Τη στρατηγική σημασία που έχουν οι μαρίνες, τα λιμάνια και το yachting για τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα υπογράμμισε σε τοποθέτησή του στο συνέδριο της ηλεκτρονικής έκδοσης «Ημερησία» στη ΔΕΘ ο Βασίλης Κικίλιας.
Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, οι συγκεκριμένες υποδομές και δραστηριότητες αποτελούν «αιχμή του δόρατος για την οικονομία της περιοχής» καθώς δημιουργούν σημαντικά έσοδα και ευκαιρίες.
Ο κ. Κικίλιας υπενθύμισε πως ήδη από τη θητεία του στο υπουργείο Τουρισμού, είχε αναδείξει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως ένα κομβικό πλεονέκτημα που πρέπει να αξιοποιηθεί ιδιαίτερα στον τομέα της κρουαζιέρας. Η προώθηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας διαμόρφωσε δυναμική: «Από μονοψήφιο αριθμό αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, φτάσαμε πλέον να ξεπερνάμε τις 80 επισκέψεις ετησίως», ανέφερε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, σημείωσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού, καλύπτοντας χαμένο έδαφος πολλών ετών που οι δυνατότητές του έμεναν αναξιοποίητες.
Επενδύσεις σε Λιμάνια και Υποδομές Cargo
Σχετικά με τις υποδομές cargo, ο υπουργός επισήμανε τους αργούς ρυθμούς που παρατηρούνταν τα τελευταία χρόνια στη χώρα όσον αφορά την ανάπτυξη και αξιοποίηση των λιμανιών. Όπως εξήγησε, πολλές φορές οι διαδικασίες αδειοδότησης, ανάπλασης και δημοπράτησης διαρκούν τόσα χρόνια, ώστε οι επενδύσεις να ολοκληρώνονται από την επόμενη γενιά.
Ωστόσο, τόνισε την ανάγκη επιτάχυνσης: «Είμαστε υποχρεωμένοι να βρούμε τρόπο να τρέξουμε πιο γρήγορα τις διαδικασίες». Έφερε ως παράδειγμα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που εξελίσσεται σε ενεργειακό κόμβο, ενώ επεσήμανε πως αντίστοιχες κινήσεις πρέπει να δρομολογηθούν και για τα bulk φορτία, το LNG και τις μαρίνες που λείπουν από τη χώρα και τα νησιά.
Μεταφορές, Εισιτήρια και Στήριξη στη Μεσαία Τάξη
Σε ό,τι αφορά το πάγωμα των τιμών στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, ο υπουργός σημείωσε πως η κυβερνητική πολιτική έχει στο επίκεντρό της τη στήριξη της μεσαίας τάξης και της μέσης οικογένειας.
Μέσω αξιοποίησης του πράσινου ταμείου, εφαρμόστηκε μείωση λιμενικών τελών – το 50% πέρασε ως όφελος στους καταναλωτές – και ο ανταγωνισμός οδήγησε σε μειώσεις εισιτηρίων έως 32%. Ταυτόχρονα, χορηγήθηκαν 42 εκατ. ευρώ για το μεταφορικό ισοδύναμο των νησιωτών και προωθείται διαγωνισμός τετραετίας για τις άγονες γραμμές, με στόχο σταθερότητα και βελτίωση εξυπηρέτησης στα νησιά.
Ασφάλεια Λιμανιών, Λιμενικό Σώμα και Ενισχύσεις
Αναφερόμενος στην ασφάλεια των λιμανιών, ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η παρουσία των λιμενικών είναι αδιαπραγμάτευτη για τους ταξιδιώτες: «Οι λιμενικοί πρέπει να είναι έξω στο λιμάνι με τον κόσμο. Βάλαμε 100 στελέχη στο λιμάνι του Πειραιά, 20 επιπλέον στη Ραφήνα, στη Θεσσαλονίκη και στα νησιά».
Παράλληλα, διευκρίνισε πως ο λιμενάρχης αποτελεί τη μέγιστη εξουσία στο λιμάνι και τίποτα δεν πραγματοποιείται χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του. Σε θέματα ασφαλείας, κανένα ρίσκο δεν είναι αποδεκτό: «Προτιμώ να ζητήσω συγγνώμη για ταλαιπωρία παρά να υπάρξει οποιοδήποτε ρίσκο για την ασφάλεια των πολιτών».
Αναφορικά με τις επικείμενες ανακοινώσεις για τους ενστόλους, επεσήμανε ότι θα περιλαμβάνουν σημαντικές παρεμβάσεις για στρατιωτικούς και Σώματα Ασφαλείας, ώστε να συνεχιστούν η εκπαίδευση, οι νέες προσλήψεις και η διαρκής στήριξή τους.
Μεταναστευτικό και Τεχνολογικός Εκσυγχρονισμός
Για το μεταναστευτικό, ο υπουργός έθεσε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα λόγω των διεθνών εξελίξεων, με αναφορές στη Λιβύη, τη Γάζα και το Σουδάν. Τόνισε τη συνεισφορά του Λιμενικού για την προστασία των θαλάσσιων συνόρων στο βορειοανατολικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο, σημειώνοντας το ανθρωπιστικό σκέλος της παρουσίας του στην ανοιχτή θάλασσα.
Τέλος, μιλώντας για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, ο κ. Κικίλιας επισήμανε το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ 2» που αφορά το Λιμενικό, το οποίο περιλαμβάνει δορυφόρους, drone, νέα σκάφη και ψηφιοποίηση του war room. Βασικός στόχος είναι η εποπτεία των 16.500 μιλίων θαλάσσιων συνόρων, για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, του εμπορίου όπλων και ναρκωτικών, με ειδικό ενδιαφέρον για τη Βόρεια Ελλάδα, που αναμένεται να επωφεληθεί σημαντικά στο