O ρυθμός διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα δεν ήταν ο αναμενόμενος σε σχέση με την Ευρώπη, αλλά οι εισαγωγείς υποστηρίζουν ότι παραμένει μονόδρομος και σε λίγα χρόνια από τώρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυριαρχούν στις ταξινομήσεις.
Οι λόγοι που ακόμη στους δρόμους δεν βλέπουμε πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κυρίως τρεις: Πρώτον, παραμένουν «τσιμπημένες» οι τιμές τους παρά τη γενναία επιδότηση των 9.000 ευρώ (που πλέον περιορίστηκε στα 3.000 ευρώ), δεύτερον, στην έλλειψη γρήγορων σταθμών φόρτισης, τόσο στο εθνικό δίκτυο όσο και στην περιφέρεια και τρίτον στις μικρές αυτονομίες των μπαταριών.
Σταδιακά οι δύο τελευταίοι λόγοι εκλείπουν, καθώς όλες οι μεγάλες εταιρείες (ΔΕΗ, Motor Oil, Helleniq Energy, Protergia κ.α.) εγκαθιστούν κάθε μέρα νέους ταχυφορτιστές και οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αυξήσει τη χωρητικότητα των μπαταριών.
Και στις τιμές όμως υπάρχει βελτίωση, γεγονός που οφείλεται στα ηλεκτρικά κινέζικα αυτοκίνητα. Λόγω χαμηλότερου κόστους (εργατικά, ρεύμα, επιδοτήσεις κ.α) οι τιμές των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ ανταγωνιστικές σε σχέση με τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά.
Σε συνδυασμό με το τεχνολογικό άλμα που έχουν κάνει στη συνδεσιμότητα και στα οδικά χαρακτηριστικά, το «πακέτο» είναι ελκυστικό για αυτό και στις ταξινομήσεις των αμιγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) όπως θα δούμε παρακάτω κυριαρχούν τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όλοι οι Έλληνες εισαγωγείς σπεύδουν να εντάξουν ένα κινέζικο brand στο χαρτοφυλάκιό τους.
Τι δείχνει η ταξινόμηση του εξαμήνου για τις τάσεις της αυτοκίνησης
To πρώτο εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), η ακτινογραφία των ταξινομήσεων ανέδειξε τις τάσεις που επικρατούν στον χώρο του αυτοκινήτου.
Το μεγαλύτερο μερίδιο αγορά έχουν τα υβριδικά αυτοκίνητα (Βενζίνη και ελάχιστη αυτονομία με μπαταρία χωρίς φόρτιση) με 48,4%. ακολουθούν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα με μερίδιο 34,1%, τα plug in υβριδικά (βενζίνη αλλά και μικρή αυτονομία με μπαταρία μετά από φόρτιση) με 6,3%, μετά τα αμιγώς ηλεκτρικά με 5,5% και τελευταία τα πετρελαιοκίνητα και τα αμάξια με καύσιμο υγραέριο με μερίδιο 2,9% και για τις δύο κατηγορίες.
Το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανήλθε στο 5,5% το πρώτο εξάμηνο του 2025 έναντι 4,3% το πρώτο εξάμηνο του 2024. Σε ότι αφορά στις ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση 28% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, από 3.350 μονάδες σε 4.288 μονάδες. Το μερίδιο αγοράς των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ήταν 15%.
Τα κινέζικα ηλεκτρικά και ποιοι τα φέρνουν στην Ελλάδα
Στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων από την αρχή του έτους έως το τέλος Ιουνίου είναι εμφανές το πλασάρισμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με «καταγωγή» από την Κίνα. Στην 11η θέση με 2.598 καινούργια αυτοκίνητα βρίσκεται η ΜG με μερίδιο αγοράς 3,3%
Bεβαίως, δεν είναι όλα ηλεκτρικά γιατί η MG με επίσημο έμπορο τον όμιλο Συγγελίδη εκτός από ηλεκτρικά διανέμει βενζινοκίνητα και υβριδικά οχήματα. Η MG πωλήθηκε από την Ford Motor Company στην στην κινέζικη Saic Motor.
Πρώτη κινέζικη μάρκα στις ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών είναι η BYD με αντιπρόσωπο τον όμιλο Σφακιανάκη. Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου μετρούσε 1.090 καινούργια αυτοκίνητα με μερίδιο αγοράς 1,4% και βρισκόταν στην 21η θέση των ταξινομήσεων.
Μία θέση πιο κάτω, στην 22η, βρίσκεται η Volvo, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία έχει εξαγοραστεί από την κινέζικη Geely. Στο εξάμηνο είχε 827 ταξινομήσεις με το ηλεκτρικό EX 30 να ξεχωρίζει και μερίδιο αγοράς 1,1%.
Άλλες κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η Lynk & Co με 172 ταξινομήσεις και μερίδιο 0,3%, η DFSK με 133 και μερίδιο 0,2%, η Leapmotor με 95 και μερίδιο 0,1%, η jaecoo με 54, η OMODA με 42, η Chery με 28, η Geely με 20, η XPeng με 6 και η Voyah με 4.
Επίσημος εισαγωγέας της Lynk & Co είναι η SEEAG, της DFSK ο όμιλος Σπανού, γνωστός από την αντιπροσώπευση των BMW και Mini στην Ελλάδα. O όμιλος Σπανού φέρνει στην Ελλάδα και τα Voyah.
H Leapmotor εισάγεται από την Italian Motion (Autohellas και Samelet), ενώ η Jaecoo και η OMODA εισάγονται από την O&J Automotive Ελλάς, μέλος του ελβετικού Emil Frey Group στην Ελλάδα. Η XPeng εισάγεται από τον όμιλο Βασιλάκη. Η Autohellas θα φέρει στην Ελλάδα από τον Οκτώβριο της επίσης κινέζικη Changan.
Από το τέταρτο τρίμηνο του 2025 θα ξεκινήσει και η δραστηριότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της κινέζικης NIO στην Ελλάδα από τη Mοτοδυναμική σε συνεργασία με τον κυπριακό όμιλο Π.Μ. Τσεριώτης.