ΓΔ: 2104.21 -0.08% Τζίρος: 165.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Shutterstock

Πρώτο Πάσχα σε lockdown: Τι αλλάζει στην κατανάλωση

Τα σούπερ μάρκετ ευνοούνται από τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ενώ χαμένοι βγαίνουν οι κτηνοτρόφοι και τα ζαχαροπλαστεία. Επτά στους δέκα καταναλωτές θα ψήσουν στον φούρνο.

Ανατροπές στην καταναλωτική ζήτηση φέρνει το φετινό Πάσχα σε καθεστώς lockdown. Οι νέες συνήθειες που επιβάλλει η πανδημία ευνοούν τα σούπερ μάρκετ, ωστόσο άλλα σημεία πώλησης, όπως και οι κτηνοτρόφοι δέχονται ισχυρό πλήγμα, καθώς το παραδοσιακό σούβλισμα του οβελία αντικαθίσταται με το ψήσιμο στο φούρνο, ενώ το φετινό τραπέζι θα φιλοξενεί πολλά χειροποίητα εδέσματα της νοικοκυράς.

Το Πάσχα στο χωριό αντικαθίσταται με το Πάσχα στο μπαλκόνι και το ρεζερβέ στα εστιατόρια μεταφέρεται στο τραπέζι στη βεράντα. Σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ υποδεικνύει ότι 7 στους 10 θα μείνουν σπίτι και θα ψήσουν στον φούρνο τον οβελία, ενώ το ποσοστό των καταναλωτών που θα αγοράσει γλυκά από ζαχαροπλαστείο πέφτει από το 53% το 2019 στο 39% το 2020, τη στιγμή που το 62% των ερωτηθέντων θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι και το 80% θα βάψει αυγά.

Η αλλαγή στη ζήτηση των πασχαλινών αγαθών διατροφής λόγω πανδημίας πριμοδοτεί εκ νέου τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που θα διατηρήσουν ανεβασμένους τζίρους σε κατηγορίες και εκτός των αντισηπτικών. Είδη όπως η μαγιά σε ορισμένες περιπτώσεις διατίθενται στα ταμεία των σούπερ μάρκετ και μάλιστα με περιορισμό, ενώ το σκληρό αλεύρι είναι δυσεύρετο. Οι βαφές αυγών θα αποτελέσουν – έστω και για περιορισμένο χρονικό διάστημα- μήλον της έριδος για τους καταναλωτές, ενώ οι πωλήσεις στα αυγά αναμένεται να εκτιναχθούν. 

Αντίστοιχα, λαμπάδες και σοκολατένια αυγά αναμένεται να έχουν την τιμητική τους στο εορταστικό καλάθι, με γνώμονα ότι η εναλλακτική για τους νονούς είναι κυρίως το διαδίκτυο. Ως εκ τούτου ο τζίρος σε ζαχαροπλαστεία και φούρνους βαίνει μειούμενος, με την κινητικότητα στην κατανάλωση να υποχωρεί κατά 60%. 

Σε ό,τι αφορά στο κόστος, το μέσο πασχαλινό καλάθι στις αλυσίδες δε φέρεται να λαμβάνει υπόψη του την γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην οικονομία και στο εισόδημα των καταναλωτών (λουκέτα στην εστίαση, αναβολή συμβάσεων εργασίας, καθυστέρηση στην καταβολή δώρου Πάσχα και εν γένει καταβολής μισθών) και διατηρεί την περσινή του δυναμική στα 53 ευρώ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.

Ειδικά για τις τιμές των αμνοεριφίων, μολονότι οι κτηνοτρόφοι πιέζονται να διαθέσουν τα σφάγια σε τιμές έως και 4 ευρώ το κιλό, όταν πέρυσι η μέση τιμή παραγωγού στο αρνί διαμορφώθηκε στα 4,5 ευρώ/κιλό και στο κατσίκι στα 5 ευρώ/κιλό, η τιμή καταναλωτή δεν «απολαμβάνει» αντίστοιχη μείωση ήτοι πέραν του ενός ευρώ. Στις μεγάλες αλυσίδες την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, να διαμορφωθεί στα 5,80/κιλό ευρώ έναντι 5,99 ευρώ το 2019, ενώ στο κατσίκι στα 6,48 ευρώ/κιλό έναντι 6,57 ευρώ πέρυσι.

Αντίστοιχα, με βάση τα στοιχεία του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, στις 8/4 η επικρατούσα τιμή στο αρνί ήταν 5,3 ευρώ/κιλό και 5,5 ευρώ/κιλό στο κατσίκι, όταν το ίδιο διάστημα πέρυσι, δηλαδή την Τετάρτη πριν την έναρξη της Μ. Εβδομάδα η επικρατούσα τιμή ήταν 5,5 ευρώ για το αρνί και 5,6 ευρώ για το κατσίκι.

Μονάχα η νηστεία κατά την Μεγάλη Βδομάδα φέρεται να μένει αλώβητη από την εξάπλωση της πανδημίας, αφού το ποσοστό των καταναλωτών που δήλωσε ότι θα νηστέψει την συγκεκριμένη περίοδο κυμαίνεται στο 48% από 50% πέρυσι. Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η πανδημία «κούρεψε» τη διάρκεια της φετινής νηστείας της Σαρακοστής, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι η νηστίσιμη περίοδος διατροφής ήταν μειωμένη κατά μέσο όρο 13%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγορά Γιουβού Κίνα
ΔΙΕΘΝΗ

Κίνα-Γιουγού: Ρεκόρ εξωτερικού εμπορίου στο δεκάμηνο Ιαν-Οκτ 2025

Η Γίγου, γνωστή ως "παγκόσμιο σούπερ μάρκετ", σημείωσε ρεκόρ εξαγωγών και εισαγωγών 701,19 δισ. γιουάν το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 700 δισ., με αύξηση 32% σε 230 αγορές.
Καλάθι τροφίμων πληθωρισμός
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΛΚΑ: Πληθωρισμός 1,75% στα σούπερ μάρκετ τον Νοέμβριο 2025

Ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε τον Νοέμβριο κατά 1,75% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ παρέμεινε σχεδόν σταθερός σε σχέση με τον Οκτώβριο. Σημαντικές μειώσεις εμφάνισαν φρούτα, λαχανικά και απορρυπαντικά, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σούπερ μάρκετ: Πάνω από 13 δισ. ευρώ οι πωλήσεις το 2024

Το 2024 οι πωλήσεις σούπερ μάρκετ έφτασαν τα 13,06 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 4,38% σε σχέση με το 2023, σύμφωνα με το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ». Ο κλάδος παρουσίασε θετική κερδοφορία παρά τις πιέσεις κόστους.
Wolt Market
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

Το Wolt Market επανασυστήνεται ως ένα πλήρες ψηφιακό σούπερ μάρκετ

Η νέα πράσινη ταυτότητα του Wolt Market σηματοδοτεί τη μετάβαση σε μια νέα εποχή, ενώ εκφράζει φρεσκάδα, ποιότητα και βιωσιμότητα, σηματοδοτώντας τη μετάβαση στο «ποιοτικό supermarket experience».