ΓΔ: 2100.35 -1.21% Τζίρος: 122.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:31:43
Exagoges, Emporeumata, Fortia, Cargo, Perama
Φωτο: Shutterstock

Ζημιές δισ. σε ΕΕ και Ασία από την αβεβαιότητα των δασμών Τραμπ

Οι εμπορικές συμφωνίες που ανακοίνωσε ο Τραμπ με Βρετανία, Ευρωπαϊκή Ένωση, Ιαπωνία και Κορέα «βαλτώνουν», αφήνοντας τις βιομηχανίες χάλυβα και αυτοκινήτων αντιμέτωπες με δασμούς και ζημίες δισ.

Όταν τον περασμένο Μάιο ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ ανήγγειλε από το εργοστάσιο της Jaguar Land Rover ότι εξασφάλισε με τον Ντόναλντ Τραμπ εμπορική συμφωνία με μηδενικούς δασμούς στον βρετανικό χάλυβα, η είδηση προκάλεσε ενθουσιασμό. 

Ωστόσο, τρεις μήνες αργότερα, η πραγματικότητα μοιάζει πολύ πιο περίπλοκη. Οι βρετανοί παραγωγοί συνεχίζουν να πληρώνουν 25% για να εξάγουν στις ΗΠΑ, ενώ παραγγελίες ακυρώνονται και οι πιέσεις στο Λονδίνο αυξάνονται.

Στο Bloomberg, ο λομπίστας του κλάδου Πίτερ Μπρέναν από τον οργανισμό UK Steel δηλώνει ότι «η ανησυχία μεγαλώνει» καθώς οι καθυστερήσεις φέρνουν οικονομική ζημία. Ένας παραγωγός προειδοποίησε μάλιστα πως θα αναγκαστεί να βάλει λουκέτο μέχρι το τέλος του έτους αν οι δασμοί δεν μηδενιστούν.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει στραμμένο το βλέμμα της στις εξελίξεις επίσης. Ιαπωνία, Ευρωπαϊκή Ένωση και Νότια Κορέα, ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι η Ουάσιγκτον τους προσέφερε επιείκεια για τις εξαγωγές αυτοκινήτων στις διαπραγματεύσεις γύρω από τους νέους δασμούς του Τραμπ, που τέθηκαν σε ισχύ στις 7 Αυγούστου.

Ωστόσο, για αυτές τις τρεις μεγάλες εξαγωγικές δυνάμεις αυτοκινήτων, που σε αντίθεση με το ΗΒ αντιμετωπίζουν δασμό 50% σε χάλυβα και αλουμίνιο, η αναμονή για παραχωρήσεις συνεχίζεται, ενώ ο αμερικανικός δασμός 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα (Toyota, BMW, Hyundai κ.ά.) παραμένει βαρύ πλήγμα.

Ελπίδες χωρίς αποτέλεσμα σε Ιαπωνία, ΕΕ και Κορέα

Η Βρετανία δεν είναι η μόνη που βιώνει το φαινόμενο. Σε Ιαπωνία, Ευρωπαϊκή Ένωση και Νότια Κορέα, κυβερνήσεις και βιομηχανίες περίμεναν αντίστοιχες παραχωρήσεις, καθώς οι ανακοινώσεις περί «συμφωνιών» με την Ουάσιγκτον δημιουργούσαν την εντύπωση γρήγορης εφαρμογής. Ωστόσο, οι δασμοί παραμένουν σε ισχύ, προκαλώντας απώλειες δισεκατομμυρίων.

Οι τρεις χώρες που αποτελούν βασικούς παίκτες της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται αντιμέτωπες με δασμούς 25% στις εξαγωγές οχημάτων προς τις ΗΠΑ, πέρα από τους ήδη αυξημένους δασμούς σε χάλυβα και αλουμίνιο. «Η αιμορραγία συνεχίζεται», τόνισε ο επικεφαλής Ιάπωνας διαπραγματευτής Ριοσέι Ακαζάβα, καλώντας την Ουάσιγκτον να προχωρήσει σε εκτελεστική εντολή για μείωση.

Στις Βρυξέλλες, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είχε ανακοινώσει συμφωνία για «γενικό δασμό» 15%, όμως οι λεπτομέρειες παραμένουν θολές. Η VDA, που εκπροσωπεί τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, κάνει λόγο για «τεράστιο βάρος» στους κατασκευαστές, ενώ η πρώην επίτροπος Σεσίλια Μάλμστρομ προειδοποιεί για «ατέρμονες διαπραγματεύσεις» και πιθανές πιέσεις για αντίμετρα.

Η Ιαπωνία έκλεισε συμφωνία στις 22 Ιουλίου με δασμό 15%, αλλά ο φόρος στα αυτοκίνητα παραμένει 25%. Η Nissan υπολόγισε πλήγμα 300 δισ. γιεν, ενώ ο CEO Ιβάν Εσπινόσα μίλησε για αδυναμία ακριβούς πρόβλεψης όσο η αμερικανική εκτελεστική εντολή εκκρεμεί. Ο Ακαζάβα επισκέφτηκε πρόσφατα την Ουάσιγκτον για να ζητήσει διευκρινίσεις σχετικά με τη διπλή χρέωση δασμών και επιστροφή υπερχρεώσεων, χωρίς ακόμα αποτέλεσμα.

Η Νότια Κορέα ανακοίνωσε στις 31 Ιουλίου δασμολογική συμφωνία με τις ΗΠΑ, που συνοδεύτηκε από δέσμευση επενδύσεων 350 δισ. δολαρίων και ενεργειακών αγορών 100 δισ.. Όμως και εκεί, τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να επιβαρύνονται με 25%. Σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence, οι Hyundai και Kia ενδέχεται να δουν επιπλέον κόστος έως και 5 δισ. δολάρια το 2025, ακόμα και αν ο νέος χαμηλότερος δασμός εφαρμοστεί τελικά.

Η συνάντηση του Κορεάτη Προέδρου Λι Τζε Μιουνγκ με τον Τραμπ στις 25 Αυγούστου αναμένεται να κρίνει τόσο τη βιωσιμότητα της συμφωνίας όσο και το μέλλον της αμερικανοκορεατικής συμμαχίας.

Το «αγκάθι» του βρετανικού χάλυβα

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα περισσότερα σημεία της συμφωνίας με τις ΗΠΑ εφαρμόζονται ήδη, ωστόσο ο χάλυβας παραμένει εγκλωβισμένος σε δασμό 25%. Το πρόβλημα έγκειται στην αμερικανική απαίτηση για «melt-and-pour» παραγωγή εντός βρετανικού εδάφους. Η Tata Steel UK όμως έχει κλείσει τον υψικάμινό της και το νέο ηλεκτρικό καμίνι δεν θα είναι έτοιμο πριν από το 2027.

Κυβερνητικοί κύκλοι αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαιρέσεων, ώστε χάλυβας που εισάγεται από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και επεξεργάζεται περαιτέρω στο ΗΒ να θεωρείται «βρετανικός». «Δεν είναι ζήτημα έλλειψης βούλησης», σημειώνει ο Τιμ Ράτερ από την Tata Steel. «Απλώς οι αμερικανικές υπηρεσίες δείχνουν υπερφορτωμένες».

Παράλληλα, η αμερικανική Customs and Border Protection εξέδωσε νέες κατευθυντήριες γραμμές που επηρεάζουν και εισαγωγές από το ΗΒ.

Όπως σημειώνει το Bloomberg, ακόμα και στην περίπτωση της Βρετανίας, η εφαρμογή κρίσιμων όρων πήρε 54 ημέρες, παραδέχθηκε ο Ιάπωνας Ακαζάβα, αφήνοντας να εννοηθεί πως η καθυστέρηση ίσως είναι αναπόφευκτη. Ο ειδικός Σαμ Λόου από τη Flint Global σχολίασε ότι «οι διαπραγματεύσεις ποτέ δεν τελειώνουν», ειδικά όταν επίκεινται νέοι δασμοί σε φάρμακα και ημιαγωγούς.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ