ΓΔ: 1978.99 -1.73% Τζίρος: 343.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:41:00
Απόστολος Τζιτζικώστας πορτρέτο
Φωτό: Alexandros Michailidis / SOOC

Τζιτζικώστας: Η έρευνα και η τεχνολογία θεμέλιο για το μέλλον των μεταφορών

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας ανέδειξε τη σημασία της έρευνας, της καινοτομίας και της τεχνητής νοημοσύνης στις μεταφορές, στο 12ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές στη Θεσσαλονίκh.

Τη στρατηγική σημασία που αποδίδει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην καινοτομία, την έρευνα και τις νέες τεχνολογίες ανέδειξε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, μιλώντας στο 12ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές, που ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι την τελευταία δεκαετία η ΕΕ έχει επενδύσει 10 δισ. ευρώ στην έρευνα και την καινοτομία στον τομέα των μεταφορών μέσω των προγραμμάτων «Horizon», δηλαδή σχεδόν 1 δισ. ευρώ ετησίως.

 Αναφέρθηκε επίσης στις δυνατότητες και τις προκλήσεις που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στις μεταφορές, σημειώνοντας πως «οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης είναι τεράστιες, αλλά είμαστε μόνο στην αρχή αυτού του ταξιδιού». 

Υπογράμμισε την ανάγκη για στοχευμένη και διαρκή έρευνα, καθώς και πολιτική υποστήριξη που θα μεταφράζει τις τεχνολογικές εξελίξεις σε οφέλη για την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από την ταχεία πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, διαφάνειας και κυβερνοασφάλειας.

 Ο Ευρωπαίος Επίτροπος επισήμανε τη σημασία ισχυρών ρυθμιστικών πλαισίων και δεοντολογικών κατευθυντήριων γραμμών για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης του κοινού και τη διασφάλιση της υπεύθυνης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης σε όλους τους τομείς των μεταφορών.

Στο ίδιο πλαίσιο, σημείωσε ότι η ΕΕ εργάζεται ώστε ο ψηφιακός μετασχηματισμός να συμβαδίζει με την περιβαλλοντική ευθύνη, την κοινωνική ένταξη και τον θεμιτό ανταγωνισμό. Στόχος, όπως ανέφερε, είναι η ευρωπαϊκή κινητικότητα να γίνει εξυπνότερη, ασφαλέστερη, πιο βιώσιμη και ανθεκτική τόσο για τους πολίτες όσο και για τις επιχειρήσεις.

Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη ως πόλη που ιστορικά κατανοεί τη σημασία της συνδεσιμότητας και των ευκαιριών. Επισήμανε ότι μέσω του χρηματοδοτούμενου από την ΕΕ έργου «Transforming Transport» επιτυγχάνονται ακριβείς προβλέψεις κυκλοφορίας, μείωση του κόστους συντήρησης σιδηροδρόμων κατά ένα τρίτο, μείωση του χρόνου ταξιδιού για φορτηγά κατά 17% και αύξηση της χωρητικότητας αεροδρομίων κατά 10%.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για την Έρευνα και την Καινοτομία, Σταύρος Καλαφάτης, τόνισε τη σημασία της έρευνας και της καινοτομίας στη διαμόρφωση βιώσιμων και έξυπνων συστημάτων μεταφορών. 

Αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την ενίσχυση των υποδομών της Θεσσαλονίκης, όπως το μετρό, η επέκταση του προαστιακού και η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων.

Σχετικά με τις τεχνολογικές εξελίξεις, έκανε λόγο για τον Φάρο Τεχνητής Νοημοσύνης στο Λαύριο, τον υπερυπολογιστή Δαίδαλο και έναν νέο υπολογιστή υψηλής ισχύος στη Δυτική Μακεδονία. Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι η Open AI θα εκπαιδεύσει πιλοτικά εκπαιδευτικούς σε σχολεία για την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ αντίστοιχα θα εκπαιδευτούν startup επιχειρήσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στις δραστηριότητές τους.

Ο υφυπουργός σημείωσε επίσης πρωτοβουλία διασύνδεσης του ΕΚΕΤΑ με δήμους της Θεσσαλονίκης, ώστε να αντιμετωπιστούν ζητήματα που αφορούν τις μεταφορές και να αναπτυχθούν κατάλληλες λύσεις.

Ο αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Νίκος Τζόλλας, αναφέρθηκε στα βήματα που έχουν γίνει στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας, με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών. 

Εκ μέρους του Δήμου Θεσσαλονίκης παρευρέθηκε ο Σπύρος Βούγιας, ενώ η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, υπογράμμισε τη σημασία του συνεδρίου ως σημείο συνάντησης και παραγωγικής όσμωσης μεταξύ έρευνας και πρακτικής εφαρμογής.

Στην ιστορική διαδρομή του συνεδρίου αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, Ευάγγελος Μπεκιάρης. Για την εξέλιξη και την επιστημονική παραγωγή του συνεδρίου μίλησαν επίσης ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, η διευθύντρια του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, Μαίρη Πάνου, ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής, καθηγητής Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, και ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, Ευάγγελος Μητσάκης.

Το συνέδριο πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανεμογεννήτρια ηλιοβασίλεμα θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Ανησυχίες για εκτροχιασμό της ευρωπαϊκής «Πράσινης Συμφωνίας»

Ο καθηγητής Γ. Γιαννόπουλος εκτιμά πως η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ έχει σχεδόν εκτροχιαστεί λόγω πέντε παραγόντων και πως ο στόχος του «net zero» ως το 2050 είναι ανέφικτος και πανάκριβος. Κομβικό ρόλο μπορεί να έχει η Τεχνητή Νοημοσύνη στις μεταφορές.
Λεωφορείο ΟΑΣΘ Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σε ισχύ η νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ

Εγκρίθηκε η νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του ΟΑΣΘ, που ρυθμίζει θεσμικά και μη μισθολογικά ζητήματα. Διοίκηση και εργαζόμενοι μιλούν για συνεργασία και συνέχιση της βελτίωσης των συγκοινωνιών.