Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει για ακόμη μία φορά η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), αναφορικά με την επιβίωση των πρατηρίων στις παραμεθόριες περιοχές της χώρας.
Η ακρίβεια, σε συνδυασμό με την απουσία συνοριακών ελέγχων, έχει οδηγήσει πολλούς Έλληνες κατοίκους των περιοχών Ροδόπης, Έβρου, Ξάνθης, Δράμας και Σερρών να αξιοποιούν την ελευθερία διέλευσης, που ισχύει από τις αρχές του 2025, και να προμηθεύονται καύσιμα από πρατήρια στη Βουλγαρία σε πολύ χαμηλότερες τιμές.
Πρωταθλήτρια στην ακριβή βενζίνη η Ελλάδα
Άλλωστε, η χώρα μας εξακολουθεί να κατατάσσεται στις χώρες με τις υψηλότερες τιμές βενζίνης στην Ευρώπη, αφήνοντας πίσω άλλες με μεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδημα από εκείνη. Μάλιστα, η τελική τιμή της απλής αμόλυβδης στην Ελλάδα περιλαμβάνει 60% φόρους (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ΦΠΑ 24% κλπ) σε αντίθεση με τη Βουλγαρία, όπου ο ΕΦΚ στην τιμή της βενζίνης ανέρχεται σε 0,35 ευρώ ανά λίτρο, δηλαδή είναι περίπου το μισό σε σχέση με την Ελλάδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες, Πέμπτη, η τιμή της αμόλυβδης στην περιφερειακή ενότητα της Ροδόπης ξεκινούσε από 1,679 ευρώ το λίτρο και έφθανε έως και 1,819 ευρώ, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κυμαινόταν από 1,455 - 1,695 ευρώ. Την ίδια ημέρα, στην Αττική μπορούσες να βρεις αμόλυβδη από 1,511 ευρώ και πετρέλαιο κίνησης από 1,350 ευρώ το λίτρο. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στη γειτονική χώρα η βενζίνη κοστίζει περίπου 30% φθηνότερα.
Κλείνει το ένα πρατήριο μετά το άλλο, σανίδα σωτηρίας η μείωση του ΕΦΚ
Με νέα επιστολή προς το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, η ΠΟΠΕΚ ζητά τη θέσπιση ειδικού φορολογικού καθεστώτος σε παραμεθόριες περιοχές, όπως η Ροδόπη, που συνορεύουν με χώρες χαμηλότερης φορολογίας, όπως η Βουλγαρία.
Εναλλακτικά, προτείνει τη δοκιμαστική εφαρμογή προνομιακής εκπτωτικής κάρτας καυσίμων για τους πολίτες του νομού Ροδόπης, διάρκειας ενός έτους, ώστε να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, το μέτρο θα προσφέρει «ανάσα» στις επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει τα έσοδα του Δημοσίου από φορολογικά έσοδα που σήμερα χάνονται προς τη Βουλγαρία και όχι μόνο.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Θέμης Κιουρτζής, δηλώνει στο BD ότι η υιοθέτηση των προτάσεων της Ομοσπονδίας θα μείωνε τη διέλευση στις όμορες χώρες και θα ενίσχυε τα έσοδα των ελληνικών επιχειρήσεων. «Γιατί δεν είναι μόνο τα καύσιμα», εξηγεί. «Όταν κάποιος κερδίζει 30-40 ευρώ σ’ ένα φουλάρισμα του ντεπόζιτου, έχει δέλεαρ να αγοράσει κι άλλα προϊόντα από εκεί, όπως τσιγάρα και ποτά».
Ο κ. Κιουρτζής στάθηκε ιδιαίτερα και στο ζήτημα τη ανεμπόδιστης διέλευσης από τα σύνορα λόγω της απουσίας ελέγχων, ζήτημα που αναλύεται εκτενώς και στην επιστολής της ΠΟΠΕΚ. «Η άρση των συνοριακών ελέγχων έχει οξύνει σε μέγιστο βαθμό τα προβλήματα βιωσιμότητας των πρατηρίων στον νομό Ροδόπης και γενικότερα στις παραμεθόριες περιοχές, καθώς η διαφορά στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης υπερβαίνει τα 0,50 ευρώ το λίτρο. Το αποτέλεσμα είναι η μαζική εγκατάλειψη του επαγγέλματος από πολλούς πρατηριούχους», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
«Η διέλευση πλέον γίνεται ανεμπόδιστα, χωρίς κανένα έλεγχο αλλά με ιδιαίτερα αυξημένη επισκεψιμότητα κυρίως στα πρατήρια καυσίμων της Βουλγαρίας, λόγω του χάσματος των τιμών μεταξύ της Ελλάδας, που δεν φρόντισε η Πολιτεία μας μας να εξομαλύνει», σημειώνεται σε άλλο σημείο.
Πάντως, ενόψει της 89ης ΔΕΘ, ο κ. Κιουρτζής τονίζει ότι πρέπει να δοθεί ξεκάθαρη απάντηση από την κυβέρνηση, θετική ή αρνητική, ώστε οι επιχειρηματίες να γνωρίζουν πώς θα κινηθούν στη συνέχεια για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους.
«Με έναυσμα τις σημαντικές εξαγγελίες του 2025 στην επερχόμενη 89η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ζητάμε από την κυβέρνηση να ενσκήψει στο θέμα της επιβίωσης της επιχειρηματικότητας, εφαρμόζοντας τη μείωση του ΕΦΚ δοκιμαστικά στον νομό Ροδόπης για ένα έτος, ώστε να εκτιμηθεί η κατάσταση. Ως ύστατη έκκληση, ζητάμε την άμεση ενεργοποίηση των προτεινόμενων μέτρων που θα δώσουν πνοή στις εναπομείνασες επιχειρήσεις», καταλήγει η επιστολή της ΠΟΠΕΚ.