ΓΔ: 2069.74 0.11% Τζίρος: 163.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:34:39
Inflation, Plithorismos
Φωτο: Shutterstock

Ανέβηκε ο πληθωρισμός τον Ιούλιο: Στο 3,1% με ανατιμήσεις σε βασικά είδη

Ο πληθωρισμός τον Ιούλιο αυξήθηκε σε 3,1% από 2,8% τον Ιούνιο, με μεγάλες ανατιμήσεις σε τρόφιμα, ενέργεια και υπηρεσίες, καλύπτοντας ευρύ φάσμα προϊόντων και αγαθών.

Σημαντική επιτάχυνση του πληθωρισμού καταγράφηκε για τον Ιούλιο, καθώς ο ετήσιος ρυθμός ανόδου διαμορφώθηκε στο 3,1%, από 2,8% τον Ιούνιο και 2,7% τον Ιούλιο του 2024.

Το φαινόμενο αυτό οφείλεται σε ανατιμήσεις που εκτείνονται σε ευρύ φάσμα της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων, της ενέργειας αλλά και των υπηρεσιών.

Σε ετήσια βάση, οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών εντοπίζονται στα: ψωμί (2%), άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (5,8%), κρέατα (6,2%), νωπά ψάρια (7%), γιαούρτι (3,4%), φρούτα (19,3%), κατεψυγμένα λαχανικά (3,6%), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά (6,4%), καφέ (16,8%), ένδυση και υπόδηση (8,4%), ενοίκια κατοικιών (11,3%), ηλεκτρισμό (18,9%), φυσικό αέριο (4,4%), πακέτο διακοπών (6,4%), εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία (6%), ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία (5,7%) και ασφάλιστρα υγείας (7%).

Σε μηνιαία βάση, αξιοσημείωτες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε μοσχάρι (1,1%), πουλερικά (2,6%), νωπά ψάρια (1%), ελαιόλαδο (9,5%), νωπά λαχανικά (1,1%), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά (1%), λοιπά τρόφιμα (3%), καφέ (5,3%), ενοίκια κατοικιών (0,6%), ηλεκτρισμό (5,7%), φυσικό αέριο (2,7%), καύσιμα και λιπαντικά (0,2%) και μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο (11,8%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η άνοδος του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή για τον Ιούλιο οφείλεται κυρίως σε σημαντικές μεταβολές σε βασικές κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών:

  • 2,8% στη «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω ανατιμήσεων σε ψωμί, αρτοσκευάσματα, κρέατα, ψάρια, γιαούρτι, φρούτα, κατεψυγμένα λαχανικά, ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά, παγωτά και καφέ. Η αύξηση αυτή αντισταθμίστηκε μερικώς από πτώση στα ζυμαρικά και το ελαιόλαδο.
  • 1,8% στα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», κυρίως λόγω ανόδου στις τιμές αλκοολούχων (μη σερβιριζόμενων) και τσιγάρων.
  • 8,4% στην «Ένδυση και υπόδηση», από αυξήσεις στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 6,6% στη «Στέγαση», λόγω υψηλότερων τιμών στα ενοίκια κατοικιών, επισκευές-συντηρήσεις, υπηρεσίες σπιτιού, ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο, με αντιστάθμιση από μείωση στα στερεά καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 2% στην «Υγεία», με αυξήσεις σε φαρμακευτικά, ιατρικά είδη και υπηρεσίες, καθώς και στη νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 2,1% στις «Επικοινωνίες», κυρίως λόγω ανοδικής κίνησης στις τηλεφωνικές υπηρεσίες, αλλά και μερικής αντιστάθμισης από πτώση στον εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.
  • 0,8% στην «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», οφειλόμενη σε υψηλότερες τιμές στα μικρά είδη αναψυχής, άνθη, κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, αλλά και πακέτα διακοπών. Μειώσεις σημειώθηκαν σε εξοπλισμό ήχου, εικόνας και αναψυχής.
  • 2,6% στην «Εκπαίδευση», λόγω ανοδικών τάσεων στα δίδακτρα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,2% στα «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», κυρίως λόγω αυξήσεων σε εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία και πανδοχεία.
  • 0,6% στα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», εξαιτίας ανατιμήσεων σε κομμωτήρια, καταστήματα προσωπικής φροντίδας, κοινωνικές υπηρεσίες και ασφάλιστρα υγείας. Μειώθηκαν τα ασφάλιστρα οχημάτων και άλλα σχετικά είδη.

Αντίθετα, 1,1% μείωση καταγράφει ο δείκτης της ομάδας «Μεταφορές», εξαιτίας υποχωρήσεων σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και στα καύσιμα και λιπαντικά.

 Αυτή η πτώση αντισταθμίστηκε μερικώς από ανατιμήσεις σε καινούρια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά, αξεσουάρ, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού, καθώς και αυξήσεις στα εισιτήρια αεροπορικών μεταφορών.

Σε μηνιαία βάση, ο γενικός δείκτης τον Ιούλιο του 2025 σημείωσε πτώση 0,4% σε σχέση με τον Ιούνιο, έναντι μείωσης 0,7% που είχε καταγραφεί το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Αναφορικά με τον εναρμονισμένο δείκτη πληθωρισμού, καταγράφηκε ετήσια άνοδος 3,7% τον Ιούλιο, από 3% που ανακοινώθηκε για την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σε μηνιαίο επίπεδο, ο σχετικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,3%, έναντι μείωσης 0,5% το προηγούμενο έτος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Inflation, Plithorismos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι υπηρεσίες συνέχισαν να «τροφοδοτούν» τον πληθωρισμό τον Αύγουστο

Στο 3% ενισχύθηκε ο γενικός πληθωρισμός, με ράλι τιμών για ξενοδοχεία και εστίαση, ένδυση και υπόδηση καθώς και τη στέγαση. Σταθερός «νικητής» το ελαιόλαδο με άνοδο 49%, συνεχίζεται η αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης τιμών στη διατροφή.
inflation-πληθωρισμός
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέφυγε στο 11,3% ο πληθωρισμός με ανατιμήσεις σε πλήθος βασικών αγαθών

Στα ύψη οι τιμές της ενέργειας, ενώ η... πυρκαγιά επεκτείνεται στα είδη διατροφής με αυξήσεις που ξεπέρασαν και το 23% τον Μάιο σε βασικά αγαθά και τον δείκτη τροφίμων να «τρέχει» με ετήσιο ρυθμό αύξησης άνω του 12%.