Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει δρομολογήσει τις τελευταίες εβδομάδες μια σημαντική μεταρρύθμιση με σκοπό τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της διαφάνειας των κρατικών υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκεται η εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμού (Α.), διαθέσιμου μέσω της καινοτόμου πλατφόρμας myinfo. Το νέο αυτό εργαλείο απλουστεύει τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων, επιτρέποντας την αξιόπιστη ενοποίηση των στοιχείων κάθε πολίτη.
Ο ρόλος του Προσωπικού Αριθμού στην ψηφιακή διακυβέρνηση
Ο Προσωπικός Αριθμός λειτουργεί ως «ψηφιακό κλειδί», ενισχύοντας τον έλεγχο και την ασφάλεια σε κάθε αλληλεπίδραση με τις δημόσιες υπηρεσίες.
Μέσω του myinfo, κάθε πολίτης αποκτά πρόσβαση στα στοιχεία που τηρούνται για εκείνον, όπως ονοματεπώνυμο, ονόματα γονέων, ημερομηνία γέννησης, καθώς και στους κύριους αριθμούς ταυτοποίησης (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ). Η διαδικασία αυτή διασφαλίζει ότι οι πληροφορίες είναι ακριβείς και συνεπείς σε όλα τα μητρώα του Δημοσίου.
Σημαντική είναι και η δυνατότητα για άμεση διόρθωση ανακριβών στοιχείων: Εάν εντοπιστούν λανθασμένες εγγραφές, ο πολίτης μπορεί να υποβάλει αίτημα διόρθωσης, με το σύστημα να ξεκινά αυτόματα τη σχετική διαδικασία ενημερώνοντας τους αρμόδιους φορείς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, έχουν εντοπιστεί περισσότερες από 96.000 περιπτώσεις διαφορών, με τις περισσότερες αφορών σε βασικούς αναγνωριστικούς αριθμούς.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και διαλειτουργικότητα των συστημάτων
Όπως δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, «σε λιγότερο από δύο εβδομάδες περισσότεροι από 330.000 πολίτες έχουν εκδώσει τον Προσωπικό Αριθμό τους, γεγονός που αναδεικνύει τη χρηστικότητα και την απλότητα του συστήματος».
Πλέον, με την υιοθέτηση του Α., σταδιακά μπαίνει τάξη στα δημόσια μητρώα και ο κάθε πολίτης αποκτά έναν μοναδικό αριθμό ταυτοποίησης για κάθε συναλλαγή με το Δημόσιο.
Η διαλειτουργικότητα μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων διασφαλίζει την ενιαία και αξιόπιστη εικόνα του πολίτη, μειώνοντας τα λάθη και τις διπλοεγγραφές.
Ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, υπογραμμίζει ότι «ο Προσωπικός Αριθμός και η εφαρμογή myinfo αποτελούν θεμέλια για μια νέα εποχή ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, αντανακλώντας την ταχεία πρόοδο του ψηφιακού μετασχηματισμού».
Η αναγραφή του Α. στα νέα δελτία ταυτότητας που έχουν ήδη παραλάβει περίπου 9.700 πολίτες προσθέτει νέες δικλίδες ασφαλείας και διευκολύνει περαιτέρω τη διαδικασία ταυτοποίησης.
Αλλαγή σχέσης πολίτη - κράτους
Το ψηφιακό κράτος γίνεται πλέον πραγματικότητα. Με την κοινή βάση δεδομένων και την απλοποιημένη διαδικασία διόρθωσης στοιχείων, οι πολίτες αποκτούν μεγαλύτερο έλεγχο και διαφάνεια στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Η αξιοπιστία και η ταχύτητα στην πρόσβαση σε δικαιώματα και υπηρεσίες ενισχύονται, ενώ περιορίζεται σημαντικά η γραφειοκρατία.
Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση ξεφεύγει από τα στενά όρια της τεχνολογίας, μετασχηματίζοντας ουσιαστικά τη σχέση πολίτη-κράτους προς μια σύγχρονη, φιλική και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση.
Το μέλλον των δημόσιων υπηρεσιών στην Ελλάδα επαναπροσδιορίζεται, δημιουργώντας τις βάσεις για μια δικαιότερη και πιο εύρυθμη κοινωνία.