ΓΔ: 2008.71 -0.83% Τζίρος: 111.78 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:28:33
Εγκαταστάσεις φυσικού αερίου
Φώτο:ΑΠΕ

Πτώση 50,5% των καθαρών κερδών του κλάδου πετρελαιοειδών το 2024

Η μικτή κερδοφορία αυξήθηκε κατά 44 εκατ., αλλά τα καθαρά κέρδη του κλάδου μειώθηκαν στο ήμισυ, στα 11,9 εκατ., λόγω υψηλών εξόδων και πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ.

Το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) δημοσίευσε τα «Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το 2024», παρουσιάζοντας μια χρονιά με μικρή άνοδο των πωλήσεων, αλλά σημαντική πτώση στα καθαρά κέρδη του κλάδου.

Η μικτή κερδοφορία αυξήθηκε κατά περίπου 44 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2023, κυρίως λόγω της αύξησης του όγκου πωλήσεων κατά περίπου 970.000 τόνους, με το μέσο μικτό περιθώριο να διατηρείται στα ίδια επίπεδα, περίπου 37 ευρώ ανά τόνο.

 Αντίθετα, η λειτουργική κερδοφορία (κέρδη προ τόκων και φόρων) μειώθηκε κατά 5,2%, στα 95 εκατ. ευρώ από 100 εκατ. ευρώ το 2023, εξαιτίας της αύξησης των λειτουργικών εξόδων και της μείωσης των άλλων εσόδων εκμετάλλευσης. Η λειτουργική κερδοφορία προέρχεται κυρίως από τα άλλα έσοδα εκμετάλλευσης, καθώς η κύρια δραστηριότητα του κλάδου μόλις που καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα.

Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους κατέγραψαν δραματική μείωση κατά 50,5%, φθάνοντας τα 11,9 εκατ. ευρώ έναντι 24 εκατ. ευρώ το 2023, με το περιθώριο καθαρού κέρδους να περιορίζεται μόλις στο 0,08% επί της αξίας πωλήσεων.

 Καθοριστικό ρόλο στην πτώση αυτή είχε η διατήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους για τέσσερα χρόνια, χωρίς προσαρμογή στις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.

Η απομόνωση των δραστηριοτήτων εμπορίας αεροπορικών καυσίμων και διεθνούς εμπορίου δείχνει ότι, χωρίς αυτές, η εμπορία στην εσωτερική αγορά εμφανίζει ζημιές ύψους 45 εκατ. ευρώ, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων στη συνολική διαμόρφωση των αποτελεσμάτων του κλάδου.

Παρά τη μείωση της κερδοφορίας, οι εταιρείες του κλάδου συνέβαλαν σημαντικά στα δημόσια έσοδα, με φόρους και εισφορές ύψους 3,85 δισ. ευρώ, καθώς και πληρωμές 75 εκατ. ευρώ προς το χρηματοπιστωτικό σύστημα. 

Οι επενδύσεις παρέμειναν σταθερές σε σχέση με το 2023, φθάνοντας τα 90 εκατ. ευρώ, με έμφαση στην αναβάθμιση των δικτύων πρατηρίων και την προσθήκη νέων υπηρεσιών, ενώ το δίκτυο πρατηρίων συνέχισε να μειώνεται αριθμητικά.

Το υψηλό κόστος χρηματοδότησης εξακολουθεί να επηρεάζει έντονα τις εταιρείες, λόγω των μεγάλων αναγκών σε κεφάλαια κίνησης και της προπληρωμής φόρων, όπως ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και ο ΦΠΑ. 

Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, προβλέπεται μείωση της κατανάλωσης πετρελαιοειδών κατά 21,6% έως το 2030 και ακόμη μεγαλύτερη πτώση την περίοδο 2031–2050, γεγονός που αναμένεται να ασκήσει πρόσθετες πιέσεις στον κλάδο. 

Στον τομέα των μεταφορών, η μείωση αυτή θα προέλθει κυρίως από την υποκατάσταση του πετρελαίου με ηλεκτρική ενέργεια.

Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν αναλάβει περίπου το 56% της συνολικής υποχρέωσης βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης, κάτι που απαιτεί σημαντικές επενδύσεις.

 Επιπλέον, η εφαρμογή του νέου Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS2) από το 2027, με στόχο τη μείωση εκπομπών κατά 42% έως το 2030 σε σχέση με το 2005, εκτιμάται ότι θα αυξήσει τις τιμές των καυσίμων κατά περίπου 15 λεπτά το λίτρο, περιορίζοντας περαιτέρω τη ζήτηση πετρελαιοειδών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παράδοση πετρελαίου θέρμανσης
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υψηλά κέρδη το 2022 στην εμπορία καυσίμων, δυσκολίες τα επόμενα χρόνια

Οι εταιρείες κάλυψαν το χαμένο έδαφος της πανδημίας χάρη στην άνοδο των διεθνών τιμών και των πωλήσεων αεροπορικών καυσίμων. Οι προκλήσεις της πράσινης μετάβασης. Τι δείχνει μελέτη του ΙΟΒΕ.
Αντλία πετρελαίου Rosneft
ΔΙΕΘΝΗ

Βερολίνο: Οι κυρώσεις ΗΠΑ δεν επηρεάζουν τη γερμανική Rosneft

Οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στη Rosneft, αλλά οι γερμανικές θυγατρικές της εξαιρούνται, σύμφωνα με το γερμανικό Υπουργείο Οικονομίας. Το Βερολίνο ζήτησε διευκρινίσεις από τις ΗΠΑ για το μέλλον των προμηθειών καυσίμων.