ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Κυριάκος Κιρανάκης
Φωτο: Dimitris Kapantais / SOOC

Κυρανάκης: Δεν προκύπτουν 16ωρες βάρδιες στις συγκοινωνίες

Ο Κ. Κυρανάκης απέρριψε τις καταγγελίες για εξαντλητικά ωράρια, δίνοντας στοιχεία για τη βάρδια της οδηγού. Αντιδράσεις από ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά για τις συνθήκες εργασίας.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, απάντησε στις καταγγελίες περί εξαντλητικών ωραρίων και παραβιάσεων ασφαλούς εργασίας των οδηγών λεωφορείων, με αφορμή το πρόσφατο τροχαίο στη Βούλα. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα στοιχεία δεν καταδεικνύουν παραβάσεις των νόμιμων ωραρίων στις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες, όπως και στα τουριστικά λεωφορεία.

Ειδικότερα, σχετικά με το δυστύχημα, ο κ. Κυρανάκης χαρακτήρισε ως αβάσιμες τις καταγγελίες περί υπερωριακής εργασίας της υπαίτιας οδηγού, παραθέτοντας λεπτομερή στοιχεία για το χρόνο απασχόλησής της. 

Όπως δήλωσε, «σύμφωνα με τα στοιχεία, την προηγούμενη του ατυχήματος ήταν σε βάρδια επτά ωρών και είκοσι λεπτών, κάτω από το επιτρεπτό όριο», ενώ τη μοιραία ημέρα η βάρδια της διήρκεσε 3,5 ώρες.

 Ο εβδομαδιαίος μέσος όρος απασχόλησης ήταν 8 ώρες και 29 λεπτά και δεν επιβεβαιώθηκε καμία ένδειξη για 16ωρη βάρδια εργασίας, όπως αναφέρουν οι καταγγελίες.

Σημείωσε δε πως η ίδια η οδηγός επιβεβαίωσε στον ΟΑΣΑ την εγκυρότητα των στοιχείων αυτών, διαψεύδοντας τα δημοσιεύματα περί παραβίασης του νόμιμου ωραρίου εργασίας.

Ο αναπληρωτής υπουργός, απαντώντας σε ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Αριστεράς, ανέφερε ότι σύμφωνα με τα δεδομένα του προηγούμενου μήνα οι οδηγοί έλαβαν κατά μέσο όρο 12 ημέρες ρεπό, ενώ το συγκεκριμένο λεωφορείο στο ατύχημα ήταν καινούργιο, με πλήρως λειτουργικό εξοπλισμό και κινούνταν με τα επιβεβαιωμένα όρια ταχύτητας.

 Επιπλέον, αναφέρθηκε στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που πλέον επιτρέπει στις εισαγγελικές αρχές να προχωρούν σε άρση απορρήτου για να διαπιστωθεί αν υπήρξε χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση σε περίπτωση σοβαρών τροχαίων.

Για τα δικαιώματα των επιβατών που τραυματίστηκαν, ανακοίνωσε την ίδρυση τηλεφωνικής γραμμής υποστήριξης από την Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής, προσφέροντας πρόσβαση σε έγκυρη πληροφόρηση για αποζημιώσεις.

Όσον αφορά τη σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΑ και Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών Αττικής, διευκρίνισε πως προβλέπει 2,7 οδηγούς ανά όχημα στην ημέρα ώστε να διασφαλίζεται η σύννομη κάλυψη των δρομολογίων. 

Τόνισε με έμφαση ότι «16ωρες βάρδιες είναι εντελώς παράνομες» και ότι ο ανώτατος χρόνος εργασίας ανά βάρδια στους οδηγούς της ΟΣΥ είναι 7 ώρες και 20 λεπτά. Ο κ. Κυρανάκης ζήτησε συγκεκριμένα αποδεικτικά στοιχεία όταν γίνονται καταγγελίες για υπέρβαση ωραρίων.

Απορρίπτοντας τα σενάρια περί «χαριστικής» σύμβασης με Συγκοινωνίες Αττικής, επισήμανε ότι ο ίδιος εισήγαγε τη διαδικασία για επιβολή ποινικών ρητρών σε περιπτώσεις παραβίασης των όρων της συνεργασίας.

Σύμφωνα με τα συγκριτικά οικονομικά στοιχεία που παρέθεσε, η σύμβαση με την Κοινοπραξία των ΚΤΕΛ είναι συμφέρουσα για το Δημόσιο, αφού το κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο είναι προσεγγιστικά το μισό.

Αναφερόμενος στην ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού, ο κ. Κυρανάκης σημείωσε ως σημαντικό το γεγονός ότι οι οδηγοί της Κοινοπραξίας είναι επαγγελματίες με επίσημη εκπαίδευση και εξετάσεις, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «δεν είναι "ό,τι να 'ναι", είναι επαγγελματίες, έχουν λάβει εκπαίδευση και πιστοποιητικό επαγγελματικής ιδιότητας με εξετάσεις, έχουν εμπειρία». Επιπρόσθετα, τόνισε ότι οποιαδήποτε παραβίαση ωραρίου θα πρέπει να καταγγέλλεται στα αρμόδια όργανα ώστε να υπάρχουν κυρώσεις.

Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε στην πρόοδο ανανέωσης του στόλου, τονίζοντας την ηλικιακή παλαιότητα των οχημάτων που παρέλαβε το 2019, και δεσμεύθηκε για διαφάνεια σε σχέση με τα στατιστικά των τροχαίων και των βλαβών τα τελευταία χρόνια.

 Επιπλέον, υποσχέθηκε να διερευνήσει καταγγελίες της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Επαγγελματιών Οδηγών Μεταφορών και δήλωσε ότι οι προτάσεις του σωματείου των οδηγών ΟΑΣΑ λαμβάνονται σοβαρά υπόψη στη διαμόρφωση της σχετικής νομοθεσίας.

Στον αντίποδα, ο βουλευτής Γιώργος Καραμέρος επέκρινε τη λειτουργία των συγκοινωνιών στην Αττική, χαρακτηρίζοντας το συμβάν στη Βούλα ενδεικτικό της αποδιοργάνωσης. 

Παρατήρησε ότι παρόμοια περιστατικά ακολούθησαν το ατύχημα, καταλογίζοντας ευθύνες για την παραχώρηση σημαντικού μέρους των συγκοινωνιακών γραμμών της Αττικής σε ιδιώτες έναντι υψηλού τιμήματος, καθώς και για αλλαγές στους κανονισμούς λειτουργίας των ΚΤΕΛ που επιτρέπουν μεγαλύτερη ελαστικότητα στον προγραμματισμό βαρδιών.

Ο βουλευτής Νάσος Ηλιόπουλος από τη Νέα Αριστερά υποστήριξε ότι το ατύχημα ανέδειξε ένα συστημικό πρόβλημα: την εργασιακή εξουθένωση και υπερεκμετάλλευση οδηγών, με υποχρεωτικές αλλεπάλληλες βάρδιες, περιορισμένο χρόνο ανάπαυσης και αμφιλεγόμενη χορήγηση ρεπό.

 Ειδικά για την οδηγό της Βούλας τόνισε πως, κατά δημοσιεύματα, είχε πραγματοποιήσει δύο 16ωρες βάρδιες σε διάστημα τεσσάρων ημερών, κάτι που χαρακτήρισε «εργασιακή κακοποίηση και παραβίαση κάθε βασικού κανόνα ασφάλειας και υγείας στην εργασία».

 Εξέφρασε προβληματισμό για την κατάσταση και σε άλλες κατηγορίες οδηγών, όπως στα τουριστικά λεωφορεία, ζητώντας σαφή ενημέρωση από το υπουργείο για τους ελέγχους στους όρους εργασίας των οδηγών σε ΟΣΥ, ΚΤΕΛ και τουριστικά λεωφορεία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Σπίρτζης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σπίρτζης: Συνέδριο περιορισμένων προσδοκιών και χαμένων ελπίδων

Ο Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στο 5ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, χαρακτήρισε το συνέδριο ως «συνέδριο συρρίκνωσης των προσδοκιών και της ελπίδας», ασκώντας σκληρή κριτική στην ηγεσία χωρίς να αποχωρεί.