Ισχυρή δυναμική παρουσιάζει ο ελληνικός τουρισμός για το 2025, με τα στοιχεία του εννεαμήνου (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος) να καταγράφουν σημαντική αύξηση τόσο στις ταξιδιωτικές εισπράξεις όσο και στις αφίξεις. Σύμφωνα με τη συνέντευξη της υπουργού Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη, στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, οι εισπράξεις ξεπέρασαν τα 20 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, που ήταν ήδη χρονιά ρεκόρ.
Παράλληλα, οι αφίξεις κατέγραψαν αύξηση 4% στο ίδιο διάστημα, ενώ η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας για τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο εμφάνισε νέα άνοδο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η υπουργός εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία του τουρισμού και το 2026, υπογραμμίζοντας πως η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους δέκα πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως.
Όπως αναφέρει, για το 2026 έχουν ήδη ανακοινωθεί νέες αεροπορικές συνδέσεις, όπως οι απευθείας πτήσεις Dallas-Αθήνα και Νέο Δελχί-Αθήνα, καθώς και τουριστικά πακέτα για προορισμούς όπως η Θεσσαλονίκη, η ηπειρωτική Ελλάδα και το Βόρειο Αιγαίο. Η στρατηγική του υπουργείου εστιάζει στην περαιτέρω ενίσχυση της επισκεψιμότητας από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το άνοιγμα της αγοράς της Ινδίας με τις πρώτες απευθείας πτήσεις στις αρχές του 2026, αλλά και την προσέγγιση αγορών της Ανατολικής Ασίας και της Μέσης Ανατολής.
Σημαντική άνοδος καταγράφεται και από την αμερικανική αγορά, με αύξηση 12% στις εισπράξεις και 5,6% στις αφίξεις στο εννεάμηνο του 2025. Η αεροπορική συνδεσιμότητα ενισχύεται διαρκώς, με τις απευθείας πτήσεις από τα ΗΠΑ να φθάνουν τις 103 το 2025.
Επενδύσεις, νομοθετικές πρωτοβουλίες και χωροταξία
Η Ελλάδα υλοποιεί πολυδιάστατη στρατηγική προώθησης του τουρισμού, με στόχο την ενίσχυση της εικόνας της ως προορισμού για όλο τον χρόνο και την ανάδειξη ειδικών μορφών τουρισμού. Ο ΕΟΤ επεκτείνει τη συνεργασία με τον Michelin Guide, ενώ η ψηφιοποίηση των εργαλείων τουριστικής προβολής προχωρά, με τον επανασχεδιασμό της επίσημης ταξιδιωτικής πύλης Visitgreece.gr και την ανάπτυξη ψηφιακών πλατφορμών για θεματικές μορφές τουρισμού.
Σε επίπεδο νομοθεσίας, το υπουργείο έχει προχωρήσει σε καθοριστικές παρεμβάσεις που αφορούν την ποιότητα, βιωσιμότητα και ισορροπία του τουριστικού προϊόντος. Εισήχθη νέο, υποχρεωτικό σύστημα αξιολόγησης ξενοδοχείων με περιβαλλοντικά κριτήρια, καθώς και ρυθμίσεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις με στόχο την προστασία της ποιότητας και τον υγιή ανταγωνισμό.
Παράλληλα, προωθείται η ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού με νέα προϊόντα όπως ο «Προορισμός Βιώσιμου Ορεινού Τουρισμού» και ενέργειες για 12μηνη λειτουργία των χιονοδρομικών κέντρων.
Το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαβούλευσης, με στόχο να καθορίσει τους κανόνες και τις προτεραιότητες για την ανάπτυξη του τομέα στη χώρα. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για τις περιοχές Natura 2000, αναμένεται η υπογραφή της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης.
Εκπαίδευση, κατάρτιση και ανθρώπινο δυναμικό
Η αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο Τουρισμού. Η στρατηγική εστιάζει στην ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω ενίσχυσης της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Έχουν ήδη υλοποιηθεί νομοθετικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της στελέχωσης των σχολών τουρισμού, ενώ αξιοποιούνται εκπαιδευτικές μονάδες με άδεια δόμησης ξενοδοχείου για την αναβίωση του μοντέλου συνύπαρξης εκπαίδευσης και φιλοξενίας.
Με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ολοκληρώνεται πρόγραμμα επανειδίκευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων με πάνω από 18.000 ωφελούμενους. Παράλληλα, προωθούνται μέτρα για τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών, όπως η στέγαση εργαζομένων, η εφαρμογή της νέας εθνικής συλλογικής σύμβασης και η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας.
Στόχος παραμένει η μετατροπή της απασχόλησης στον τουρισμό σε ελκυστική και συνειδητή επιλογή καριέρας, ενισχύοντας περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.