Σε δημόσια αντιπαράθεση με φόντο τη χθεσινή ψηφοφορία για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής στη Βουλή ενεπλάκησαν ο Ευάγγελος Βενιζέλος και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο Παύλος Μαρινάκης.
Ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης άσκησε δριμεία κριτική στη διαδικασία, θέτοντας ζητήματα συνταγματικότητας, θεσμικής νομιμότητας και ερμηνείας του Κανονισμού της Βουλής.
Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ο Παύλος Μαρινάκης απάντησε, απορρίπτοντας τις αιτιάσεις Βενιζέλου και κάνοντας λόγο για σύγχυση μεταξύ έννοιας της απαρτίας και της απαιτούμενης πλειοψηφίας.
Στη συνέχεια, ο κ. Βενιζέλος επανήλθε με εκτενή ανάρτηση, στην οποία διατυπώνει, ανά σημείο, την ερμηνευτική του αντίκρουση, επιμένοντας στη θέση του περί θεσμικής εκτροπής.
Οι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη
Για την ανάρτηση του Ευάγγελου Βενιζέλου, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών σημείωσε τα εξής: «Αν και δεν αντιπαρατιθέμεθα με συνταγματολόγους, ήταν βαρύ αυτό που είπε.
Θεωρώ ότι κάνει λάθος, δεν ισχύουν αυτά που λέει, είναι εντελώς αντίθετη η πραγματικότητα που προκύπτει από τις διατάξεις. Συγχέει την απαρτία με την απαιτούμενη πλειοψηφία για τη λήψη απόφασης».
Στη συνέχεια ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στο σχετικό άρθρο του Συντάγματος για τον ορισμό της απαρτίας και τι απαιτεί το άρθρο 86 για τη χθεσινή ψηφοφορία. «Είχαμε απαρτία χθες. Δεν είχαμε πλειοψηφία. Το ζήτημα ότι είναι άκυρη, δεν τίθεται κανένα θέμα. Είναι σαφές το Σύνταγμα, σαφείς οι διατάξεις», τόνισε.
«Έκανε και κάποιες άλλες αιτιάσεις όμως που έχουν ενδιαφέρον, για κάποια παρεπόμενα αιτήματα. Δεν υφίσταται το οποιοδήποτε ζήτημα προτάσεων. Δεν υπάρχει συνέχεια. Έκανε και κατηγορία για τις επιστολικές ψήφους. Ο κ. Βενιζέλος συνεχίζει να ανήκει σε ένα κόμμα. Είχαμε 57 περιπτώσεις ονομαστικών ψηφοφοριών μετά τις εκλογές.
Τι ποσοστό των βουλευτών της ΝΔ ψήφισε με επιστολική ψήφο; 22%. Το ΠΑΣΟΚ του κ. Βενιζέλου 42%, ΣΥΡΙΖΑ 47%, Ελληνική Λύση 34%, Νέα Αριστερά 55%. Το χαμηλότερο του ΚΚΕ 16% και της Πλεύσης Ελευθερίας 13%. Θεωρώ λανθασμένη την ανάλυση του κ. Βενιζέλου», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς για το γεγονός ότι για δεύτερη φορά ο κ. Βενιζέλος ασκεί κριτική στην κυβέρνηση, ανέφερε ότι δεν απάντησε στο πρόσωπο αλλά σε όσα είπε.
«Σημασία έχει να δοθεί συνολική απάντηση και σε αυτά που ακούμε από χθες το βράδυ από την αντιπολίτευση και ξεπερνούν κάθε όριο υπερβολής», συνέχισε και μεταξύ άλλων επισήμανε: «Πράγματι δεν ήταν καλή μέρα η χθεσινή για τη Βουλή. Εμείς είχαμε πει ότι από τη στιγμή που θα ψηφιστεί η Εξεταστική παρέλκει η οποιαδήποτε συζήτηση για Προανακριτική. Αντί να αποσύρουν την πρόταση, απέσυραν τους βουλευτές.
Έσπευσαν να μας κατηγορήσουν ότι θα αποχωρήσουμε. Και βιαστικοί και υποκριτές. Αντί να αποχωρήσουμε εμείς, αποχώρησαν εκείνοι χωρίς να υπερψηφίζουν τις δικές τους προτάσεις. Αυτό που νοιάζει τον κόσμο είναι η ουσία, είδατε κάποιο επιβαρυντικό στοιχείο. Όλοι υπερασπίστηκαν την τεχνική λύση ως νόμιμη. Θέλουν να πάνε κατηγορούμενοι υπουργοί γιατί συναίνεσαν στην εφαρμογή της τεχνικής λύσης.
Δεν απάντησαν ποιοι είναι οι φυσικοί αυτουργοί. Πριν καλά-καλά η δικαιοσύνη καταλήξει, ήθελε η αντιπολίτευση βιαστικά και αυτή η βιασύνη είναι ύποπτη, να πάει κάποιον κατηγορούμενο.
Πρέπει να κρατήσουμε το θετικό που είναι η προχθεσινή ημέρα ως προς τη ψήφιση εξεταστικής επιτροπής, να συμμετέχουν όλα τα κόμματα και να φωτιστούν όλες οι πτυχές».
Η απάντηση στις δηλώσεις του Π. Μαρινάκη από τον Ευάγγελο Βενιζέλο
Με τη καταληκτική φράση πως «η κρίση εσωτερικής εμπιστοσύνης που καθίσταται κρίση νομιμοποίησης δεν τελεί υπό τον έλεγχο του ενδιαφερόμενου αλλά όλων των άλλων και κυρίως των γεγονότων» από το γραφείο του Ευάγγελου Βενιζέλου διατυπώνονται σχόλια, ανά σημείο, ως απάντηση σε σημείωμα κυβερνητικών πηγών που αναφέρεται στην πρωινή ανάρτηση του κ. Βενιζέλου.
Στη νέα ανάρτηση-σχόλιο του κ. Βενιζέλου επισημαίνεται:
«1. Μια από τις βασικές τομές που επέφερε το ισχύον Σύνταγμα του 1975 στο κοινοβουλευτικό δίκαιο είναι η κατάργηση της απαρτίας με την έννοια της αναγκαίας παρουσίας ελάχιστου αριθμού βουλευτών για να συνεδριάζει έγκυρα η Βουλή.
Το άρθρο 67 Συντ. δεν θεσπίζει ελάχιστο αριθμό βουλευτών (75/ 300) για να υπάρχει απαρτία, αλλά ελάχιστο αριθμό θετικών ψήφων για να αποφασίζει η Βουλή όταν εφαρμόζεται ο γενικός κανόνας ότι η Βουλή αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών της.
2. Απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός παρόντων βουλευτών προκειμένου να συνεδριάσει εγκύρως η Βουλή, δεν υπάρχει κατά το Σύνταγμα. Αντιθέτως υπάρχει ελάχιστος αναγκαίος αριθμός θετικών ψήφων για την έγκυρη λήψη απόφασης.
Αυτός είναι ως γενικός κανόνας οι 75 βουλευτές (300/4). Σε πλήθος όμως συνταγματικών διατάξεων απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία επί του όλου αριθμού των βουλευτών, αλλού απόλυτη πλειοψηφία (151/300), αλλού πλειοψηφία τριών πέμπτων (180/300), αλλού πλειοψηφία δύο τρίτων (200/300). Στην προκειμένη περίπτωση κατά το άρθρο 86 παρ. 3 απαιτείται η απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, όχι ως απαρτία αλλά ως ελάχιστη πλειοψηφία.
Όμως όταν τίθεται διαδικαστικό ζήτημα αναβολής της ψηφοφορίας λόγω απουσίας των βουλευτών της συμπολίτευσης, η απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων που δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 75.
Αυτή η πλειοψηφία είχε συγκροτηθεί χθες από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης λόγω της οργανωμένης απουσίας των βουλευτών της συμπολίτευσης και εκφράστηκε υπέρ της αναβολής της μυστικής ψηφοφορίας. Δυστυχώς αυτή η επί της διαδικασίας κρίσιμη απόφαση της Βουλής αγνοήθηκε βάναυσα χθες ενώ είχε γίνει δεκτή τρεις φορές το 2008-2009 σε ίδια ζητήματα. Το σαφές κοινοβουλευτικό και ερμηνευτικό προηγούμενο αγνοήθηκε με θεσμική προπέτεια.
3. Η διαπίστωση του απαιτούμενου κατά το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής αριθμού βουλευτών για τη διεξαγωγή ψηφοφορίας και άρα τη λήψη απόφασης (στην προκειμένη περίπτωση επί των προτάσεων συγκρότησης Επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης) γίνεται κατά το άρθρο 69 παρ. 4 του Κανονισμού, από τον Πρόεδρο της Βουλής.
Όταν όμως προκύπτουν αμφιβολίες και αντιρρήσεις, γεννάται παρεμπίπτον ζήτημα, εφαρμόζεται το άρθρο 67 του Κανονισμού, εξετάζεται το παρεμπίπτον ζήτημα και τελικά εφαρμόζεται η παρ. 7 που προβλέπει ότι για τα παρεμπίπτοντα αποφασίζει ο Πρόεδρος της Βουλής αλλά αν προβληθούν αντιρρήσεις αποφαίνεται η Βουλή με ανάταση ή έγερση, με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων που δεν μπορεί να είναι κατώτερη των 75 και χωρίς άλλη συζήτηση. Αυτό δεν έγινε χθες ενώ έγινε τρεις φορές το 2008-2009 υπό παρόμοιες συνθήκες.
4. Είναι άλλο ζήτημα η διευκόλυνση βουλευτών όλων των κομμάτων μέσω της επιστολικής ψήφου και άλλο η μεθοδευμένη απομάκρυνση από την αίθουσα της Βουλής των βουλευτών της συμπολίτευσης και η οργανωμένη μαζική χρήση της επιστολικής ψήφου για 68 από αυτούς ώστε μαζί με τους ελάχιστους παρόντες βουλευτές της ΝΔ να διαμορφώνουν τον αριθμό 75 που κάποιοι θεωρούν ότι διασφαλίζει την νομικώς ανύπαρκτη έννοια της απαρτίας.
Πρόκειται για «επιτελικά» οργανωμένη καταστρατήγηση του άρθρου 70 Α του Κανονισμού της Βουλής και ευθεία προσβολή του θεσμικού ρόλου του βουλευτή.
5. Η κρίση εσωτερικής εμπιστοσύνης που καθίσταται κρίση νομιμοποίησης δεν τελεί υπό τον έλεγχο του ενδιαφερόμενου αλλά όλων των άλλων και κυρίως των γεγονότων».