Τη σημασία της θέσπισης διεθνών κανόνων που θα είναι αποδεκτοί από όλες τις πλευρές και όχι την επιβολή τιμωρητικών μηχανισμών για τη ναυτιλία, υπογράμμισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, μετά την ολοκλήρωση της 2ης Έκτακτης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).
Όπως ανέφερε ο κ. Κικίλιας, η Ελλάδα, ως ηγέτιδα δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία, στηρίζει διαχρονικά τον IMO ως τον αποκλειστικό ρυθμιστή των κανόνων για τον κλάδο. Επεσήμανε ότι η χώρα μας έθεσε από νωρίς το ζήτημα του “πλαισίου μηδενικών εκπομπών”, καταθέτοντας προτάσεις για βελτιώσεις, ώστε το πλαίσιο να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες όλων των τομέων της ναυτιλίας, λαμβάνοντας υπόψη και την πραγματικότητα της παγκόσμιας αγοράς καυσίμων.
Οι διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν, σύμφωνα με τον Υπουργό, ανέδειξαν σημαντικές αδυναμίες, όπως τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, την άδικη μεταχείριση του LNG ως καυσίμου, αλλά και τις αδικαιολόγητα υψηλές κυρώσεις που, αν εφαρμόζονταν, θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρές δυσλειτουργίες στο παγκόσμιο εμπόριο και αυξήσεις στις τιμές προϊόντων.
Η τελική συμφωνία, όπως ανακοινώθηκε, αναβλήθηκε για έναν χρόνο. Το διάστημα αυτό, τονίζεται η ανάγκη για ουσιαστικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των μελών του IMO, με στόχο την ενσωμάτωση των απόψεων της αγοράς με ρεαλισμό και δικαιοσύνη. Η ενεργειακή ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας και της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης αποτελούν βασικές προτεραιότητες.
Η Ελλάδα, με τη μακρά ναυτική παράδοση, την εξειδικευμένη τεχνογνωσία και τον ισχυρότερο στόλο παγκοσμίως, θα επιδιώξει να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στις επερχόμενες διαπραγματεύσεις για το νέο πλαίσιο λειτουργίας της ναυτιλίας.