Τις καλύτερες επιδόσεις από την ίδρυσή της κατέγραψε το 2024, η Mediterra. Η εταιρεία που έχει τις παραγωγικές της εγκαταστάσεις στη Χίο και το πλειοψηφικό ποσοστό μετοχών της κατέχει η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου με 54,14%, έχει κάθε χρόνο βελτιωμένες επιδόσεις.
Επίσης στην εταιρεία συμμετέχουν: Το Zaitech Fund (28,41%) αλλά και η γνωστή εταιρεία καλλυντικών, Κορρές με 5,5%. Συμμετέχουν επίσης γνωστές χιώτικες εφοπλιστικές οικογένειες με περίπου 10%, ενώ ένα ποσοστό ανήκει σε ιδιώτες μετόχους (περίπου 4%).
Όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 που δημοσιεύτηκαν πριν μία εβδομάδα, οι πωλήσεις της Mediterra αυξήθηκαν 15% στα 14,25 εκατ. ευρώ από 12,38 εκατ., τα κέρδη προ φόρων σημείωσαν άνοδο 21% στα 596.649 ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν 21% και ανήλθαν στα 465.386 ευρώ, έναντι 384.073 ευρώ το 2023.
Όπως δήλωσε στο BD ο κ. Γιάννης Μανδάλας, διευθύνων σύμβουλος της Mediterra: «Έχουμε την τύχη η κάθε χρονιά να είναι καλύτερη από την άλλη. Το 2024 ήταν η καλύτερη χρονιά από ιδρύσεώς της. Είχαμε θετικό διψήφιο ποσοστό αύξησης στα αποτελέσματά μας.
Για πρώτη φορά περάσαμε τα 14 εκατ. σε τζίρο, αγγίξαμε τις 600.000 ευρώ σε κέρδη προ φόρων και πάντα με φόντο αυτό το πολύ ιδιαίτερο κοινωνικό, οικονομικό περιβάλλον που επηρεάζεται από τη διεθνή αστάθεια τα τελευταία χρόνια».
Όσον αφορά στο που οφείλονται αυτά τα αποτελέσματα ο κ. Γ. Μανδάλας είπε: «Καταφέραμε να ισορροπήσουμε μέσα σε αυτή την κατάσταση, να βρούμε τον ρυθμό μας και να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε όπως κάνουμε τα τελευταία χρόνια».
Όσον αφορά το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας ύψους 5 εκατ. ευρώ μέχρι και το 2030, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterra, αυτό συνεχίζεται κανονικά. Ήδη κάποια πράγματα έχουν δρομολογηθεί, όπως η ίδρυση κάποιων καταστημάτων, έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός που αφορά τις παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί για την μονάδα παραγωγής που έχει η εταιρεία στη Χίο, ενώ ήδη γίνονται προπαρασκευαστικές εργασίες στα κτήματα.
Η ιστορία της Mediterra
Η Mediterra είναι θυγατρική εταιρεία της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου. Ιδρύθηκε το 2002 και σήμερα αποτελεί τον σημαντικότερο μηχανισμό προβολής και marketing της χιώτικης μαστίχας. Η εταιρεία αναπτύσσει συνδυασμένες δραστηριότητες λιανικής (καταστήματα mastihashop) και διανομής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ διαθέτει παραγωγικές εγκαταστάσεις στη Χίο.
Στη εταιρεία πιστώνεται η επανατοποθέτηση της μαστίχας στην αγορά, φέρνοντας νέες ιδέες και καινοτομίες σε όλα τα επίπεδα διαχείρισης και αξιοποίησης της μοναδικής χιώτικης ρητίνης. Η εταιρεία διαχειρίζεται όλες τις μάρκες τελικών προϊόντων μαστίχας, είτε αυτά παράγονται από την ίδια είτε από άλλα συνδεδεμένα νομικά πρόσωπα. Οι μάρκες αυτές είναι τα καταστήματα λιανικής MashihaShop, η Art of Nature με παραφαρμακευτικά προϊόντα, η Elma (τσίχλες, σνακ), Cultura Mediterra (προϊόντα σε σκόνη) τα λικέρ Kentos και Enosis.
Η προσπάθεια της εταιρείας μεταξύ άλλων συνδέθηκε τα τελευταία χρόνια με την απόπειρα δημιουργίας φαρμακευτικών σκευασμάτων και τη φαρμακοβιομηχανία. Γι’ αυτό το λόγο η εταιρεία που είναι εισηγμένη στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, δημιούργησε το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας στην Καλλιμασιά της Χίου.
Με σκοπό την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας, τα επόμενα χρόνια η εταιρεία θα επιχειρήσει την παρέμβαση και σε άλλους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας στη Χίο. Φυσικοί πόροι της περιοχής που παραμένουν αναξιοποίητοι βρίσκονται ήδη στο στόχαστρο της εταιρείας (μανταρίνι Χίου, χιακό πρόβατο, κ.ά).
Κατά τη διάρκεια της χρήσης 2024 παρουσιάστηκαν οκτώ νέα προϊόντα. Από αυτά 3 αφορούν τη σειρά Cultura Mediterra, 4 τη σειρά Mastihashop και 1 τη μάρκα ELMA.
Προσδοκίες για το 2025
Τα θετικά αποτελέσματα της χρήσης 2024 δημιουργούν και ενισχύουν τις προσδοκίες για το 2025 παρά τις συνεχιζόμενες συντηρητικές προβλέψεις για την παγκόσμια οικονομία. Εκτίμηση της Διοίκησης, όπως αναφέρεται στα οικονομικά αποτελέσματα, είναι ότι τα αποτελέσματα και οι επιδόσεις του 2025 θα οριοθετηθούν τόσο από τις πληθωριστικές πιέσεις και τη μείωση της κατανάλωσης όσο και από τη μειωμένη διάθεση μαστίχας εξαιτίας των καταστροφών που υπέστησαν οι καλλιέργειες λόγω των έντονων βροχοπτώσεων που συνέβησαν τον Σεπτέμβριο του 2024.
Στις εταιρικές προτεραιότητες για το 2025 παραμένουν η αλλαγή του εταιρικού παραγωγικού και ψηφιακού αποτυπώματος, η ενσωμάτωση νέων καινοτομιών στη παραγωγή και οι επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα. Κεντρικός στόχος για την εταιρεία παραμένει η πράσινη μετάβαση και η ενσωμάτωση στο εταιρικό γίγνεσθαι των ευρωπαϊκών πολιτικών «από το χωράφι στο ράφι» και η κυκλική οικονομία.
Στις σημαντικές προτεραιότητες για το 2025 περιλαμβάνεται και η παρουσίαση τουλάχιστον 15 νέων προϊόντων.
Μέσα στο α' τρίμηνο του 2025 η εταιρεία:
- Απέκτησε ποσοστό συμμετοχής στην εταιρεία ΣΙΔΩΡΑΚΗΣ Ι-ΚΑΜΠΑ Π ΟΕ. Ολοκλήρωσε την εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού συστήματος. Κατέθεσε επενδυτική πρόταση στη Δράση 1.3.1 με τίτλο «Κατά προτεραιότητα εφαρμογή καινοτομιών κατά κανόνα μη τεχνολογικών από τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της περιφερειακής διάστασης της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης».
- Κατέθεσε επενδυτική πρόταση στη Δράση 1.1.4 με τίτλο «Συνεργασία επιχειρήσεων με ερευνητικούς φορείς για έρευνα/τεχνολογία, με επισπεύδουσες τις επιχειρήσεις και αναδόχους τους ερευνητικούς φορείς, στο πλαίσιο της περιφερειακής διάστασης της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης».