ΓΔ: 1955.83 -0.74% Τζίρος: 205.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
feta-galaktokomika
Φώτο: Shutterstock

Ποιοι κερδίζουν τη μάχη της... φέτας: Τα μερίδια παραγωγών και αλυσίδων

Ποιοι είναι οι τρεις παραγωγοί που ελέγχουν τις μισές πωλήσεις φέτας στην ελληνική αγορά. Πρώτη με μεγάλη διαφορά στα σούπερ μάρκετ η αλυσίδα Σκλαβενίτης. Κυρίαρχη η Lidl στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας.

Τρεις παραγωγοί κυριαρχούν στην αγορά του εθνικού μας τυριού, της φέτας, με συνολικό μερίδιο 50%. Πρώτος και με διαφορά στην βαρελίσια φέτα είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που έστειλαν 11 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο Συνεταιρισμός ελέγχει το 15-20% της αγοράς τόσο ως προς την αξία, όσο και ως προς την ποσότητα.

Το αξιοπρόσεχτο είναι ότι η παραδοσιακή φέτα ΠΟΠ του Συνεταιρισμού Καλαβρύτων, διατίθεται αποκλειστικά μέσω των σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, το οποίο είναι και το κορυφαίο στη φέτα με μερίδιο αγορά 35-40% σε αξία και ποσότητα. Η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της αγοράς έχει την αποκλειστική διάθεση της φέτας ΠΟΠ του Συνεταιρισμού Καλαβρύτων.

Ακολουθεί η «Όπτιμα» της οικογένειας Παντελιάδη (σούπερ μάρκετ Metro) με τη φέτα «Ήπειρος», συγκεντρώνοντας το 10-15% των συνολικών πωλήσεων φέτας. Τρίτη είναι η Γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη» με μερίδιο 10-15% επί της αξίας των συνολικών πωλήσεων και 5-10% στον όγκο.

Η εταιρεία Η. Νταμπίζας είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής φέτας ιδιωτικής ετικέτας (μεταξύ 15-20% ως προς την αξία και ποσότητα). Ακολουθούν η Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου και η Γαλακτοκομική Τριπόλεως (10-15% ως προς την αξία και ποσότητα). 

Ως προς την εξέλιξη των μεριδίων των τριών μεγαλύτερων προμηθευτών φέτας κατά την περίοδο που έγινε η έρευνα (1/2/2023 - 30/6/2024) το ποσοστό της Συνεταιρισμού Καλαβρύτων κυμάνθηκε μεταξύ 15-20% κατά την περίοδο αναφοράς, η «Όπτιμα» αύξησε το μερίδιο της από περίπου 5-10% σε περίπου 10-15% παρουσιάζοντας όμως διακυμάνσεις. Αντίθετα, το μερίδιο της «Δωδώνη» μειώθηκε από περίπου 10-15% στο 5-10%.

Από εκεί και κάτω μερίδια έως 5% έχουν οι εταιρείες: «Βαλμάς», «Simos Food», «Νταμπίζας», «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», «Α.ΒΙ.ΓΑΛ.», «First Quality», «Νικ. Τσατσουλης», «Γαλακτοκομική Τριπόλεως», «Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου», και «Καράλης».

Σύμφωνα με την έρευνα, τέσσερις από αυτές, η «Νταμπίζας», η «Βαλμάς», η «Simos Food» και η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», στην κατηγορία μεριδίων κάτω του 10% και άνω του 3,5% εμφανίζονται να έχουν αυξήσει σταδιακά τα μερίδια τους, κυρίως εντός του 2024.

Πρώτος ο Σκλαβενίτης στη φέτα

Το ύψος των πωλήσεων φέτας από τα 11 σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ, εξ αυτών οι πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων αποτελούν το 29%, ενώ το 71% αποτελούν οι πωλήσεις σε ζυγιζόμενα προϊόντα φέτας.

Επίσης, στο σύνολο των πωλήσεων το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Σκλαβενίτης (35-40% σε αξία και ποσότητα) και ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος (15-20%) και η Μετρό (10-15%).

Μερίδιο μεταξύ 5%-10% κατέχουν η Μασούτης, η Lidl, η Γαλαξίας και Κρητικός. Μερίδιο κάτω του 5% κατέχουν οι Market-In, Χαλκιαδάκης, Bazaar και ΣΥΝΚΑ.

Το 2023, με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα προϊόντα φέτας το μεγαλύτερο μερίδιο στα σούπερ μάρκετ έχει ο Σκλαβενίτης (40-45%) και ακολουθούν τα Metro (10-15%), το ΑΒ Βασιλόπουλος (10-15%) και η Μασούτης (10-15%). Μερίδιο μεταξύ 5% έως 10% κατέχει ο Γαλαξίας, και ο Κρητικός. Μερίδιο κάτω του 5% τα MARKET-IN, Χαλκιαδάκης, LIDL, BAZAAR, ΣΥΝΚΑ.

Με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις κατέχει το LIDL (40-45%). Ακολουθούν τα ΑΒ Βασιλόπουλος (30-35%), MARKET-IN (10-15%), Μασούτης (5-10%). 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έφυγε το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, έρχεται ανταγωνισμός στα ράφια

Ένταση του ανταγωνισμού στα σούπερ μάρκετ περιμένουν οι παράγοντες της αγοράς από σήμερα, καθώς καταργείται το πλαφόν στα κέρδη και απελευθερώνεται η τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τριπλάσια αύξηση πωλήσεων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ από την Ευρώπη

Παρότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν αισθάνονται πλούσιοι, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στη χώρα αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2025 κατά 4,9% σε ετήσια βάση, τρεις φορές περισσότερο από τον μέσο όρο στην Ευρώπη, που ήταν μόλις 1,6%.
businessdaily-Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΒΕΠ: Οι 9 τάσεις που θα χαρακτηρίσουν την ευρωπαϊκή αγορά λιανικού εμπορίου

Η λιανική αγορά στο τομέα των τροφίμων στην ΕΕ-27 καταγράφει συνεχή αύξηση στις πωλήσεις, παρά τις οικονομικές δυσκολίες και την ψυχολογική αβεβαιότητα που προκάλεσαν τα αμερικανικά τελωνειακά μέτρα ύψους 20%.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καίνε» πάλι τους καταναλωτές τα τρόφιμα, σωτήρια η μείωση στο ελαιόλαδο

Σημαντικές ανατιμήσεις σε πολλές, βασικές κατηγορίες καταγράφονται τον Μάρτιο και ο πληθωρισμός θα είχε ξεφύγει πάλι, αν δεν υπήρχε η μεγάλη μείωση τιμών στο λάδι. Μεγάλες αυξήσεις από το 2010, δεν καλύφθηκαν από την αύξηση μισθών.