ΓΔ: 2031.51 0.84% Τζίρος: 202.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος
Φωτογραφία Shutterstock

«Ελ. Βενιζέλος»: Καλοκαίρι του 2026 η μεγάλη επέκταση του αεροδρομίου

Ο ΔΑΑ διατηρεί σταθερή την πρόβλεψη για κερδοφορία 200 εκατ. ετησίως και προχωρά σε επένδυση 1,28 δισ. ευρώ για νέο terminal με στόχο χωρητικότητα 40 εκατ. επιβατών ως το 2032.

Προσανατολισμένη στη θωράκιση της οικονομικής σταθερότητας του αεροδρομίου της Αθήνας, καθώς θα ξεδιπλώνεται το πλάνο της πρώτης μεγάλης επέκτασης, ύψους 1,28 δισ. ευρώ, παραμένει η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Διατηρώντας την πρόβλεψη για καθαρά κέρδη 200 εκατ. ευρώ ετησίως για τα έτη 2025-2026, έχει δρομολογήσει την υπογραφή του μεγάλου συμβολαίου του 1,1 δισ. ευρώ για την επέκταση του terminal στις αρχές του 2026, με τους μεγάλους ομίλους να διαγκωνίζονται.

Εντωμεταξύ, οι ρυθμοί ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» αναμένεται να κινηθούν στα σημερινά ήπια επίπεδα, ήτοι 6,8% στο οκτάμηνο. Εχθές, στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων του εξαμήνου στους αναλυτές, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, προσδιόρισε την ετήσια αύξηση στο 6,5%, ενώ εκτίμησε πως αυτή θα προσγειωθεί περαιτέρω σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα. 

Έχοντα ανέβει στη 2η θέση σε όρους συνδεσιμότητας στην Ευρώπη, πετυχαίνοντας την ταχύτερη ανάπτυξη το 2025 συγκριτικά με το 2019 (+33%), στο δίκτυο του αεροδρομίου της Αθήνας θα γίνουν 12 νέες προσθήκες το δεύτερο εξάμηνο από εγχώριες και διεθνείς εταιρείες. «Αυτό αποτελεί μέρος της στρατηγικής μας και για το μέλλον, με έμφαση στην ανάπτυξη του δικτύου μας και τις στις long haul αγορές, στοχεύοντας στην άμβλυνση της εποχικότητας με επέκταση της σεζόν», τόνισε ο κ. Παράσχης, δίνοντας έμφαση σε πτήσεις από ΗΠΑ και Ασία.

Σημειώνεται ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, ατμομηχανή της ανάπτυξης ήταν η διεθνής επιβατική κίνηση, η οποία αυξήθηκε κατά 9,8%. Ισχυρή ανάπτυξη σε ετήσια βάση σημείωσαν οι αγορές Δυτικής Ευρώπης (+6,9%), Ανατολικής Ευρώπης (+13,6%) και Αμερικής (+14,6%), οι οποίες αντιστοιχούν στο 86% της συνολικής διεθνούς κίνησης, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2024.

Αξιοσημείωτη αύξηση σημειώθηκε, κατά το πρώτο μισό του έτους, στις αγορές της Μέσης Ανατολής με 22,4%, παρά τον αντίκτυπο της κλιμάκωσης των αναταραχών τον Ιούνιο, της Αφρικής με 20,4% και της υπόλοιπης Ασίας με 18,9%. 

Οι προοπτικές 

Η ισχυρή επίδοση των εμπορικών δραστηριοτήτων «τράβηξε» προς τα επάνω τα μη αεροπορικά έσοδα του πρώτου εξαμήνου, που έφτασαν στα 77,7 εκατ. ευρώ, στο σύνολο των 308,2 εκατ. ευρώ εσόδων. Όπως εξήγησε η Νάντια Ξηρογιάννη, διευθύντρια οικονομικών υπηρεσιών ΔΑΑ, η πτώση των αγορών που έκαναν οι επισκέπτες τις ημέρες των μεγάλων πολεμικών συγκρούσεων, δεν άλλαξε την εικόνα του εξαμήνου, κυρίως χάρη στα νέα concepts καταστήματα και στην αύξηση των επιβατών με υψηλότερη αγοραστική δύναμη. 

Εκτίμησε, δε, πως θα καλυφθεί αντίστοιχα η όποια απώλεια από το πάρκινγκ κατά το δεύτερο εξάμηνο, δεδομένου ότι τον Ιούλιο ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής του πολυώροφου χώρου στάθμευσης, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2027.

Όσον αφορά στα αεροπορικά έσοδα ανά επιβάτη, αυτά από 15,9 ευρώ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 περιορίστηκαν στα 15,3 ευρώ, λόγω κυρίως της εξάντλησης (ως το τέλος του 2025) του μεταφερόμενου ποσού. Το έτος αναμένεται να κλείσει κοντά στο 14,7-14,8 ευρώ ανά επιβάτη, λόγω κυρίως του προγράμματος κινήτρων για την αύξηση της off season ζήτησης. 

Για αυτό, μειώθηκε το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών κατά 30% από 1/10/2025 ως 30/04/2026, ενώ για το σύνολο της χρονιάς καθιερώθηκε έκπτωση από 0,80 ως 1,50 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους για λόγους βιωσιμότητας.

Η διοίκηση διατηρεί το guidance για καθαρά κέρδη για τα έτη 2025 και 2026 θα παραμείνουν στα επίπεδα των 200 εκατ. ετησίως, κυρίως χάρη στο ισχυρό κεφάλαιο αεροπορικών δραστηριοτήτων, μετά την έναρξη του ScripDividend. 

Η ΑΜΚ πρόσθεσε 84,8 εκατ. ευρώ στο κεφάλαιο αεροπορικών δραστηριοτήτων για το 2025, ενώ απομένουν τρία ακόμη έτη. Στόχος είναι πάντως η συνεισφορά των αεροπορικών και μη αεροπορικών δραστηριοτήτων στα καθαρά κέρδη να είναι 50-50. 

Εντωμεταξύ, ο κ. Παράσχης επανέλαβε τη δέσμευση της διοίκησης στην πολιτική μερισμάτων. Διατηρώντας τη στόχευση σε περιθώρια προσαρμοσμένου EBITDA άνω του 60% μακροπρόθεσμα, προβλέπεται για τα έτη 2025-2026 αυτά να περιοριστούν, όπως εξήγησε, κατά περίπου 100 μονάδες βάσης. Στο πρώτο εξάμηνο το adj. EBITDA ήταν 59,2%. 

«Η οικονομική μας σταθερότητα είναι πλήρως θωρακισμένη για τα επόμενα χρόνια. Οι επιδόσεις είναι όλες εντός των προβλέψεών μας, δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει η μεγάλη επένδυση για την επέκταση», σχολίασε η κυρία Ξηρογιάννη, εστιάζοντας στην εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 800 εκατ. ευρώ μαζί με τα 240 εκατ. του Scrip Dividend. 

Η επέκταση

Το πρόγραμμα επέκτασης του αεροδρομίου, προκειμένου να έχει το 2032 δυναμικότητα 40 εκατ. επιβατών, προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος. Ξεκίνησε εντός Ιουνίου η κατασκευή του πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων (MSP) και του νέου βορειοδυτικού χώρου στάθμευσης αεροσκαφών (NWA). 

Ακόμη, ολοκληρώνεται η γενική μελέτη για την επέκταση του κεντρικού και του δορυφορικού αεροσταθμού (STB), που προβλέπει αύξηση της συνολικής επιφάνειας κατά 150.000 τ.μ. (+68%) και διπλασιασμό των εμπορικών χώρων.

Αυτή την περίοδο, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη μεγάλη σύμβαση του 1,1 δισ. ευρώ, έχοντας υιοθετήσει την προσέγγιση του Early Contractor Involvement. 

Μέχρι την αναμενόμενη ολοκλήρωση του συνόλου της διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή του κατασκευαστή στις αρχές του 2026, η εταιρεία του αεροδρομίου θα αξιοποιήσει τα οφέλη του ECI, διασφαλίζοντας έγκαιρη πολύτιμη ανατροφοδότηση από τα συμμετέχοντα σχήματα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διεκδικητές είναι: είναι ΤΕΡΝΑ-REDEX, AKTOR (μαζί με ξένη εταιρεία) και METKA-ΑΒΑΞ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εσωτερικό αεροδρομίου
ΧΡΗΣΤΙΚΑ

Ο αναλυτικός χάρτης των δικαιωμάτων των αεροπορικών επιβατών

Η απώλεια αποσκευών, οι καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων προκαλούν άγχος και ταλαιπωρία στις διακοπές. Πριν το επόμενο αεροπορικό ταξίδι, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας.
Aerodromio Makedonia, Macedonia Airport, Fraport
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Χρυσά» για τη Fraport τα ελληνικά αεροδρόμια, κορυφαίες οι αποδόσεις τους

Η Fraport είχε τη μεγαλύτερη συμβολή στην αύξηση των εσόδων της από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, που έφεραν στα ταμεία σχεδόν 50 εκατ. ευρώ. Έλαβε και αποζημίωση 28 εκατ. από το Δημόσιο.