ΓΔ: 2070.13 0.13% Τζίρος: 216.14 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:11
google, artificial intelligence
Φώτο: Shutterstock

Πώς στήνουν επιχειρηματικές αυτοκρατορίες οι κολοσσοί της τεχνολογίας

Οι μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες επεκτείνονται παγκόσμια με στρατηγικές σημαντικών εξαγορών και πλέον επηρεάζοντας από το AI και την ενέργεια, ως την ψυχαγωγία και την υγεία.

Επιχειρηματικές αυτοκρατορίες που εκτείνονται πολύ πέρα από τον τομέα της τεχνολογίας δημιουργούν οι τεχνολογικοί κολοσσοί, προχωρώντας σε εξαγορές που επεκτείνουν την επιρροή τους σε κάθε τομέα της καθημερινότητας: από την τεχνητή νοημοσύνη και την ενέργεια, ως την ψυχαγωγία και την υγεία.

Google

Μπορεί να τη γνωρίζουμε ως την κορυφαία μηχανή αναζήτησης, αλλά η Google έχει πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια. Από το YouTube και το Fitbit, μέχρι τη Waymo, τη Nest και την DeepMind, ο τεχνολογικός κολοσσός έχει συγκεντρώσει μερικά από τα πιο ισχυρά brands στον πλανήτη.

Η εξαγορά του YouTube το 2006 αντί 1,65 δισ. ήταν καταλυτική. Δεν έχει να κάνει μόνο με την δυναμική της εφαρμογής, αλλά και με το οικονομικό κομμάτι, καθώς το 2024 ξεπέρασε τα 36 δισ. σε διαφημιστικά έσοδα. Η Nest Labs (2014, 3,2 δισ.) ενίσχυσε την παρουσία της Google στο «έξυπνο σπίτι», ενώ η Fitbit (2021, 2,1 δισ.) πρόσθεσε εκατομμύρια χρήστες στον χώρο των wearables.

Η εξαγορά της DeepMind (2014, ~400–650 εκ.) καθόρισε την είσοδο στην τεχνητή νοημοσύνη, με projects όπως το βραβευμένο AlphaFold. Τέλος, η Waymo πρωτοπορεί στην αυτόνομη οδήγηση, εκτελώντας περίπου 250.000 ρομποταξί εβδομαδιαία.

Το οικονομικό αποτύπωμα της Alphabet (Google) το 2024 ανήλθε σε 350 δισ., με βασικούς πυλώνες: διαφήμιση (Search, YouTube), cloud, hardware (Pixel, Nest, Fitbit) και AI. Η εταιρεία αναζητά διαρκώς startups για εξαγορά, ενώ η πρόσφατη απόπειρα για το Netflix και η απόκτηση της Wiz (cybersecurity – 32 δισ.) δείχνουν το μέγεθος των φιλοδοξιών της.

Amazon

Η Amazon δεν είναι απλώς μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου. Με εξαγορές όπως τα Whole Foods, Twitch, Audible και Ring, έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο γίγαντα με φυσική παρουσία και ψηφιακή κυριαρχία.

Η Whole Foods (2017, ~13,7 δισ.) έδωσε στην Amazon πρόσβαση σε εκατοντάδες καταστήματα στις ΗΠΑ. Το Twitch (2014, 970 εκατ.) επέτρεψε την είσοδο στον ταχέως αναπτυσσόμενο χώρο του livestreaming. Η Audible ενισχύει το οικοσύστημα περιεχομένου της Amazon, ενώ η Ring (2018, ~1 δισ.) έχει γίνει συνώνυμη με την οικιακή ασφάλεια.

Το 2023, τα συνολικά έσοδα της Amazon ανήλθαν σε 574,8 δισ., με τα φυσικά καταστήματα να ξεπερνούν τα 20 δισ. Η στρατηγική του «One Grocery» ενοποιεί συστήματα και διοίκηση σε Whole Foods και Amazon Fresh, ενώ η εταιρεία στρέφεται πλέον έντονα σε AI, ρομποτική και δορυφορικά δίκτυα όπως το Kuiper.

Microsoft

Η Microsoft δεν είναι πλέον μόνο Windows και Office. Με εξαγορές-κλειδιά όπως το LinkedIn, το GitHub, το Xbox και την Activision Blizzard, έχει διευρύνει την επιρροή της σε επαγγελματικά δίκτυα, gaming και ανάπτυξη λογισμικού.

Το LinkedIn (2016, 26,2 δισ.) ξεπέρασε το 1 δισ. χρήστες, αποφέροντας πάνω από 15 δισ. το 2023. Το GitHub (2018, 7,5 δισ.) αποτελεί βασικό εργαλείο για την παγκόσμια developer κοινότητα. Στον χώρο του gaming, εξαγόρασε τη ZeniMax/Bethesda (2021, 8,1 δισ.) και την Activision Blizzard (2023, 68–75 δισ.), φέρνοντας brands όπως Call of Duty, Warcraft και Candy Crush στο Xbox portfolio.

Παράλληλα με το Game Pass (35+ εκατ. χρήστες), η Microsoft αναπτύσσει το AI μοντέλο Muse και προσαρμόζει την gaming στρατηγική της με πιο ανοιχτό μοντέλο διάθεσης σε PlayStation και Switch.

Apple

Η Apple σπάνια εξαγοράζει, αλλά όταν το κάνει, επιχειρεί πάντα στρατηγικά. Με εταιρείες όπως η Beats by Dre, το Shazam και η PrimeSense, ενισχύει αθόρυβα το οικοσύστημά της, διαμορφώνοντας την εμπειρία του χρήστη.

Η Beats εξαγοράστηκε το 2014 έναντι 3 δισ., ενσωματώνοντας τεχνολογίες ήχου στα AirPods και ενισχύοντας το Apple Music. Το Shazam (2018, 400 εκατ.) ενσωματώθηκε στο Siri, και λειτουργεί πλέον χωρίς διαφημίσεις. Η PrimeSense (2013, 360 εκατ.) αποτέλεσε τη βάση του Face ID και της τεχνολογίας AR στα iPhone και iPad.

Η Apple συνεχίζει να εξαγοράζει μικρές εταιρείες σε AI, AR/VR (Vision Pro), ασφάλεια και cloud πληρωμές, με στόχο την αθόρυβη βελτίωση του Apple ecosystem και όχι τη δημιουργία νέων αυτόνομων brands.

Meta

Η Meta δεν περιορίζεται πια στο Facebook. Με εξαγορές όπως το Instagram, το WhatsApp, το Oculus VR και το Giphy, χτίζει ένα οικοσύστημα που επεκτείνεται από τα κοινωνικά δίκτυα στην immersive ψηφιακή εμπειρία.

Το Instagram αγοράστηκε το 2012 έναντι 1 δισ. και σήμερα αξίζει πάνω από 100 δισ. Το WhatsApp (2014, ~19 δισ.) έχει πάνω από 2 δισ. χρήστες, ενώ η Oculus (2014, 2 δισ.) άνοιξε τον δρόμο για το metaverse και το Meta Quest. Το Giphy (2020, 400 εκατ.) προστέθηκε στο οπτικο-συνομιλιακό ρεπερτόριο της εταιρείας.

Παρά τα 69+ δισ. ζημιών από Reality Labs (AR/VR), τα βασικά apps της Meta (Facebook, IG, WhatsApp) απέφεραν 162 δισ. το 2024, και η εταιρεία στρέφεται έντονα σε AI, smart glasses (Orion με Ray-Ban) και νέα μοντέλα συνδρομών.

Tesla

Η Tesla προσπαθεί να ενισχύσει την παρουσία της στην αυτοκινητοβιομηχανία με στρατηγικού χαρακτήρα εξαγωγές όπως είναι η SolarCity, η Maxwell Technologies και η Grohmann Engineering, με τις οποίες χτίζει ένα καθετοποιημένο οικοσύστημα τεχνολογίας, ενέργειας και αυτοματισμού.

Η SolarCity (2016, 2,6 δισ.) ενίσχυσε το ενεργειακό σκέλος της Tesla, με ηλιακά πάνελ και Powerwall. Η Grohmann Engineering (2017) μετατράπηκε σε Tesla Automation και επιτάχυνε τις γραμμές παραγωγής. Η Maxwell Technologies (2019) προσέφερε τεχνογνωσία στις 4680 μπαταρίες και dry electrode.

Το 2024, το energy business της Tesla απέφερε 10,1 δισ., ενώ τα αποθηκευτικά συστήματα έφτασαν τα 31,4 GWh. Η εταιρεία επενδύει σε νέες τεχνολογίες AI (Dojo), αυτόνομη οδήγηση και κάθετη ολοκλήρωση από την παραγωγή ως τη χρήση ενέργειας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Texniti-Noimosynh
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Συναγερμός για την περιβαλλοντική απειλή που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη

Κολοσσοί της τεχνολογίας, όπως η Google και η Microsoft βλέπουν να εκτροχιάζονται τα προγράμματά τους για ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αυξάνει συνεχώς τις ενεργειακές απαιτήσεις.