Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβεβαίωσε την ύπαρξη καρτέλ στην ακτοπλοΐα, σύμφωνα με δήλωση του Τομεάρχη Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, βουλευτή Ηρακλείου, Χάρη Μαμουλάκη.
Όπως επισημαίνεται, το κόστος για ένα ταξίδι Πειραιάς – Ηράκλειο είναι από τα υψηλότερα στην Ελλάδα, με τους Κρητικούς να πληρώνουν σημαντικά ακριβότερα εισιτήρια σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές διαδρομές. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επισημαίνει πως δύο όμιλοι, η Attica Group και η Sea Jets, ελέγχουν το 60% των διαθέσιμων θέσεων επιβατών, παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιούνται συνολικά 216 εταιρείες και 299 πλοία.
Ο ανταγωνισμός χαρακτηρίζεται ως εικονικός, με τις τιμές να παρουσιάζουν σταθερά αυξητική τάση. Παράλληλα, ο στόλος των πλοίων εμφανίζει μέση ηλικία περίπου 25 ετών, ενώ δεν λείπουν και πλοία 30 και 35 ετών, τα οποία επιβαρύνουν το περιβάλλον και καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα. Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων μετακυλίονται απευθείας στα εισιτήρια, ενώ το μεταφορικό ισοδύναμο δεν καλύπτει το σύνολο του κόστους.
Ενδεικτικά, μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται πάνω από 400 ευρώ για απλή μετάβαση Πειραιάς – Ηράκλειο. Τα λιμάνια της Κρήτης αντιμετωπίζουν ελλείψεις και καθυστερήσεις στις επενδύσεις, ενώ το λιμάνι του Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί στον όμιλο Grimaldi, ιδιοκτήτη και των Μινωικών Γραμμών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, υπάρχει «συνεννόηση, χειραγώγηση ανάμεσα στις εταιρείες», με ταυτόχρονη αύξηση των κερδών των ομίλων και υψηλές κρατικές επιδοτήσεις για άγονες γραμμές, χωρίς να διατίθενται σύγχρονα και φθηνά πλοία.
Η πρόταση που κατατίθεται αφορά τη δημιουργία ρυθμιστικού δημόσιου πλαισίου για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη διάσπαση των καρτέλ, την υποχρεωτική ανανέωση του στόλου με πιο «πράσινα» πλοία και τον ανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου. Η Κρήτη, όπως τονίζεται, θα πρέπει να αποτελέσει κόμβο της Μεσογείου και όχι απλώς δορυφόρο του Πειραιά.