Σε κρίσιμο στάδιο έχουν φτάσει οι εργασίες στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, καθώς οι μετροπόντικες («Νίκη» και «Αθηνά») προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς στη διάνοιξη της σήραγγας, φέρνοντας το έργο πιο κοντά στην ολοκλήρωσή του, γεγονός που θα αναδιαμορφώσει το συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας.
Ο ΤΒΜ «Νίκη», ξεκινώντας από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου, βρίσκεται ήδη στη μέση της διαδρομής μεταξύ των σταθμών Γαλάτσι και Ελικώνος και έχει ολοκληρώσει τη διάνοιξη περίπου 1.500 μέτρων σήραγγας. Μετά την άφιξή του στον σταθμό Ελικώνος, θα ακολουθήσουν εργασίες συντήρησης, προτού συνεχίσει προς τον σταθμό Κυψέλη και κατόπιν προς τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία και Κολωνάκι. Η πορεία του προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026, εξέρχοντας από το ειδικό φρέαρ Ευαγγελισμός.
Η Πρόοδος του Μετροπόντικα «Αθηνά»
Το δεύτερο ΤΒΜ «Αθηνά» έχει ξεκινήσει από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη και έχει προχωρήσει στη διάνοιξη περίπου 3.200 μέτρων σήραγγας στη διαδρομή μεταξύ Ιλισίων και Πανεπιστημιούπολης, όπου αναμένεται να φτάσει εντός του καλοκαιριού. Στη συνέχεια θα κινηθεί προς τους σταθμούς Καισαριανή και Ευαγγελισμός, με την ολοκλήρωση του έργου να τοποθετείται στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή επίσης στο φρέαρ Ευαγγελισμός.
Βασικά Σημεία και Προκλήσεις στην Κατασκευή
Για λόγους χρονοδιαγράμματος, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχει προηγηθεί η πλήρης διάνοιξή τους, ταυτόχρονα με παράλληλες αρχαιολογικές έρευνες. Ενδεικτικά, στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη εντοπίστηκε αρχαία οδός, ενώ στον σταθμό Γουδή, παρότι ολοκληρώθηκαν οι ανασκαφές, οι εργασίες καθυστερούν λόγω της ανακάλυψης κεντρικού αγωγού της ΕΥΔΑΠ και αναζητείται η βέλτιστη λύση. Παράλληλα, στον Ευαγγελισμό εκκρεμεί γνωστή προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη, επιτείνοντας τις ενστάσεις του Δήμου Αθηναίων.
Συνολικά, στους 12 από τους 15 σταθμούς μεταξύ Άλσους Βεΐκου και Ιλισίων, οι κατασκευαστικές εργασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν για κατασκευή και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου. Σύμφωνα με το τρέχον χρονοδιάγραμμα, εφόσον δεν προκύψουν σοβαρές κατασκευαστικές δυσκολίες, η ολοκλήρωση του έργου της Γραμμής 4 αναμένεται στο τέλος του 2029.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον – Νέα Σταθμοί και Εκσυγχρονισμός
Σε εξέλιξη βρίσκεται και η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, συνολικού μήκους περίπου 4 χλμ, που περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Αγ. Νικόλαος. Παράλληλα, δρομολογείται ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα και η αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων των Γραμμών 2 και 3. Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού έχει ολοκληρωθεί και η εκκίνηση των κατασκευών εκτιμάται για το 2027 με στόχο τη λειτουργία το 2032.
Γραμμή 4 – Αναλυτικά οι Μελλοντικές Επεκτάσεις
Η νέα Γραμμή 4 δεν θα περιοριστεί στο πρώτο τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», καθώς ο σχεδιασμός προβλέπει εκπληκτικές επεκτάσεις σε επιπλέον περιοχές της Αθήνας. Έργο άμεσης προτεραιότητας θεωρείται η κατασκευή του τμήματος «Γουδή – Λυκόβρυση», που περιλαμβάνει σταθμούς-κλειδιά σε πυκνοκατοικημένες και επιχειρηματικές περιοχές κατά μήκος της Λεωφόρου Κηφισιάς, επιλύοντας χρόνια κυκλοφοριακά προβλήματα και ενισχύοντας τη διασύνδεση των Βορείων Προαστίων με το κέντρο αλλά και με βασικούς εμπορικούς πόλους, όπως το ΟΑΚΑ και τον Εμπορικό Δακτύλιο Αμαρουσίου.
Το επικαιροποιημένο Σχέδιο Ανάπτυξης για το αθηναϊκό μετρό περιλαμβάνει συνολική ανάπτυξη της Γραμμής 4 σε σχήμα «U» με δύο ακτινικά σκέλη και κεντρικό τμήμα διαμέσου του κέντρου της Αθήνας. Συνοπτικά:
- Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου – Γουδή (12,8 χλμ, 15 σταθμοί)
- Τμήμα Β: Γουδή – Μαρούσι (9,6 χλμ, 8 σταθμοί)
- Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη (4,1 χλμ, 3 σταθμοί)
- Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη (7,5 χλμ, 6 σταθμοί)
- Τμήμα Ε: Μαρούσι – Εθνική Οδός (4,4 χλμ, 3 σταθμοί)
Μελλοντικές Επεκτάσεις και Σχέδια για το Δίκτυο Μετρό Αθήνας
Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός επεκτάσεων αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τον ΟΑΣΑ. Αυτήν την περίοδο υλοποιείται η νέα συγκοινωνιακή μελέτη Αττικής, η οποία θα καθορίσει τη σκοπιμότητα και βιωσιμότητα μελλοντικών επεκτάσεων του δικτύου. Σε προκαταρκτικό στάδιο, έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα, αλλά και η διασύνδεση του Μετρό με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) μέσω Καλλιθέας. Παράλληλα, εξετάζεται:
- Η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά (Άλσος Βεΐκου – Άγιοι Ανάργυροι – Πετρούπολη), με διέλευση από Νέα Ιωνία, Νέα Φιλαδέλφεια και το γήπεδο ΑΕΚ.
- Η επέκταση βόρεια της Γραμμής 4 (Κατεχάκη – Μαρούσι – Πεύκη – Λυκόβρυση – Εθνική Οδός).
- Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια από Κηφισιά προς Νέα Ερυθραία και τον κόμβο Βαρυμπόμπης επί της Εθνικής Οδού.