν διαπιστώσει ακόμη ουσιαστική βελτίωση στο διαθέσιμο εισόδημα ή στην καθημερινότητά τους, ωστόσο η υλοποίηση πολιτικών αποτελεί προϋπόθεση για την αξιολόγηση και τις διορθωτικές παρεμβάσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Κτηματολόγιο, όπου καταργήθηκαν 388 υποθηκοφυλακεία και δημιουργήθηκε ένα ενιαίο σχήμα με 17 κτηματολογικά γραφεία και 75 υποκαταστήματα, συνοδευόμενο από ψηφιοποίηση αρχείων και ενοποίηση διαδικασιών. Αυτή η μεταρρύθμιση, αν και δεν είναι ακόμη πλήρως ορατή στους πολίτες, δημιουργεί προϋποθέσεις για μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου και ταχύτερες συναλλαγές.
Στον τομέα της φοροδιαφυγής, η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, η καθολική εφαρμογή των ψηφιακών παραστατικών, το σύστημα myDATA και η ψηφιοποίηση κρίσιμων λειτουργιών της ΑΑΔΕ συνέβαλαν στη σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ. Τα ετήσια έσοδα αυξήθηκαν κατά περίπου 2,5 δισ. ευρώ, χωρίς αύξηση φορολογικών συντελεστών, φέρνοντας την Ελλάδα πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο συμμόρφωσης.
Ανάλογες αλλαγές καταγράφονται και στη Δικαιοσύνη, με τη συγχώνευση 217 δικαστικών σχηματισμών σε 113 και την αναδιοργάνωση υποδομών και διαδικασιών. Ήδη σημειώνεται επιτάχυνση κατά περίπου 50% στην έκδοση αποφάσεων, με στόχο τη σύγκλιση έως το 2027 με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 650 ημερών για τελεσίδικη απόφαση.
Η σημασία της πολιτικής σταθερότητας
Όπως υπογραμμίζει ο υπουργός, το γεγονός ότι πολλές από τις μεταρρυθμίσεις προχώρησαν χωρίς έντονες κοινωνικές αντιδράσεις αναδεικνύει τη σημασία της πολιτικής σταθερότητας και της ύπαρξης αυτοδύναμης κυβέρνησης με σαφές μεταρρυθμιστικό σχέδιο. Η σύγκριση με χώρες της Ευρώπης που αντιμετωπίζουν χαμηλότερες οικονομικές επιδόσεις λόγω ασταθών κυβερνήσεων ενισχύει το επιχείρημα αυτό.
Ολοκληρώνοντας, ο Άκης Σκέρτσος τονίζει ότι η διατήρηση της αναπτυξιακής πορείας και η επίτευξη ευρύτερης κοινωνικής ευημερίας θα εξαρτηθούν από τις επιλογές που θα γίνουν στις εκλογές του 2027. Η συνέχιση της στοχοθεσίας και της υλοποίησης σχεδίου θεωρείται κομβικής σημασίας για μια Ελλάδα πιο παραγωγική, ανθεκτική και εξωστρεφή.