ΓΔ: 2470.95 -0.07% Τζίρος: 278.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Φωτο: Shutterstock

Τονωτική ένεση 45 εκατ. ευρώ στην ελληνική βιομηχανία

Μέσα στον Ιούλιο οι δημοπρασίες του ΑΔΜΗΕ για το νέο κύκλο του προγράμματος της διακοψιμότητας, το οποίο θα εφαρμοσθεί για ένα χρόνο με προϋπολογισμό 45 εκατ. ευρώ.

Σημαντική οικονομική ενίσχυση στην ελληνική βιομηχανία, το ύψος της οποίας εκτιμάται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι θα ανέλθει σε 45 εκατ. ευρώ για το δωδεκάμηνο Σεπτεμβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021, φέρνει η ενεργοποίηση του μέτρου της διακοψιμότητας, μέσω του οποίου οι μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας συμβάλλουν στη διατήρηση της σταθερότητας του ενεργειακού συστήματος της χώρας.

Το αμέσως προσεχές διάστημα, αναμένεται να κοινοποιηθεί στην ελληνική κυβέρνηση η οριστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον τρόπο εφαρμογής της διακοψιμότητας. Η αρχική συμφωνία έχει επιτευχθεί από τον Μάιο μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών στη βάση της σχετικής πρότασης που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Αμέσως μετά την κοινοποίηση και πάντως μέσα στον Ιούλιο αναμένεται να προκηρυχθεί από τον ΑΔΜΗΕ ο διαγωνισμός για τη συμμετοχή των βιομηχανιών στη διακοψιμότητα. Το μέτρο θα εφαρμοσθεί για ένα χρόνο μετά την αναμενόμενη ενεργοποίηση του μοντέλου Target στην ελληνική αγορά ενέργειας, η οποία προγραμματίζεται τον Σεπτέμβριο, αν και υπάρχει ενδεχόμενο μικρής καθυστέρησης λόγω των προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία. Σημειωτέον ότι οι μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές ενέργειας ζητούσαν να μείνει το μέτρο σε ισχύ για δύο ακόμη χρόνια.

Σύμφωνα με τη γνωστοποίηση που έγινε από τις ελληνικές αρχές στην Κομισιόν και που έχει γίνει δεκτή από τις Βρυξέλλες, ο ετήσιος προϋπολογισμός του σχήματος της διακοψιμότητας είναι περίπου 45 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί και στο οικονομικό όφελος που θα έχουν οι βιομηχανίες και κυρίως όσες είναι μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας.

Το μέγιστο φορτίο που μπορεί να δημοπρατηθεί μέσω των δημοπρασιών Υπηρεσιών Διακοπτόμενου Φορτίου (ΥΔΦ) θα είναι μικρότερο από το παρελθόν, καθώς θα ανέλθει συνολικά σε 800 MW, δηλαδή 400 MW για την υπηρεσία τύπου 1 και 400 MW για την υπηρεσία τύπου 2.

Όμως, θα εφαρμοσθεί μια σημαντική αλλαγή που θα οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των δικαιούχων βιομηχανιών, καθώς το ελάχιστο όριο ισχύος για τη συμμετοχή στη δημοπρασία θα τεθεί στα 2MW, ενώ στο προηγούμενο σχήμα ήταν 3MW. Εκτός δημοπρασίας, εξάλλου, θα βρεθεί η ΛΑΡΚΟ, δεύτερος μεγαλύτερος βιομηχανικός καταναλωτής ενέργειας μετά το Αλουμίνιο της Ελλάδος, λόγω του γνωστού προβλήματος με την οφειλόμενη επιστροφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Σημειώνεται ότι η διακοψιμότητα είναι η αποζημίωση που λαμβάνουν οι βιομηχανίες για την ετοιμότητά τους να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας για ένα χρονικό διάστημα, ώστε να διασφαλισθεί η κάλυψη από το σύστημα της ενεργειακής ζήτησης, σε περίπτωση ανισορροπίας (αύξηση ζήτησης, βλάβη κ.ο.κ.). Οι ανισορροπίες στο ενεργειακό σύστημα αυξάνονται συνεχώς, λόγω της γρήγορης διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών, οι οποίες παρουσιάζουν εγγενή αστάθεια στην παροχή ισχύος.

Στη νέα φάση του σχήματος της διακοψιμότητας, σύμφωνα με το έγγραφο που έχει υποβληθεί στην Κομισιόν, τίθεται ανώτατο όριο (cap) στη μηνιαία αποζημίωση που μπορεί να λάβει μια βιομηχανία, ώστε να αποφευχθούν υπερβολικές αποζημιώσεις. Το όριο υπολογίζεται σύμφωνα με τη μηνιαία κατανάλωση κάθε βιομηχανίας και με βάση την τιμή των 15 ευρώ/MWh.

Πάντως, όπως παγίως τονίζουν οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας, οι αποζημιώσεις που πληρώνονται μέσα από τα σχήματα της διακοψιμότητας, τα οποία έχουν τεθεί σε εφαρμογή τα τελευταία χρόνια, αποτελούν μόνο μια μικρή ελάφρυνση για την ελληνική βιομηχανία, η οποία επιβαρύνεται με τιμές ρεύματος από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, που αποτελούν «βαρίδι» για την ανταγωνιστικότητά της.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταύρος Παπασταύρου πορτρέτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου: Η Ελλάδα στο επίκεντρο ενδιαφέροντος Chevron και ExxonMobil

Ο Υπουργός Ενέργειας Στ. Παπασταύρου δήλωσε στην ΕΡΤ την ανάγκη ενεργειακής αυτονομίας της χώρας. Εξέχουσα η είσοδος της Chevron στο Block 10, ενώ η αξιοποίηση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων μπορεί να αποφέρει σημαντικά έσοδα.
Στέφανος Παπασταύρου ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου: Η ενεργειακή αυτονομία κλειδί για την ασφάλεια της χώρας

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, τόνισε τη σημασία της ενεργειακής αυτονομίας, αναδεικνύοντας τον ρόλο Chevron και ExxonMobil στις έρευνες υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.
Στέφανος Παπασταύρου ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ρευματοκλοπές: Νέα μέτρα εξετάζει το ΥΠΕΝ για περιορισμό των απωλειών

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξετάζει νέα μέτρα κατά των ρευματοκλοπών, που επιβαρύνουν τους συνεπείς καταναλωτές με πάνω από 450 εκατ. ευρώ ετησίως, με έμφαση σε ελέγχους και έξυπνους μετρητές.