Στο επίκεντρο της συζήτησης για το μέλλον των ΕΛΤΑ βρέθηκε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, κατά τη διάρκεια του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη.
Ο υπουργός τόνισε ότι το ουσιαστικό ζήτημα δεν είναι ο αριθμός των καταστημάτων που ενδέχεται να κλείσουν, αλλά το αν θα διασφαλιστεί η συνέχιση της ταχυδρομικής υπηρεσίας στη χώρα.
Ο κ. Παπαστεργίου υπογράμμισε ότι τόσο η διοίκηση των ΕΛΤΑ όσο και το Υπερταμείο οφείλουν να εξαντλήσουν κάθε δυνατότητα, ώστε να μην διακοπεί η ταχυδρομική εξυπηρέτηση, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές όπως ο Έβρος.
Επισήμανε ότι το βασικό πρόβλημα είναι η βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ, ενώ άσκησε κριτική στους επικοινωνιακούς χειρισμούς της διοίκησης, οι οποίοι προκάλεσαν ανησυχία στις τοπικές κοινωνίες.
Διευκρίνισε, επίσης, ότι το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν έχει επιχειρησιακή ή διοικητική αρμοδιότητα επί των ΕΛΤΑ, παρά μόνο την ευθύνη για την πληρωμή της καθολικής υπηρεσίας, που διασφαλίζει την αποστολή αλληλογραφίας σε όλη τη χώρα με συγκεκριμένο κόστος και χρονοδιαγράμματα.
Αναφερόμενος στα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο υπουργός γνωστοποίησε ότι οι δήμοι αναμένεται να δουν σημαντική αύξηση στα έσοδά τους με το νέο σύστημα είσπραξης.
Όπως εξήγησε, το προηγούμενο σύστημα χαρακτηριζόταν από μεγάλες καθυστερήσεις και χαμηλή εισπραξιμότητα, καθώς κάθε χρόνο εκδίδονται περίπου 100-110 εκατ. κλήσεις, αλλά εισπράττονται λιγότερα από 40 εκατ. ευρώ.
Το νέο σύστημα προβλέπει την καταγραφή όλων των κλήσεων σε ενιαία πλατφόρμα, με άμεση ενημέρωση του πολίτη μέσω ηλεκτρονικής θυρίδας. Σε περίπτωση μη πληρωμής εντός προθεσμίας, η οφειλή βεβαιώνεται στην ΑΑΔΕ, η οποία αναλαμβάνει τη διεκδίκηση των εσόδων και την απόδοσή τους στους δήμους.
Ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε ότι στόχος του νέου συστήματος δεν είναι η αφαίρεση πόρων ή αρμοδιοτήτων από την αυτοδιοίκηση, αλλά η ενίσχυση των εσόδων των δήμων. Ενδεικτικά ανέφερε το παράδειγμα της Κύπρου, όπου με την τοποθέτηση 110 καμερών τα έσοδα ανέρχονται ήδη στα 20 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ στην Ελλάδα σχεδιάζεται η εγκατάσταση 2.500 καμερών.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο ζήτημα των παραβάσεων από αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες, ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα, για τις οποίες συχνά δεν καταβάλλονται τα πρόστιμα. Με το νέο σύστημα, οι παραβάσεις θα διασυνδέονται με τους τελωνειακούς σταθμούς, ώστε να μην μπορεί να αποχωρήσει όχημα από τη χώρα αν δεν εξοφληθούν οι εκκρεμότητες.
Αντίστοιχες προβλέψεις θα ισχύουν για τα ενοικιαζόμενα οχήματα και τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες στους τουριστικούς προορισμούς, διασφαλίζοντας την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων.