ΓΔ: 2076.71 0.95% Τζίρος: 212.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Συμεών Κουπελόγλου στη Βουλή
Φώτο: Aris Oikonomou / SOOC

Α. Σκέρτσος: Η σημασία του εθνικού απολυτηρίου στην εκπαίδευση

Ο υπουργός Επικρατείας επισημαίνει πως το ελληνικό απολυτήριο λυκείου δεν αναγνωρίζεται από χώρες όπως η Γερμανία, καθώς συχνά βαθμολογείται με «άριστα» αλλά αποδεικνύεται ανεπαρκές στις πανελλαδικές.

Σημαντικές αδυναμίες του ελληνικού απολυτηρίου λυκείου αναδεικνύει ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, σε άρθρο του στην «Καθημερινή», επισημαίνοντας ότι δεν αναγνωρίζεται από χώρες όπως η Γερμανία και από κορυφαία ξένα πανεπιστήμια. Όπως σημειώνει, το φαινόμενο μαθητές να αποφοιτούν με άριστα, αλλά να αποτυγχάνουν στις πανελλήνιες, υπονομεύει την αξία του απολυτηρίου.

Ο υπουργός αναφέρεται στο γεγονός ότι πολλοί μαθητές εγκαταλείπουν ουσιαστικά το λύκειο στις τελευταίες τάξεις, εστιάζοντας στα φροντιστήρια, ενώ οι οικογένειες επιβαρύνονται οικονομικά για να καλύψουν τα κενά του υπάρχοντος συστήματος.

Επιπλέον, τονίζει ότι σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη αναδεικνύει την ανάγκη για γενική παιδεία και κριτική σκέψη, το ελληνικό λύκειο δυσκολεύεται να ανταποκριθεί σε αυτόν τον ρόλο.

Παρά τις σημαντικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, όπως οι προσλήψεις εκπαιδευτικών, τα νέα σχολικά κτίρια, η εισαγωγή τεχνολογίας και η ενίσχυση των προτύπων σχολείων, ο κ. Σκέρτσος υπογραμμίζει ότι το λύκειο έχει μετατραπεί σε έναν προθάλαμο εξετάσεων περιορισμένων μαθημάτων, με αποτέλεσμα να χάνεται η ουσία της γενικής παιδείας.

Σύμφωνα με τον υπουργό, το λύκειο έχει πάψει να λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας, ενώ η μονοδιάστατη προετοιμασία για τις πανελλήνιες στερεί από τους μαθητές κρίσιμες γνώσεις και δεξιότητες.

Η πρόταση για το Εθνικό Απολυτήριο

Ο Άκης Σκέρτσος παρουσιάζει την κυβερνητική πρόταση για τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου (ΕθΑπ), μια ιδέα που έχει τεθεί προς συζήτηση εδώ και δεκαετίες, αλλά δεν εφαρμόστηκε λόγω έλλειψης πολιτικής συναίνεσης.

Το νέο σύστημα αξιοποιεί ψηφιακές τεχνολογίες, χωρίς να αυξάνει τον αριθμό των εξετάσεων, αλλάζοντας μόνο τον τρόπο διεξαγωγής τους. Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα επιλέγονται με κλήρωση από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, διασφαλίζοντας διαφάνεια και αντικειμενικότητα.

Για την εγκυρότητα της διαδικασίας, τα γραπτά των μαθητών θα ψηφιοποιούνται και θα αποθηκεύονται, ενώ εξωτερικοί βαθμολογητές θα διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους. Η τεχνητή νοημοσύνη θα υποστηρίζει τη διαδικασία, με όλα τα στοιχεία προσβάσιμα σε μαθητές και γονείς.

Ο τελικός βαθμός του ΕθΑπ θα λαμβάνει υπόψη τις επιδόσεις και στις τρεις τάξεις του λυκείου, ώστε να μην εξαρτάται το μέλλον των μαθητών αποκλειστικά από μία εξέταση. Επιπλέον, οι βαθμοί τετραμήνου θα μπορούν να διορθώνονται με βάση την τελική γραπτή επίδοση, περιορίζοντας την υποκειμενικότητα της προφορικής αξιολόγησης.

Ο στόχος για ένα αξιόπιστο και σύγχρονο λύκειο

Ο υπουργός Επικρατείας υπογραμμίζει ότι η θεσμοθέτηση ενός πιο έγκυρου και αδιάβλητου συστήματος αξιολόγησης στο λύκειο είναι πλέον ώριμη, με την υποστήριξη νέων προγραμμάτων σπουδών, ψηφιακού υλικού και διαδραστικών εργαλείων σε κάθε τάξη.

Όταν ολοκληρωθεί η εφαρμογή του ΕθΑπ, ενδέχεται να καταστεί περιττή η διεξαγωγή των πανελληνίων εξετάσεων, αν και αυτό δεν αποτελεί άμεσο στόχο της παρούσας μεταρρύθμισης.

Σύμφωνα με τον κ. Σκέρτσο, η αναβάθμιση του απολυτηρίου λυκείου σε Εθνικό Απολυτήριο μπορεί να αποκαταστήσει το κύρος του θεσμού και να ενισχύσει τη λειτουργία του λυκείου ως βασικού πυλώνα για την ποιοτική γνώση, τη δημοκρατία και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ