Μπαλωμάτων συνέχεια στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς η ανανέωση του στόλου έρχεται με τον αραμπά ακόμα και στο τελευταίο μίλι. Οι «καταδρομικές» αναθέσεις λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ, που ξεκίνησαν μέσα στην πανδημία για να καλύψουν τις μεγάλες ελλείψεις οχημάτων και οδηγών, έγιναν κανονικότητα.
Τελευταίο επεισόδιο στο σήριαλ αναθέσεων, συμβάσεων, συμπληρωματικών συμφωνιών και συμβάσεων-γέφυρα, ο διαγωνισμός για την παροχή συγκοινωνιακού έργου στη Δυτική Αττική για διάστημα τριών μηνών.
Η νέα σύμβαση θα έρθει να καλύψει μία «τρύπα» 30 λεωφορείων που αφήνει η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση της οκταετούς παραχώρησης 63 λεωφορειακών γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής στην «Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής», στην οποία συμπράττουν έξι ΚΤΕΛ και δύο ταξιδιωτικά πρακτορεία. Αν και οι αρχικές εξαγγελίες τοποθετούσαν την πλήρη εφαρμογή της σύμβασης ως το τέλος του 2024, οι χρόνοι ξεχείλωσαν. Το σημερινό υπόλοιπο των 70 οχημάτων από τα συνολικά 211, εκτιμάται πως θα περιοριστεί σε 30 την άνοιξη.
Ο νέος διαγωνισμός που προκήρυξε ο ΟΑΣΑ, ύψους 1.561.532,40 ευρώ (με ΦΠΑ), διαδέχεται ουσιαστικά τις δίδυμες συμβάσεις για την εκτέλεση έργου περιαστικών γραμμών με 215 οχήματα, που υπεγράφησαν στα τέλη Απριλίου 2024 με τα ΚΤΕΛ Κορινθίας αρχικά για οκτώ μήνες. Ακολούθησε η παράταση ως τις 31/04/2025, αλλά μόνο για 70 από τα αρχικώς 110 λεωφορεία που προορίζονταν για τη Δυτική Αττική, αφού στα τέλη Αυγούστου ξεκίνησε να «τρέχει» η νέα παραχώρηση, που ήρθε για να διορθώσει τα κακώς κείμενα των προηγούμενων αναθέσεων.
Τα παράπονα των επιβατών για οχήματα βρώμικα και υπό κατάρρευση, με χαλασμένες πόρτες, κουδούνια εκτός λειτουργίας, συχνές βλάβες, έδιναν κι έπαιρναν. Ως αποτέλεσμα, στην πορεία αποσύρθηκαν 70 από τα αρχικά 215 οχήματα.
Ανανέωση μετ’ εμποδίων
Παρότι το νερό έχει μπει επιτέλους στο αυλάκι για την ανανέωση του γερασμένου στόλου των Οδικών Συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, που αναμένεται να πιάσει το ερχόμενο φθινόπωρο ποσοστό 80% με συνολικά 950 νέα πιο «πράσινα» οχήματα, οι καθυστερήσεις συνεχίζονται. Εχθές, βγήκαν στους δρόμου ακόμη 28 δεκαοκτάμετρα λεωφορεία φυσικού αερίου από τη μεγάλη προμήθεια που μπήκε στην αφετηρία στα τέλη του 2021, αθροίζοντας συνολικά 405 νέα οχήματα.
Ακόμη, 100 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα έχουν φτάσει στο αμαξοστάσιο μέσω της συμφωνίας με την Εθνική Leasing. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει διαγωνισμός για επιπλέον 125 brand new ηλεκτροκίνητα οχήματα με χρηματοδότηση 88,35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η υποβολή προσφορών αναμένεται στις 13 Μαρτίου. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, αυτά θα παραληφθούν στα μέσα του 2026.
Το ξανασκέφτονται οι υποψήφιοι οδηγοί
Μείζον ζήτημα για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ και την πύκνωση των δρομολογίων, αποτελεί η πρόσληψη οδηγών. Όμως, κυρίως λόγω της μη αναγνώρισης της προϋπηρεσίας τους σε μισθολογικούς όρους, παρότι αυτή τους ζητήθηκε στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, παραμένουν δυσεύρετοι. Γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στο να έχουμε μετά από δεκαετίες καινούργιο στόλο, αλλά να είναι καθηλωμένος στα αμαξοστάσια.
Μένει να δούμε αν η κυβέρνηση θα καταφέρει να πιάσει τον στόχο για 600 προσλήψεις οδηγών ως τον Ιούνιο. Σχετικά με το πρώτο κύμα, οι 220 έχουν φτάσει, ενώ ακόμη 70 άτομα έχουν ζητήσει ένα εικοσαήμερο περιθώριο για να το σκεφτούν.
Το προφίλ του διαγωνισμού
Το αντικείμενο του νέου διαγωνισμού αφορά την παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με 30 αστικά 12μετρα λεωφορεία, ηλικίας ακόμα και 20 ετών στη Δυτική Αττική. Αυτά θα εξυπηρετούν δεκατρείς λεωφορειακές γραμμές για τις οποίες προγραμματίζονται 571 δρομολόγια -κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες-. Βάσει του τεύχους διακήρυξης, θα εκτελεσθούν 674.091,26 οχηματοχιλιόμετρα καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, δηλαδή από τις 29 Απριλίου ως και τις 29 Ιουλίου 2025.
Η αμοιβή του αναδόχου έχει προεκτιμηθεί στη βάση του κόστους εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου, το οποίο ανέρχεται σε 2,05 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο χωρίς ΦΠΑ. Αυτή θα χρηματοδοτηθεί από την κρατική επιχορήγηση που λαμβάνει ο ΟΑΣΑ. Κριτήριο ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά, αποκλειστικά βάσει τιμής.
Ο ανάδοχος θα προμηθευτεί ή θα μισθώσει τα οχήματα, τα οποία θα είναι ντιζελοκίνητα, κατηγορίας EURO IV ή νεότερης. Η μεταφορική ικανότητα αυτών θα πρέπει να είναι μέχρι 90 επιβάτες (καθήμενοι και όρθιοι), με τρεις πόρτες, ενώ θα πρέπει να διαθέτουν και μηχανική ράμπα για άτομα με αναπηρία.
Αυτά θα πρέπει να βαφούν ή να «ντυθούν» με κατάλληλο φιλμ στα χρώματα του ΟΑΣΑ και να εξοπλισθούν, με ευθύνη και δαπάνες του αναδόχου, με τα συστήματα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Επίσης, ο ανάδοχος αναλαμβάνει την πλήρη συντήρησή τους (τακτική, προληπτική, έκτακτη), περιλαμβανομένων των υλικών και της εργασίας, καθώς και τη διατήρηση της ασφάλειας και τον εφοδιασμό τους με καύσιμα.
Τέλος, οφείλει να κινητοποιήσει ικανό αριθμό οδηγών για την στελέχωση των βαρδιών, που δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 2,7 οδηγοί ανά όχημα, καθώς και να εξασφαλίσει και ικανό αριθμό εφεδρικών λεωφορείων ώστε να υπάρχει back up σε περίπτωση βλαβών ή συντηρήσεων.