Η Ελλάδα εξασφάλισε τη χρηματοδότηση τεσσάρων έργων ελληνικού ενδιαφέροντος μέσω του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF), μετά από σχετική συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής στις Βρυξέλλες.
Στη συνεδρίαση, η χώρα εκπροσωπήθηκε από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Σχεδιασμού, της Αξιολόγησης και της Εφαρμογής (ΕΥΣΣΑΕ) της Γενικής Γραμματείας ΕΣΠΑ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Ο συνολικός προϋπολογισμός των τεσσάρων έργων ανέρχεται σε 329,5 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζει η έγκριση επένδυσης ύψους περίπου 326 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Πύθιο.
Το έργο αυτό συμπληρώνει τη χρηματοδότηση των 220 εκατ. ευρώ που είχε ήδη εγκριθεί τον Ιούνιο του 2024 για το γειτονικό τμήμα Πύθιο – Ορμένιο.
Πλέον διασφαλίζεται η πλήρης χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού άξονα από την Αλεξανδρούπολη έως τα σύνορα με τη Βουλγαρία.
Η αναβάθμιση της γραμμής θεωρείται κομβικής σημασίας για τη διασύνδεση της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού διαδρόμου Αιγαίο – Μαύρη Θάλασσα – Δούναβης και προωθείται από την Ελλάδα στο πλαίσιο μιας ευρύτερης συνεργασίας με τις χώρες της περιοχής.
Παράλληλα, εγκρίθηκαν και τρία ακόμη έργα συνολικού προϋπολογισμού 3,5 εκατ. ευρώ. Τα έργα αυτά υλοποιούνται σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς εταίρους και αφορούν την ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων ανταλλαγής κυκλοφοριακών δεδομένων, την παροχή πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για τις οδικές συνθήκες (RTTI), καθώς και τη δημιουργία καινοτόμων αεροπορικών εφαρμογών που επιτρέπουν σε αεροσκάφη να πετούν πιο κοντά στις βέλτιστες τροχιές, εξοικονομώντας καύσιμα και μειώνοντας εκπομπές ρύπων.
Με την έγκριση αυτών των έργων, η Ελλάδα ολοκληρώνει με επιτυχία την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων του CEF για την προγραμματική περίοδο 2021–2027.
Συνολικά εξασφάλισε ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 968 εκατ. ευρώ, υπερβαίνοντας την εθνική της κατανομή των 932 εκατ. ευρώ, επίδοση που επετεύχθη σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον μεταξύ των κρατών μελών Συνοχής της ΕΕ.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε σχετικά: «Ο Μηχανισμός “Συνδέοντας την Ευρώπη” αποτελεί βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο της ΕΕ για την ενοποίηση των ευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών, ενέργειας και ψηφιακών υποδομών.
Η επιτυχής αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων από την Ελλάδα ενισχύει τη διασύνδεση της χώρας με τον ευρωπαϊκό οικονομικό και μεταφορικό χώρο, στηρίζοντας την ανάπτυξη και τη βιώσιμη κινητικότητα».