Οι σημαντικές επενδύσεις στον τομέα του real estate logistics και οι προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα βρέθηκαν στο επίκεντρο του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025, που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο Πάνος Καρπάθιος, Διευθύνων Σύμβουλος της KARPATHIOS DEVELOPMENT, ανέφερε ότι το 2024 οι επενδύσεις στον τομέα του real estate logistics στην Ελλάδα ανήλθαν σε 500 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό κρίνεται μικρό συγκριτικά με τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται συνολικά στην Ευρώπη, όπου αναμένεται να φθάσουν τα 180 δισ. ευρώ.
Ο κ. Καρπάθιος επισήμανε ότι οι θεσμικοί επενδυτές αποτελούν σημαντική ευκαιρία αλλά και πρόκληση για τον κλάδο, ο οποίος θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με στρατηγικό τρόπο. Η παρουσία τους αναμένεται να εντείνει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας τους developers να επικεντρωθούν σε τομείς όπως η βιωσιμότητα, η τεχνολογία, οι αυτοματισμοί, το ESG και η κατανάλωση ενέργειας.
Όσον αφορά τα κίνητρα για επενδύσεις σε περιοχές με μεγάλη ανάπτυξη αλλά περιορισμένες υποδομές, ο κ. Καρπάθιος υπογράμμισε την ανάγκη για απλοποίηση των χωροταξικών διαδικασιών, ενίσχυση των υποδομών και επενδύσεις σε οδικά δίκτυα και λιμάνια, φορολογικές ελαφρύνσεις για τη βιωσιμότητα, καθώς και τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μέσω cluster logistics.
Παράλληλα, εξέφρασε την εκτίμηση ότι η έλλειψη μεγάλων διαθέσιμων οικοπέδων δεν θα επιτρέψει σύντομα την ανάπτυξη ακινήτων εκτός του παραδοσιακού άξονα Ελευσίνας - Ασπροπύργου.
Ο Κωνσταντίνος Πεχλιβανίδης, Chief Property Investment Officer της Premia Properties, τόνισε ότι οι συνθήκες κόστους στον κλάδο των logistics έχουν μεταβληθεί τα τελευταία χρόνια, με το κόστος κατασκευής και τα ενοίκια να αυξάνονται. Ωστόσο, οι τιμές προσαρμόζονται αναλόγως της ζήτησης, διατηρώντας το επενδυτικό ενδιαφέρον του κλάδου. Όπως σημείωσε, «Όσο υπάρχει ζήτηση θα υπάρχουν επενδύσεις, ανάλογα με την κερδοφορία που αναζητά η κάθε εταιρεία».
Σύμφωνα με τον κ. Πεχλιβανίδη, η Premia Properties εισήλθε νωρίς στον τομέα των logistics, ενισχύοντας σημαντικά το χαρτοφυλάκιό της. Επισήμανε ότι η εταιρεία διαφέρει από άλλες ΑΕΕΑΠ, καθώς λειτουργεί αποκλειστικά ως επενδυτής και όχι ως συνδυασμός επενδυτή και διαχειριστή ακινήτων, ενώ δραστηριοποιείται και σε άλλους τομείς ακινήτων πέραν των logistics.
Ο Θρασύβουλος Μακιός, CEO της OB Streem, αναφέρθηκε στις μεγάλες επενδύσεις real estate logistics σε Αττική και Θεσσαλονίκη, υπογραμμίζοντας ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τις υποδομές εντοπίζεται στον σιδηρόδρομο. Όπως ανέφερε, οι υποδομές στο οδικό δίκτυο έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, ωστόσο οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του σιδηρόδρομου – λόγω γεγονότων όπως το δυστύχημα στα Τέμπη και το φαινόμενο Daniel – αποτελούν σημαντικό πρόβλημα για τον κλάδο.
Σχετικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μακιός σημείωσε ότι, παρά τη στρατηγική του θέση, η έλλειψη μεγάλων logistics parks περιορίζει τη δυναμική του. Επεσήμανε την ανάγκη για μεγαλύτερα κέντρα logistics, ώστε η Ελλάδα να καταστεί πιο ανταγωνιστική και να προσελκύσει διεθνείς ροές.
Αναφερόμενος στη στρατηγική της OB Streem, τόνισε τον ρόλο της Ελλάδας ως πύλη για την κεντρική Ευρώπη και ανέλυσε την παρουσία της εταιρείας σε χώρες όπως η Βουλγαρία, Ρουμανία, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία και Ουγγαρία, με στόχο την περαιτέρω ενδυνάμωση και ανάπτυξη μέσω της ενίσχυσης της παρουσίας της στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή.
Ο Δημήτρης Παπούλης, Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος της Επενδυτικής Επιτροπής της Trade Estates ΑΕΑΑΠ, αναφέρθηκε στη μεγάλη επένδυση της InterIKEA στον Ασπρόπυργο.
Πρόκειται για ένα νέο mega logistics center που θα εξυπηρετεί και γειτονικές χώρες, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη μεγάλων logistics centers στην Ελλάδα. Οι εργασίες προχωρούν σύμφωνα με τον σχεδιασμό και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τα τέλη του 2025, με τη λειτουργία να ξεκινά εντός του 2026, υπό την προϋπόθεση ταχείας ολοκλήρωσης των αδειοδοτικών διαδικασιών.
Η συγκεκριμένη επένδυση αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας στον χάρτη των logistics. Ωστόσο, για να προσεγγίσει η χώρα τα μεγέθη αγορών όπως η Ρουμανία, είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστεί η έλλειψη μεγάλων εκτάσεων γης, που αποτελεί βασικό εμπόδιο για την ανάπτυξη νέων μεγάλων έργων.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι οι επενδύσεις θα πρέπει να συνδυάζουν δυνατότητες αποθήκευσης και συναρμολόγησης σε μεγάλα κέντρα άνω των 100.000 τ.μ., κάτι που το έργο της InterIKEA αναμένεται να προσφέρει σημαντική υπεραξία στην ελληνική οικονομία.
Για το logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Παπούλης αναφέρθηκε στη συνεργασία της Trade Estates με τους ομίλους AKTOR και Goldair, που λειτουργεί πολλαπλασιαστικά για την περιοχή.
Το κέντρο βρίσκεται σε απόσταση μόλις 9 χλμ. από το λιμάνι και 6 χλμ. από το σιδηρόδρομο της Θεσσαλονίκης, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης κτιρίων συνολικής έκτασης 350.000 τ.μ., με επενδύσεις που μπορούν να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας και δραστηριότητες του αγροτικού τομέα.
Συνολικά, ο κ. Παπούλης τόνισε τα δύο βασικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας στην αγορά logistics: τη γεωγραφική της θέση και την επιστροφή στη σταθερότητα. Επεσήμανε επίσης την ανάγκη σχεδιασμού για την ανεύρεση εκτάσεων, τη βελτίωση των υποδομών, την προσέλκυση εξειδικευμένου προσωπικού και την αντιμετώπιση των ζητημάτων ενέργειας.
Επισυνάπτεται φωτογραφία